زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به خدمات دهی این سازمان به حدود چهار هزار سالمند در استان، گفت: از این تعداد سه هزار و ۲۷۷ سالمند معادل ۸۳ درصد جمعیت تحت پوشش دارای معلولیت و ۶۶۷ بانو به میزان ۱۷ درصد سرپرست خانوار هستند.

روح اله خدابنده لو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون سه مرکز شبانه روزی نگهداری سالمندان زنان و مردان شامل یک مرکز سالمندان مردان و یک پردیس سالمندان در زنجان و یک مرکز سالمندان زنان در شهر هیدج فعالیت می کند.

وی اضافه کرد: تمامی خدمات آموزشی و مراقبتی توانبخشی حرفه ای، اجتماعی، توانپزشکی و مهارتی به صورت شبانه روزی به ساکنان سالمند این مراکز ارائه می شود و اقامت بیشتر افراد در این مراکز یارانه ای است و اغلب هزینه ها با حمایت خانواده و یارانه سازمان بهزیستی تامین می شود.

این مسوول به ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و مراقبتی به سالمندان در قالب مراکز مراقبتی روزانه اشاره کرد و گفت:هم اکنون ۲ مرکز مراقبتی روزانه به نام های بنیان پاک و مهرگان در این زمینه فعالیت می کند و به سالمندان تحت پوشش خدمات پرستاری، مددکاری، مشاوره ای، گفتار درمانی، کاردرمانی، آموزشی و توانبخشی با استفاده از هنر و ورزش و اصول تغذیه سالم را ارائه می دهند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان به اجرای طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت شنوایی، بینایی، آسیب نخاعی و سالمندان توسط بهزیستی اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته ۲۳۰ فرد دارای معلولیت و سالمند در استان از خدمات این طرح بهره مند شدند.

وی خاطر نشان کرد: کلاس های آموزشی شیوه زندگی سالم، مراقبت های ویژه دوران سالمندی و آگاهسازی معلولیت ها و پیشگیری از آن در دوران سالمندی برای سالمندان تحت پوشش برگزار شده است.

هفته سالمندان در کشور با شعار "سالمندی ،فردایی بهتر" نامگذاری شده است.