تهران- ایرنا- شاعر ایرانی، بهرام زمانی نوشته بود که «اگر پاییز نبود، هیچ اتفاق شاعرانه‌ای نمی‌افتاد». در حالی که نسیم گرم پاییزی در سراسر سرزمین چین می وزد و میوه های فراوان فلات ایران را تزئین می کند، با خوشحالی به استقبال هفتاد و پنجمین سالگرد جمهوری خلق چین می رویم.

۷۵ سال پیش جمهوری خلق چین تاسیس شد، از آن زمان ملت چین که سابقه تمدنی بیش از ۵۰۰۰ سال دارند، وارد دوره تاریخی جدیدی از توسعه و پیشرفت شدند.

پس از ۷۵ سال تلاش متمرکز، کل تولید اقتصادی چین همچنان رو به افزایش است. در سال ۱۹۵۲، تولید ناخالص داخلی چین تنها ۶۷.۹ میلیارد یوان بود. تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۳ از ۱۲۶ تریلیون یوان فراتر رفت که در مقایسه با سال ۱۹۵۲ به قیمت های ثابت ۲۲۳ برابر افزایش یافته است. درآمد سرانه یکبار مصرف ساکنان چین در سال ۲۰۲۳ به ۳۹۲۰۰ یوان رسید که در مقایسه با سال ۱۹۴۹ پس از کسر فاکتورهای قیمت، ۷۶ برابر افزایش یافته است.

پس از ۷۵ سال پیشرفت مداوم، قدرت جامع چین به طور مداوم بهبود یافته است. جمهوری خلق چین بر اساس یک پایه صنعتی ضعیف به دومین اقتصاد بزرگ و بزرگترین کشور صنعتی جهان تبدیل شده است. چین دستاوردهای قابل توجهی در پروازهای فضایی سرنشین دار، اکتشافات ماه، اکتشافات اعماق دریا، علوم کوانتومی و بسیاری از زمینه های دیگر داشته است و نتایج استراتژی توسعه مبتنی بر نوآوری آن همچنان نشان داده شده است.

پس از ۷۵ سال گام به جلو، معجزات سبز همچنان نوشته می شود. چین به این مفهوم پایبند است که آب‌های شفاف و کوه‌های سبز دارایی‌های ارزشمندی هستند و مسیر اولویت‌های زیست‌محیطی و توسعه سبز را دنبال می‌کند. ظرفیت تولید برق بادی و انرژی خورشیدی نصب شده در چین برای چندین سال متوالی رتبه اول را در جهان کسب کرده است.

یک قایق که هزاران مایل را طی می کند به سکان دار آن بستگی دارد. راز موفقیت چین در رهبری حزب کمونیست چین نهفته است. حزب کمونیست چین مردم چین را رهبری می کند و معجزات بزرگی را یکی پس از دیگری در تاریخ توسعه بشری خلق کرده است. از هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، سوسیالیسم با ویژگی های چینی،وارد دوره جدیدی شده است. کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با محوریت رفیق شی جین پینگ، مردم چین را متحد می کند و رهبری می کند تا سخت کار کنند، بسیاری از مشکلاتی را که مدت‌ها می‌خواستند، اما حل نشده بودند، حل کرد، و بسیاری از کارهای مهمی را که در گذشته می‌خواستند، اما شکست خوردند، به انجام رساند. جوان سازی بزرگ ملت چین وارد یک روند تاریخی برگشت ناپذیر شده است.

پس از ۷۵ سال مبارزه طاقت فرسا، ظاهر جامعه و زندگی مردم چین دستخوش تغییراتی لرزان شده است، اما یک چیز هرگز تغییر نکرده است، این است که چین همواره متعهد به ترویج صلح و توسعه جهانی بوده است.

در طول ۷۵ سال گذشته، چین همواره از انصاف و عدالت بین المللی حمایت می کند. در حال حاضر، چین در واکنش به بحران اوکراین، فعالانه میانجیگری می کند، گفتگو را ترویج می کند. چین کشوری است که میان پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد بیشترین تعداد نیروی حافظ صلح را اعزام کرده است، چین در مجموع بیش از ۵۰۰۰۰ نیروی حافظ صلح را در ۳۰ سال گذشته اعزام کرده است.

در سه چهارم قرن گذشته، چین همواره در توسعه جهانی نقش داشته است. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳، اقتصاد چین به طور متوسط ‌بیش از %۳۰ به رشد اقتصادی جهان کمک کرد و به موتور مهم رشد اقتصادی جهان تبدیل شد. چین به شریک تجاری اصلی بیش از ۱۴۰ کشور و منطقه شده است. بیش از ۱۸۰ کشور و سازمان بین المللی سند همکاری "کمربند و جاده" را با چین امضا کرده اند و این پروژه های همکاری ۴۲۰۰۰۰ شغل برای کشورهای مسیر ایجاد کرده و نزدیک به ۴۰ میلیون نفر را از فقر نجات داده است.

از اواسط قرن بیستم تا به امروز، چین به طور مداوم مبادلات و یادگیری متقابل را بین تمدن های مختلف ترویج می کند. چین سخت کار می کند تا بستری برای گفتگوی برابر بین تمدن های مختلف ایجاد کند. تئاتر بین ‌المللی جاده ابریشم، موزه‌ها، جشنواره‌های هنری، کتابخانه ‌ها و غیره یکی پس از دیگری تأسیس شده‌اند و سمفونی "ارتباط نرم" و "اتصال جدید" همچنان به پخش می رسد و هم افزایی را برای تقویت ارتباط مردم به مردم تحریک می کند.

چندی پیش، سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با موفقیت برگزار شد، این جلسه عزم قوی چین را برای تعمیق بیشتر اصلاحات و گشودن چشم‌اندازهای گسترده برای مدرن‌سازی به سبک چینی نشان داد و مطمئناً فرصت‌های جدید بیشتری را برای کشورهای سراسر جهان ایجاد خواهد ‌کرد و قدرت جدیدی را به توسعه مشترک جهانی تزریق خواهد ‌کرد.

در طول هزاران سال گذشته، تمدن چینی و تمدن ایرانی از طریق جاده ابریشم شروع به برقراری ارتباط و یادگیری از یکدیگر کردند. در اواخر سلسله ساسانیان روش پرورش کرم ابریشم و کشیدن ابریشم از چین به ایران معرفی شدند. پیپا و سوونا هم از ایران به چین معرفی شدند و اکنون به سازهای ضروری در موسیقی ملی چین شدند.

هزاران سال است که تمدن چین و تمدن ایرانی از طریق جاده ابریشم از یکدیگر یاد می گیرند. از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در ۵۳ سال پیش، چین و ایران تبادلات و همکاری ها را در زمینه های مختلف ارتقا داده و هماهنگی خوبی در امور منطقه ای و بین المللی داشته اند. این نه تنها به نفع مردم چین و ایران است، بلکه کمک مثبت به ارتقای صلح و ثبات منطقه ای و جهانی می کند.

چین و ایران دوستان خوبی هستند که از یکدیگر یاد می گیرند. رئیس جمهور شی جین پینگ تاکید کرد که چین همواره روابط چین و ایران را از منظر استراتژیک می بیند و توسعه می دهد. رئیس جمهور پزشکیان گفت: ایران مایل است به تقویت روابط راهبردی با چین ادامه دهد. اجماع مهم سران دو کشور در زمینه توسعه روابط دوجانبه منجر به پیشرفت همه جانبه همکاری ها در زمینه های مختلف بین دو طرف شده است.

چین و ایران شرکای خوبی با منافع متقابل و نتایج برد-برد هستند. چین سال هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است. چین تعداد زیادی آموزش برای ایران در زمینه های کشاورزی، انرژی پاک، حفاظت از محیط زیست ارائه کرد، از سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۲۰۰ نفر از ایران در این آموزش ها شرکت کرده اند.

چین و ایران دوستان خوبی هستند که یکدیگر را به خوبی می شناسند. چین و ایران دیدارهای مکرری در زمینه های مختلف از جمله فرهنگ، جوانان، ورزش، آموزش و اخبار دارند، تبادلات مردمی در گردشگری، باستان شناسی، فیلم، آموزش استعدادها و سایر زمینه ها بین دو کشور به طور فزاینده ای نزدیک شده است.

چین و ایران برادران خوبی در «جنوب جهان» هستند. چین و ایران در پلتفرم های چندجانبه مانند سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای و بریکس همکاری نزدیک دارند، تا چندجانبه گرایی واقعی را تمرین کنند، منافع مشترک کشورهای در حال توسعه را محفاظت کنند، هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل و نظم بین المللی را حفظ نمایند.

اخیراً در سفرهایم به جاهای مختلف ایران، متوجه شدم که چین و ایران که در همان اوایل راه ابریشم باستانی یکدیگر را می ‌شناختند، اکنون در روند ساخت مشترک با کیفیت "کمربند و جاده" از یکدیگر یاد می گیرند. بسیاری از داستان ‌های دوستی چین و ایران تاریخ مبادلات دوستانه بین دو تمدن و دو کشور در جاده ابریشم را تشکیل می‌دهند. چین مایل است به همکاری با ایران برای به ارث بردن روح جاده ابریشم و ایجاد آینده ای بهتر برای روابط چین و ایران ادامه دهد.