تهران- ایرنا- وزارت دفاع سوئد پس از دیدار مقامات این کشور با سران هند و تایلند با انتشار بیانیه‌ای سیاست‌های جدید خود در منطقه هند- اقیانوس آرام را معرفی کرد؛ پس از فنلاند و نروژ، این سومین کشور حوزه اسکاندیناوی است که با کشورهای این منطقه توافق‌نامه جدید امضا می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، سوئد به عنوان عضو جدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، به جنگ در اوکراین توجه ویژه‌ای دارد اما تعاملات خود را فراتر از اروپا، از جمله در اقیانوسیه، هند و اقیانوس آرام، تقویت کرده است؛ هند و تایلند تازه‌ترین توافق‌نامه‌ها را با مقامات این کشور امضا کرده‌اند.

دهلی‌نو، همواره همکاری‌های خود را در راستای منافع اقتصادی و امنیتی و فراتر از جنوب آسیا گسترش می‌دهد و به طور فزاینده ای مایل به مشارکت با سایر بازیگران خارج از دامنه جغرافیایی خود است. این زمینه فرصتی را برای سوئد فراهم می‌کند تا مشارکت‌های دو یا چند جانبه را بررسی کند.

روز دوشنبه وزارت دفاع سوئد با انتشار بیانیه‌ای بر «اهمیت فزاینده منطقه هند و اقیانوس آرام در یک جهان آشفته» تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: «امنیت در مناطق اروپا- اقیانوس اطلس (یورو-آتلانتیک) و هند-اقیانوس آرام (ایندو-پاسیفیک) به طور فزاینده‌ای با هم ارتباط دارد و اکنون دولت سوئد در حال ارائه یک مسیر سیاست دفاعی برای همکاری بین سوئد و کشورهای منطقه هند و اقیانوس آرام است. منطقه هند و اقیانوس آرام، منطقه وسیع و پرجمعیتی که از سواحل شرقی آفریقا از طریق اقیانوس هند و مجمع الجزایر آسیای جنوب شرقی تا کشورهای جزایر اقیانوس آرام امتداد دارد، در سال‌های اخیر سیاست دفاعی و نقش نظامی کلیدی را بر عهده گرفته است.»

وزارت دفاع سوئد در این بیانیه اضافه می‌کند: تحولات منطقه‌ای به طور فزاینده‌ای تحت تاثیر چالش‌های میان چین و آمریکا نمایان می‌شود. اقتدارگرایی و همکاری فزاینده چین با روسیه و همچنین اولویت‌بندی منابع آمریکا بین اروپا و منطقه هند و اقیانوس آرام، هر دو بر وضعیت امنیتی اروپا تأثیر می‌گذارد و منطقه اروپا- اقیانوس اطلس، از جمله سوئد، تحت تأثیر درگیری در منطقه هند و اقیانوس آرام قرار خواهد گرفت. در عین حال، منطقه هند و اقیانوس آرام تحت تأثیر رویدادهای اروپا مانند تهاجم روسیه به اوکراین و پیامدهای آن قرار دارد. امنیت در مناطق هند-اقیانوس آرام و اروپا- اقیانوس اطلس به شدت به هم مرتبط است.

پول جانسون، وزیر دفاع سوئد، در پایان این بیانیه می‌نگارد: بنابراین، توسعه روابط دفاعی با کشورهای شریک در منطقه هند و اقیانوس آرام اهمیت فزاینده ای یافته است و برنامه‌های دولت برای انجام این کار در جهت سیاست جدید ارائه شده است.

این بیانیه به طور عمومی در سمیناری در موزه مدیترانه در استکهلم، توسط وزیر دفاع سوئد ارائه شد.

توافق فضایی هند و سوئد

در این راستا، هفته گذشته یک هیات از بخش هوا-فضای سوئد برای تقویت روابط با هند به این کشور سفر کرد.

به گزارش تارنمای خبری روزنامه دکن هرالد، یک مقام ارشد دولت سوئد پس از دیدار با سران سازمان فضایی هند موسوم به ایسرو گفت: سوئد مایل است از جایگاه خود به عنوان بستری برای نوآوری با هدف سرعت دادن به همکاری با هند در بخش فضایی استفاده کند.

همکاری در فضا بین هند و این کشور شمال اروپا در سال ۱۹۸۶ و با امضای یک یادداشت تفاهم آغاز شد. این هیات دارای نمایندگی از هشت شرکت سوئدی بود که در طراحی و تولید برنامه‌های کاربردی متنوع مرتبط با مأموریت‌های رباتیک فضایی، موتورهای موشکی و سیستم‌های پیش‌رانش، ماهواره‌های کوچک، اتاق‌های خلاء حرارتی طراحی شده برای شبیه‌سازی شرایط سخت فضا و تبدیل داده‌های مکانی برای تجزیه و تحلیل طراحی شده بودند.

هاکان جورل، دستیار وزیر امور خارجه سوئد در توسعه و تجارت خارجی بر موقعیت دشوار ژئوپلیتیکی کشورش و نیاز کشورش به همکاری با «دوستان بزرگی مانند هند» تاکید کرد و گفت: سوئد و هند در بخش فضایی نیازهایی دارند تا نه تنها ارتباط خود را در این منطقه گسترش دهند بلکه از فضا که بخشی جدایی‌ناپذیر در همه حوزه ها خواهد بود، بهترین استفاده را داشته باشند. ما استفاده از فضا به عنوان یک عامل استراتژیک را در اوکراین دیده‌ایم.

