ساری-ایرنا- "سالم‌سازی " طرحی که تنها در سواحل دریای خزر در مازندران شروع شد و این استان را در میان هفت استان ساحلی کشور پیشتاز کرده است این روزها در اما و اگر برای ادامه مسیر و با کمبود اعتبار برای به روزرسانی تجهیزات با ۲۹ فوتی در بهار و تابستان سال جاری به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اوایل سال گذشته هیات نجات غریق مازندران با حمایت استانداری و فدراسیون غواصی و نجات غریق طرحی را با نام "ساحل امن" به سرانجام رساند که به عنوان یکی از جدیدترین شیوه‌های پایش ساحل و دریا قلمداد می شود.

این طرح که به پیشنهاد هیات نجات غریق و توسط دانشگاه مازندران تهیه شده تا پیش از این در کشور مورد استفاده قرار نگرفت و به همین دلیل مازندران به استان پیشتاز در استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی برای پایش تصویری شناگاه‌ها و نجات افراد در معرض غرق شدن تبدیل کرده بود.

برای اجرای طرح ساحل هوشمند یک مرکز مانیتورینگ در بابلسر ایجاد شد که از طریق مچ‌بندهای هوشمند و مجهزی که در اختیار منجیان غریق قرار گرفت متصل شد؛ مچ‌بندهایی که همان سال وارد کشور شد و در اختیار هیات نجات غریق مازندران قرار گرفت و خرداد ماه پس از برپایی و آغاز به کار طرح‌های سالمسازی دریا، پایش تصویری سواحل سراسر مازندران و ارتباط مستقیم منجیان با مرکز مانیتورینگ در هنگام نجات غریق به طور رسمی آغاز شد.

امنیت دریای مازندران برای علاقه‌مندان به شنا از آن سال با اجرای طرح ساحل امن و همچنین بهره‌برداری از طرح پایش برخط سواحل با مچ‌بندهای هوشمند که در اختیار ناجیان غریق قرار گرفت و مانیتورینگ دایمی سواحل با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی افزایش یافت.

این در حالیست سال‌ها از اجرای طرح دریا به منظور کاستن از تعداد موارد غریق و فوت در این خصوص در مازندران می گذرد و روزی از تابستان های سال های گذشته نبود که با مرگ براثر غرق شدن در دریای خزر تمام نشود.

بسته شدن پرونده طرح دریا در مازندران با ۲۹ غرقی

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: از آغاز (خرداد، تیر، مرداد، شهریور) تا پایان طرح دریا ۲۹ نفر در سواحل دریای استان غرق شدند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال۵۲ درصد کاهش داشت.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ نفر از غرق شدگان مرد و بقیه زن هستند، افزود: ۸۱ درصد از غرق شدگان غیر بومی هستند.

عباسی گفت: در این مدت شهرستان‌های محمود آباد با ۷، بابلسر و تنکابن هر کدام با ۶ مورد به ترتیب بیشترین موارد مرگ ناشی از غرق شدگی و شهرهای رامسر و نور هر کدام با یک فوتی ناشی از غرق شدگی به ثبت رسید.

او افزود: بر اساس آمارها بیشترین ماهی که در آن غرق شدگی اتفاق افتاد به ترتیب مربوط به مرداد ماه با ۱۱، شهریور با ۱۰، تیر با ۵ و خرداد با ۳ مورد به ثبت رسید.

عباسی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر غرق شدگان در سنین ۲۱ تا ۴۰ سال با ۱۶ نفر و کمترین غرقی بالای ۶۱ با یک غرقی هستند.

او ضمن تاکید بر اینکه بیشتر این افراد با وجود توصیه‌ها و هشدارهای مکرر، محدوده‌های ایمن سازی نشده و خارج از طرح را برای شنا انتخاب کرده بودند در خصوص کاهش آمار غرق شدگان، افزود: بدون شک ارائه به موقع آمار و برنامه ریزی مسئولان مربوطه، اطلاع رسانی و پیگیری‌های به موقع اصحاب رسانه اعم از صداو سیما، خبرگزاری‌ها و رسانه مجازی و حساسیت و حضور فعال و ارایه راهکارهای مناسب مسئولان استانی، استانداری، فرمانداری، شهرداری و... در افزایش نیافتن این آمار مثمر ثمربود.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان به شمار می روند.