شهرکرد – ایرنا – رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز فصل کشت محصولات پاییزه گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده ، کشاورزان استان در خصوص تامین کود و بذر مورد نیاز برای انجام کشت پاییزه نگرانی نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین برزگر روز یکشنبه در همایش آغاز سال زراعی و طرح جهش تولید در دیم‌زارهای چهارمحال و بختیاری افزود: برای کشت پاییزه امسال ۱۱ هزار تن کود و چهار تا پنج هزار تن بذر اصلاح شده برای کشت پاییزه این استان پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه مقداری از بذر اصلاح شده سال گذشته در استان هنوز وجود دارد اظهار داشت: کشاورزان باید با تغییر رویکرد در خصوص کاهش مصرف سم و همچنین نسبت به استفاده از بذرهای اصلاح شده اقدام کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری همچنین بر ضرورت استفاده از طرح جهش تولید در دیمزارها و استفاده از آب سبز و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، اصلاح تغذیه مکانیزاسیون و نهاده‌ها تاکید کرد.

وی با تاکید بر اهمیت بیمه محصولات زراعی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری بیشترین سطح بیمه محصولات کشاورزی را نسبت به سطح زیر کشت خود دارد.

برزگر با اشاره به وجود ۸۵ تا ۹۰ دستگاه ناوگان کشت مستقیم در چهارمحال و بختیاری گفت: با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها طی ۲ سال گذشته در خصوص تجهیز ناوگان کشت مستقیم تحولات مهمی در استان به ثبت رسیده است.

وی افزایش ۱۵۰ درصدی ماشین‌آلات کشت غلات، رشد ۲ برابر بذرهای اصلاح شده را از دیگر عوامل بهبود کشت پاییزه در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

برزگر اضافه کرد: با وجود تمام مشکلات موجود در خصوص تامین کودهای مورد نیاز و حداقل نداشتن کود طی ۱۵۰ روز ( ۷۰ روز قطعی گاز پتروشیمی لردگان و تحویل ندادن کود از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مدت ۸۰ روز) اما چهارمحال و بختیاری ۳۰ هزار تن تعهد کود استان را برای کشاورزان تامین کرد.

وی یادآور شد: با این اقدام چهارمحال و بختیاری جزو پنج استان نخست کشور در خصوص تامین کود شیمیایی است.

به گزارش ایرنا، براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به کشت پاییزه گندم، جو و کلزا اختصاص دارد.