۹۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کشت پاییزه اختصاص دارد

شهرکرد – ایرنا – معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز سال زراعی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده ۹۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به کشت پاییزه گندم، جو و کلزا اختصاص دارد.

به گزارش ایرنا، سیروس بیک‌بکان روز دوشنبه افزود: براین اساس ۲۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ به گندم آبی، ۳۷ تا ۴۰ هزار هکتار گندم دیم، ۹ هزار هکتار جو آبی، ۱۸ تا ۱۹ هزار هکتار جو دیم و یک هزار هکتار کلزا اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز برای کشت پاییزه در استان از جمله کودهای فسفاته، پتاسه و ازته آماده‌شده و کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات جهادکشاورزی می‌توانند این نهاده‌ها را دریافت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: براین اساس برای سال زراعی جدید بیش از پنج هزار تن انواع بذرهای اصلاح شده برای گندم آبی و دیم آماده شده است.

بیک‌بکان ارقامی آبی گندم را میهن، پیشگام، پیشتاز و حیدری معرفی کرد و افزود: این ارقام با شرایط چهارمحال و بختیاری سازگار بیشتر و عملکرد قابل قبول و همچنین در راستای طرح اصلاح الگوی کشت و صرفه‌جویی در مصرف آب حداقل ۲ بار نسبت به ارقام استفاده شده در گذشته کمتر نیاز به آبیاری دارند.

وی یادآور شد: همچنین برای کشت دیم گندم نیز از ارقام گواهی‌شده، مادری و پرورشی آذر ۲، هشترود، باران و صدرا به جای ارقام قدیمی سرداری و بومی محلی که حساس به بیماری‌هایی از جمله زنگ زرد بودند، ساقه‌های ضعیفی داشتند و موجب شیوع بیماری می‌شدند استفاده می‌شود.

توصیه‌هایی برای عملکرد بهتر

وی با تاکید بر ضرورت توجه به کشاورزان به توصیه‌های فنی برای دستیابی به عملکرد بهتر گفت: کشاورزان نسبت به آماده‌سازی مطلوب زمین و نگهداری ۳۰ درصد از بقایای محصول سال قبل در خاک توجه داشته باشند چون این اقدام موجب افزایش مواد آلی سطح خاک می‌شود و این اقدام تاثیر بسیار زیادی در افزایش عملکرد دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر ضرورت کشت مکانیزه افزود: در سال جاری از محل طرح جهش تولید ۷۰ دستگاه کشت مستقیم تهیه و در اختیار کشاورزان استان قرار گرفته است.

بیک‌بکان ادامه داد: همچنین از طریق خط اعتباری مکانیزاسیون نیز ۶۰ دستگاه و ۴۰۰ دستگاه عمیق کار برای انجام کشت مکانیزه آماده شده است.

وی در خصوص اهمیت تغذیه مناسب گیاهان اظهار داشت: کشاورزان باید توجه داشته باشند به طور حتم برای تغذیه بهتر گیاهان از کودهای فسفاته و پتاسه و در زمین‌های دیم نیز حداقل ۵۰ کیلوگرم در هکتار به وسیله دستگاه از کود ازته استفاده کنند.

بیک‌بکان یادآور شد: همچنین شرکت بیمه خدمات کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز آماده بیمه محصولات کشت پاییزه استان است.

وی در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید یادآور شد: به ازای هر کیلوگرم خرید تضمینی گندم ۲۰۵ هزار ریال (۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان) و برای محصول کلزا نیز به زودی اعلام می‌شود.

بیک‌بکان با اشاره به اینکه کشت پاییزه در چهارمحال و بختیاری با کشت کلزا از ۱۵ مهر ماه آغاز می‌شود اظهار داشت: محصول کلزا از محصولات اساسی کشور و مدیریت پذیر است و درصورت آماده‌سازی مطلوب زمین و تراکم بذر عملکرد در واحد سطح این محصول قابل توجه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به محدودیت تاریخ کشت کلزا در شهرستان‌های سردسیر استان حداکثر هفته اول مهرماه و در شهرستان‌های معتدل مانند فلارد، لردگان و خانمیرزا از ۱۵ مهر توصیه می‌شود.

بیک‌بکان ادامه داد: برای عملکرد مناسب کلزا میزان بذر باید پنج تا هشت کیلوگرم و عمق کشت نیز باید بین ۲ تا سه سانتی‌متر باشد.

وی یادآرو شد: در سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ از سطح ۲۵۰ هکتار ۵۶۰ تن کلزا در چهارمحال و بختیاری برداشت شد.

بیک‌بکان بهترین زمان کشت گندم و جو را ۱۵ مهر تا اواخر آبان اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه در این بازه زمانی بارندگی وجود ندارد با آبیاری انجام شده گیاه به مراحلی از رشد (پنجه‌زنی) می‌رسد که در برابر سرما و تنش‌های زمستان مقاوم می‌شود.

وی در خصوص خرید تضمین گندم در چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۶۷ هزار تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده که این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha