تهران-ایرنا- «جان کربی» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید امروز (یکشنبه) اظهار داشت که ایالات متحده برای هر گونه پاسخ احتمالی ایران به ترور «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و دیگر رهبران این جنبش، «آماده» است.

به گزارش ایرنا، جان کربی که در برنامه‌ای در شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» حضور یافته بود، با بیان اینکه ایالات متحده برای پاسخ احتمالی ایران به ترور سید حسن نصرالله توسط اسرائیل «آماده» است، مدعی شد: اظهارات ایران «بدون شک نشان می‌دهد که آنها تلاش می‌کنند که اقدامی انجام دهند».

سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: ما این موضوع را با دقت بسیاری رصد می‌کنیم تا ببینیم چگونه حزب‌الله یا ایران و همچنین گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و سوریه واکنش نشان خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا باید برای نوعی پاسخ آماده باشد و مطمئن شود که برای آن آماده است، ادامه داد: ما آماده هستیم و بر این باوریم که «قابلیت نیروی مورد نیاز خود در منطقه را داریم، با این حال اکنون [پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی در لبنان] مشخص نیست و هنوز خیلی زود است که بدانیم ایران چه واکنشی به این موضوع نشان خواهد داد».

اظهارات کربی در حالی بیان می‌شود که ایالات متحده وضعیت نظامی خود را در منطقه تقویت می‌کند. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هفته گذشته اعلام کرد که با توجه به تشدید تنش‌ها میان لبنان و رژیم صهیونیستی، «شمار اندک» دیگری از نیروهای خود را به خاورمیانه اعزام می‌کند.

بر اساس این گزارش، جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به پنتاگون دستور داده است که «وضعیت دفاعی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه را برای جلوگیری از تجاوز و کاهش خطر یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر، بیشتر تقویت کند».

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره با اشاره به اینکه راهکارهای دیگری نیز برای تقویت وضعیت نیروها وجود دارد، تصریح کرد: ما برخی از نیروهای اضافی خود را در منطقه مستقر کردیم.

وی افزود که ایالات متحده قابلیت‌های نظامی خود را در منطقه افزایش داده است، حتی بیشتر از زمانی که ایران در آوریل (فروردین) حمله موشکی و پهپادی به رژیم اسرائیل انجام داد.

این سخنگوی دولت بایدن مدعی شد: بنابراین، در حال حاضر توانایی نظامی قدرتمندی برای دفاع از خود و کمک به دفاع از اسرائیل وجود دارد.

به گزارش ایرنا، حزب‌الله لبنان روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سیدحسن نصرالله در حمله جنایتکارانه عصر جمعه به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است.

در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: سرور مقاومت، بنده صالح، به عنوان شهیدی بزرگ، رهبری شجاع، دلاور، مؤمنی حکیم، بصیر به قافله جاویدان شهدا پیوسته است. سید حسن نصرالله به شهدای بزرگی ملحق شد که حدود ۳۰ سال آنها را به سمت پیروزی رهبری کرد.

این بیانیه افزود: سید در سال ۱۹۹۲ جانشین سیدالشهدای مقاومت شد و مقاومت را در آزادسازی سال ۲۰۰۰ و سپس سال ۲۰۰۶ و سایر نبردهای افتخار تا نبرد پشتیبانی از فلسطین، غزه و ملت مظلوم فلسطین رهبری کرد.