رسانه‌های هندی درباره این موضوع نوشتند: هند و سوئد ظرفیت قابل توجهی برای همکاری در زمینه هایی مانند فناوری‌های سبز، انرژی‌های تجدیدپذیر، زیرساخت‌های هوشمند، مراقبت‌های بهداشتی و دفاعی دارند.

دیدار مقامات تایلند و سوئد

پیش از این ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور)، کرانگکانت راکچارون، مدیرکل اداره امور اروپای وزارت امور خاجه تایلند با داگ جولین دانفلت مدیرکل امور جهانی وزارت امور خارجه سوئد دیدار کرده بود، سران دو کشور در این دیدار بر روابط دوجانبه و همکاری در زمینه های گوناگون از جمله تجارت و سرمایه گذاری، انتقال سبز، دفاع، حفاظت از کارگران تایلندی در سوئد گفت‌وگو کردند.

هر دو طرف در مورد روابط تایلند و اتحادیه اروپا و نامزدی تایلند در شورای حقوق بشر (HRC) و همچنین مسائل منطقه ای و جهانی مانند توسعه در اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) و منطقه هند و اقیانوس آرام و وضعیت اوکراین بحث و تبادل نظر داشتند.

هند و سوئد از تجارت تا ژئوپلیتیک

روز دوشنبه تارنمای تجاری ایندیا بریفینگ با انتشار گزارشی مفصل درباره تجارت دوجانبه هند و سوئد، نوشت: تجارت میان این دو کشور بر پایه روابط اقتصادی قوی، گسترش تجارت و افزایش سرمایه‌گذاری‌های دو طرفه استوار است.

تا ژوئن ۲۰۲۴، هند کالاهایی به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار به سوئد صادر و ۱۷۱ میلیون دلار آمریکا وارد کرد که منجر به کسری تجاری ۶۶.۶ میلیون دلاری شد؛ در مقایسه با ژوئن ۲۰۲۳، صادرات هند به سوئد ۳۲.۴ میلیون دلار آمریکا (۴۵.۲ درصد) رشد کرد، در حالی که واردات از سوئد ۳۰.۳ میلیون دلار آمریکا (۲۱.۶ درصد) افزایش یافت.

از نظر قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری، سوئد و هند معاهده ای را در مورد اجتناب از مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در سال ۱۹۹۷ امضا کردند که در سال ۲۰۱۳ اصلاح شد. علاوه بر این، هند به عنوان عضو سازمان تجارت جهانی از سال ۱۹۹۵ بخشی از توافقات تجارت چندجانبه است. هند و سوئد مجموعه ای از موافقت‌نامه های دوجانبه را نیز در زمینه های مختلف همکاری منعقد کرده‌اند.

ایندیا بریفینگ در ادامه نوشت: هند و سوئد از سیاست بی‌طرفی به اتخاذ سیاست های عملگرایانه و چندجانبه خارجی رسیده‌اند، سوئد که زمانی به بی‌طرفی شهرت داشت، با پیوستن به اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۵، درخواست عضویت در ناتو و همسو شدن با منطقه هند و اقیانوس آرام، سیاست‌های خود را تغییر داد. همین طور، هند از برنامه عدم تعهد سنتی خود فراتر رفته و به طور استراتژیک نفوذ چین را از طریق یک سیاست خارجی چندجانبه که منافع ملی را در اولویت قرار می دهد، متحول می کند. تعامل رو به رشد سوئد با هند بخشی از یک استراتژی گسترده تر برای تقویت همکاری با کشورهای همفکر در پاسخ به این تغییرات است.

چشم‌انداز ژئوپلیتیکی هند- اقیانوس آرام برای کشورهای اسکاندیناوی

در چشم‌انداز ژئوپلیتیکی منطقه هند- اقیانوس آرام که در حال تحول است، رویکرد مشارکتی کشورها به سمت همکاری پایدار، نوآورانه که منجر به رشد اقتصادی، متمایل شده است.

در میان کشورهای این منطقه، هند سومین شریک تجاری بزرگ سوئد در آسیا است و ابتکارات دولت هند برای کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی فرصت‌هایی را برای شرکت‌های کوچک و متوسط سوئدی ایجاد می‌کند.

سوئد، تفاهم‌نامه‌های متعددی با کشورهای آسیایی در زمینه هایی مانند بهداشت، علم، انرژی، محیط زیست، دفاع، فضا و... امضا کرده است و شرکت‌های سوئدی در حال حاضر نقش مهمی در بخش‌های تولید، فناوری اطلاعات و انرژی در هند و برخی دیگر از کشورهای مهم در منطقه هند- اقیانوس آرام ایفا می‌کنند.

کشورهای حوزه اسکاندیناوی نظیر سوئد، نروژ و فنلاند به همکاری با کشورهای همسو با منافع خود ادامه می دهند و با گسترش توافقات به دنبال یافتن جایگاهی مهم و نقشی اساسی در منطقه هند- اقیانوس آرام هستند.