مراغه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مراغه با بیان اینکه این شهرستان قطب تولید عسل آذربایجان‌شرقی است، گفت: سرشماری کلنی‌های زنبور عسل این منطقه با هدف احصای اطلاعات و آمار دقیق تولید، آغاز شد.

«هادی خرسندی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مراغه رتبه اول استان را در تعداد زنبورستان و تولید عسل دارد و سرشماری کلنی‌های این شهرستان حدود ۱۳ روز طول می‌کشد.

خرسندی: متوسط تولید عسل در کندوهای بومی ۶ تا ۹ کیلوگرم و در مدرن ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم است

وی به اهمیت همکاری و مشارکت زنبورداران در اجرای صحیح این طرح اشاره کرد و ادامه داد: در طرح سرشماری سال گذشته اطلاعات ۸۲۰ زنبورستان، ۲۳۴ هزار و ۳۵۸ کلنی و حدود سه‌هزار و ۵۰۰ تن عسل احصا و ثبت شد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه این را هم بیان کرد: دریافت هرگونه تاییدیه برای تسهیلات از نهادهای حمایتی، مجوزهای الکترونیک زنبورداری، مجوز کوچ و استقرار کندو و سهیمه شکر از تعاونی زنبورداران ملزم به ثبت اطلاعات زنبوردار در سامانه سرشماری است.

وی به زنبورداران مراغه توصیه کرد تا پایان زمان سرشماری از جابه‌جایی کندوها خودداری کنند و محل استقرار خود را به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی یا تعاونی زنبورداران شهرستان به صورت مکتوب اطلاع‌ دهند.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه همچنین از زنبورداران خواست در زمان حضور کارشناسان در محل، اطلاعات خواسته شده را به طور دقیق ارائه کنند.

به گزارش ایرنا در مراغه حدود ۸۵۰ نفر به حرفه زنبورداری مشغول هستند و در مجموع از طریق تولید و فرآوری عسل برای بیش از ۲ هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

نزدیک به ۷۰ درصد عسل مراغه به خاطر کیفیت خوب به دیگر استان‌ها و کشورهای همسایه صادر می‌شود

گفتنی است تولید عسل در مراغه، که یک شهرستان تاریخی در استان آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود، دارای سابقه‌ای طولانی و غنی است.

این منطقه به دلیل داشتن آب و هوای متعادل و پوشش گیاهی گوناگون، شرایط مناسبی برای پرورش زنبورهای عسل فراهم آورده است و زنبورداری در مراغه نه‌ تنها به عنوان یک شغل بلکه به عنوان یک سنت دیرینه میان مردم محل رواج دارد.

زنبورهای عسل در این منطقه به ویژه از گل‌های مختلف گیاهان و درختان میوه که در بهار و تابستان شکوفا می‌شوند، شهد جمع‌آوری کرده و عسل مرغوبی تولید می‌کنند.

عسل مراغه به خاطر طعم و خواص دارویی‌اش شناخته شده است و معمولاً به عنوان یکی از محصولات باکیفیت در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

تولید عسل در مراغه به شکل سنتی و همچنین با استفاده از تکنیک‌های نوین صورت می‌گیرد و زنبورستان‌هایی به صورت خانگی و تجاری در این شهرستان وجود دارد.

در سال‌های اخیر، با افزایش آگاهی درباره عسل طبیعی و ارگانیک، تلاش‌هایی برای بهبود کیفیت و بسته‌بندی عسل مراغه صورت گرفته است تا این محصول بتواند در بازارهای بین‌المللی نیز به رقابت بپردازد.

زنبورداری به تخصص نیاز دارد

زنبورداری یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های کشاورزی و دامداری است که به پرورش زنبورهای عسل و تولید عسل و سایر محصولات زنبور عسل می‌پردازد و به تخصص نیاز دارد.

لزوم شناخت زنبور عسل

زنبور ملکه / تنها زنبوری است که تخم‌گذاری می‌کند و وظیفه تولید مثل کل کندو را بر عهده دارد.

زنبور کارگر/ زنبورهای غیربارور که وظیفه جمع‌آوری غذا، نگهداری از لاروها و ساخت شهد و موم را بر عهده دارند.

زنبور نر / زنبورهایی که تنها برای جفت‌گیری با ملکه وجود دارند و پس از جفت‌گیری معمولاً می‌میرند.

لزوم شناخت کندو

کندو جایی است که زنبورهای عسل زندگی می‌کنند و انواع مختلفی چون کندوی لانه‌زنبوری، کندوی ایرانی و کندوی قابل حمل دارند.

محصولات زنبور عسل

عسل/ تولید اصلی زنبورهاست و انواع مختلفی دارد که بسته به نوع گل‌ها متفاوت است.

موم / از موم زنبور عسل برای ساخت شمع، لوازم آرایشی و دارویی استفاده می‌شود.

پولن / گرده گل‌ها که به عنوان مواد غذایی زنبورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین خواص دارویی دارد.

پرورش زنبور

تغذیه / زنبورها به شیره گل‌ها و آب نیاز دارند و در شرایط خاص، ممکن است نیاز به تغذیه مصنوعی نیز باشد.

مراقبت / نیاز به بررسی منظم سلامت زنبورها و کندوها، مدیریت بیماری‌ها و انگل‌ها.

مدیریت زنبور

فصل فعالیت / زنبورها معمولاً در بهار و تابستان فعال‌تر هستند و در پاییز و زمستان فعالیت آن‌ها کاهش می‌یابد.

جداسازی زنبورها / برخی مواقع به جداسازی زنبورهای جدید یا تقسیم کندوها برای افزایش تولید عسل نیاز دارید.

بیماری‌ها و آفات

آگاهی از بیماری‌ها و آفات شایع زنبور عسل مانند کنه واروآ و بیماری‌های قارچی و باکتریایی الزامی است تا بتوان از زنبورها به خوبی مراقبت کرد.

مناطق و اقلیم مناسب

زنبورداری در مناطق با گل‌های متنوع و آب و هوای مناسب (معمولاً معتدل) موفق‌تر است.

قوانین و مجوزها

در بسیاری از کشورها زنبورداری تحت قوانین خاصی قرار دارد و از این رو آگاهی از قوانین محلی و دریافت مجوزهای لازم دارای اهمیت است.

بازار و فروش

شناخت بازار و راهکارهای فروش مانند فروش مستقیم، آنلاین، یا تأمین به فروشگاه‌ها و مصارف دیگر می‌تواند به موفقیت زنبورداری کمک کند.

آموزش و یادگیری

مطالعه و کسب اطلاعات در زمینه زنبورداری از منابع معتبر، دوره‌های آموزشی و تجربه دیگر زنبورداران می‌تواند به بهبود کارایی و کیفیت تولید کمک کند.

زنبورداری یک فعالیت بسیار مفید است که علاوه بر تولید عسل، به گرده‌افشانی و حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.