ساری - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار ور فاه اجتماعی از پرداخت بیش از هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۱۴۴ تعانی در سه سال اخیر خبرداد و گفت که با راه اندازی این تعداد تعاونی‌ها، زمینه اشتغال برای بیش‌از سه هزار نفر از افراد جویای کار در سطح استان فراهم شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی باقری روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی توسعه تعاون و نوزدهمین دوره معرفی تعاونی‌های برتر مازندران که در ساری برگزار شد، از رشد چشمگیر ۱۴۰ درصدی منابع توسعه تعاون در سه سال اخیر خبرداد و با عنوان اینکه تنها راه نجات اقتصاد کشور، واگذاری امور اقتصادی به مردم است، اظهار کرد: لازمه دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در این بخش، مردمی سازی توسعه بخش تعاون است.

وی از افزایش میزان صادرات محصولات تعاونی‌های مازندران در چند سال اخبر خبرداد و گفت که در سه سال گذشته، تعاونی‌های استان ۹۵۰ میلیون دلار کالا به کشورهای هدف صادر کردند.

این مقام مسوول، با عنوان اینکه مازندران در مقایسه با دیگر استان‌ها، وضعیت مطلوبی در بخش تعاون دارد و رتبه سوم کشوری را در تشکیل تعاونی‌ها به خود اختصاص داده است، ‌ خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته، ۶۹ طرح در بخش تعاون با اشتغالزایی یکهزار نفر در سطح این استان به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه هم اکنون عملیات ساخت ۷۵۰ واحد مسکونی در سطح استان در دست اقدام است، تصریح کرد: در سه سال گذشته در مجموع ۱۵ هزار و ۲۷۱ واحد مسکونی به متقاضیان واجد شرایط واگذار شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران بر لزوم توجه بیش از پیش به بخش تعاون در تحقق شعار سال رهبری تاکید کرد و از اجرایی شدن برنامه عملیاتی به منظور جلب مشارکت مردمی در توسعه تعاونی‌ها خبرداد و گفت که هم اکنون ۱۵ هزار و ۲۹ تعاونی با عضویت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر با هدف تقویت اقتصاد مردمی در سطح این استان تشکیل‌ شده است که ۶۰ درصد آن‌ها فعال هستند.

باقری با بیان اینکه با تصویب سند توسعه تعاون در سال ۱۴۰۱، چشم‌انداز ۱۰ ساله برای رشد ۲ درصدی بخش تعاون ترسیم‌ شده است، از برگزاری ۵۲ جلسه شورای توسعه تعاون در سطح استان و شهرستان‌ها خبرداد و افزود: تمام دستگاه‌های متولی باید برای تقویت و توسعه‌ بخش تعاون از تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود به شکل مطلوب استفاده کنند.

در پایان این آیین، از ۲۵ تعاونی برتر مازندران با اهدای هدایایی تجلیل شد.

از مجموع ۱۵هزار و ۲۹ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران مشغول فعالیت هستند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲ و بخش صنعت نیز با یکهزار و ۳۹۷، مسکن با ۳۵۵، تامین نیاز مصرف کنندگان با ۱۹۱ و تامین نیاز تولید کنندگان با با ۱۵۲ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در مازندران تشکیل می‌دهند.