تهران- ایرنا- ستاره‌شناسان در یک دستاورد بزرگ با استفاده از تلسکوپ ویستا (VISTA) در رصدخانه جنوبی اروپا، جامع‌ترین نقشه مادون قرمز از کهکشان «راه شیری» را تهیه کردند که بیش از ۱.۵ میلیارد شئ کیهانی را به نمایش می‌گذارد.  

به گزارش گروه علمی ایرنا از «سای تک دیلی»، این نقشه برگرفته از ۵۰۰ ترابایت داده جمع‌آوری شده در مدت ۱۳ سال، ستاره‌های پنهان، اجرام آسمانی متحرک و خوشه‌های دوردست را هویدا می‌سازد و شناخت دانشمندان از کهکشان راه شیری را متحول می‌کند.

یک نقطه عطف در نجوم

ستاره‌شناسان یک نقشه سترگ مادون قرمز از کهکشان راه شیری منتشر کرده‌اند که بیش از یک و نیم میلیارد شئ آسمانی را به نمایش می‌گذارد و این گسترده‌ترین نقشه‌ای است که تاکنون تهیه شده است. این گروه از ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ ویستا (VISTA) در رصدخانه جنوبی اروپا در مدت بیش از ۱۳ سال، مناطق مرکزی کهکشان ما را تحت رصد و نظارت قرار دادند. این نقشه ۵۰۰ ترابایتی بزرگترین تلاش رصدگری است که تاکنون با یک تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا انجام شده است.

«دانته مینیتی» اخترفیزیکدان در دانشگاه «آندرس بلو» کشور شیلی که هدایت کلی این پروژه را بر عهده داشته است گفت: ما (با تهیه این نقشه) به کشفیات بسیار زیادی نائل شدیم و منظره کهکشان راه شیری را برای همیشه تغییر دادیم.

رونمایی از اشکال کیهانی پنهان

این نقشه بی‌سابقه در برگیرنده ۲۰۰ هزار تصویر تهیه شده توسط تلسکوپ «ویستا» (تلسکوپ تحقیقاتی برای نجوم مشهود و مادون قرمز) است. این گروه از محققان ستاره‌شناسی با دوربین مادون قرمز این تلسکوپ درون غبار و گازهای کهکشانی را مورد مشاهده قرار دادند. این دوربین به این ترتیب قادر است پرتوهای ناشی از پنهان‌ترین اماکن کهکشان را مشاهده کند و پنجره‌ای منحصر به فرد به سوی محیط پیرامونی کهکشانی ما بگشاید.

این مجموعه عظیم از داده، ناحیه‌ای از آسمان معادل ۸ هزار و ۶۰۰ ماه کامل را پوشش می‌دهد و دربرگیرنده حدود ۱۰ برابر اشیای آسمانی بیشتر از نقشه منتشر شده قبلی توسط همین گروه از محققان در سال ۲۰۱۲ است. این اشیا شامل ستارگان نوزاد می‌شوند که اغلب در هاله‌ای از غبار هستند و همچنین خوشه‌های ستاره‌ای کروی (globular clusters) گروه‌های متراکمی از میلیون‌ها قدیمی‌ترین ستارگان در راه شیری در این تصویر مشخص شده است. این مشاهدات از سال ۲۰۱۳ شروع شده و در سال ۲۰۲۳ به پایان رسیده است این نقشه یک منظره سه بُعدی از مناطق درونی کهکشان راه شیری فراهم کرده است که تا پیش از این به علت غبار فضایی، پنهان بود.