بروجرد - ایرنا - پیچ و خم جاده را که طی می کنی درست از همان جایی که جاده خاکی می‌شود درخت چنار کهنسال از دور خودنمایی می کند، این منطقه را به "چنار کولیدر" می شناسند، منطقه ای عشایری که در نقاطی دورتر و نزدیکتر به میعادش می آیند، میدان های بزرگ و شاید برج های بلند مرتبه می تواند همتایان شهری این درخت برای ساکنان محلی این دیار باشد.

به گزارش ایرنا، در مرتبه ای بالاتر از راه ایستاده است و به مرور زمان برای خود به مدد رهگذران و مهمانانش سطحی صاف و گسترده در اطرافش دارد شاید در گذشته عشایر کوچ‌رو مهمانی های بزرگ خود را همان جا می گرفته اند اما امروز علاوه بر همه کاربردهایش برای نیاکان این دیار کاربری دیگری هم دارد و آن اینکه در این نقطه دسترسی به اینترنت میسرتر است.

و حال دیگر چنار سبز کهن‌سال پل ارتباط عشایر با جهان بیرون است او سالک سبز هزاره‌هاست که فروتنانه از اعصار کهن سربرآورده و تا امروز صبورانه ره پیموده، ایستاده بر بلندا با سایه‌ساری فراخ و شاخ و برگی سرشار که هم آشیان پرندگان است و هم چتری بر سر رهگذران تا آنان را از شدت آفتاب سوزان در امان دارد.
برای عشایر این دیار چنار سبز کهن‌سال نماد روزگار رفته، مسافری از گذشته‌های دور و از عهد قدیم که امروز نوید ارتباط گرفتن با دنیای جدید است و سامان دادن به مناسبات روز! نیک که می‌نگریم چنار به عشایر منطقه هویت و اعتبار می‌بخشد و به آنان که در روزگار نو به وسایل ارتباطی جدید مجهز شده‌اند، کمک می‌کند تا از تنگنای انزوا به فراخنای ارتباط قدم بگذارند.

امروز میزبان آواز پرنده‌ها و آنتن تلفن همراه و اینترنت است، هر چه باشد این درخت قامت بلند تمناست، دستش پر از ستاره و جانش مملو از بهار است، چنار حالا دیگر پاتوق عشایر منطقه است، برای برخورداری از آنتن تلفن همراه و اینترنت، بر بلندا، همچون بزرگی که بالای مجلس نشسته و از باب کرم حاضران و میزبانان را می‌نوازد و مایه ابتهاج خاطر آن‌ها می‌شود.
عشایر منطقه "چنارکولیدر" زیر همین چنار گردهم می‌آیند و ارتباط‌های گم‌شده را باز می‌یابند و در ارتفاعی که درخت ایستاده به اینترنت دست می‌یابند که کلید ورودشان به دهکده پرهیاهوی جهانی و خروج از زیست جهان ساکت سنت است، بدین ترتیب چنار کهنسال در چشم آن‌ها هم محل دیدار است و هم پایگاهی اجتماعی که محل برخورداری از امکانات ارتباطی نوین است‌.

این لطف طبیعت است اما زندگی های پیچیده امروزی دسترسی آسان تری به ارتباطات را می طلبد تا اگر مادری، فرزندش تب کرد یا سرقت احشام و یا اتفاقی رخ داد، دسترسی راحت تری به مراکز امدادرسانی وجود داشته باشد، امروزه بیشتر از قبل ضرورت وجود و توسعه تجهیزات مخابراتی در مناطق عشایری احساس می شود تا جایی که در دیدار و گفت و گو با عشایر یکی از خواسته های مردم این مناطق سخت گذر که گاه در فاصله و مسافتی طولانی با شهر قرار دارند دسترسی آسانتر به آنتن تلفن همراه و اینترنت است.

دسترسی به اینترنت مانند دسترسی به آب و راه برای عشایر مهم است

فرماندار بروجرد گفت: عشایر قشری تولید کننده هستند که باید مشکلات و مطالبات آنها در حوزه های مختلف راه ارتباطی، آب و دسترسی به اینترنت مورد رسیدگی و پییگری قرار گیرد.

مسلم مرادی اظهار کرد: تیم های پزشکی، پیراپزشکی و دامپزشکی در مناطق عشایری حاضر می‌شوند تا خدمات مورد نیاز عشایر را ارائه دهند، همه ما تلاش می کنیم تا بخشی از مشکلات عشایر زحمت کش را که بخش عمده تولید را بر عهده دارند، رفع کنیم.

وی بیان کرد: عشایر مستقر در منطقه عشایری "چنار کولیدر" مشکلاتی در حوزه آب، راه و مخابرات دارند که در جلسه شورای عشایری شهرستان هم مطرح شده تا پیگیری های لازم برای رفع بخشی از آنها صورت گیرد.

فرماندار بروجرد اضافه کرد: معرفی جاذبه های گردشگری و توسعه صنایع دستی در جامعه عشایری با حضور مدیران کل امور عشایر لرستان و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شده و تسهیلاتی در این زمینه در نظر گرفته شد، که به عشایر متقاضی فعال در این حوزه پرداخت خواهد شد.

دسترسی به وسایل ارتباطی مطالبه اصلی مناطق عشایری

مدیر امور عشایر بروجرد در این خصوص گفت: کولیدر، ورکوه سرتپه، جوجه حیدر و گرین کوه از جمله مناطق عشایری در بروجرد هستند که دسترسی به مخابرات از مطالبه های اصلی ساکنان این مناطق است و در راستای پاسخ به این مطالبه آنها، یکی ار مصوبات جلسه شورای عشایری تقویت و راه‌اندازی آنتن مخابراتی بود.

نوراله مصطفی نژاد اظهار کرد: از جمله مزایا این طرح بحث امنیتی و ارتباطات، خدمات رسانی مطلوب، فراهم شدن زمینه پرسش و پاسخ در همه عرصه های تولیدی، گیاه شناسی، بیماری های دامی و راه‌های مقابله و دسترسی به رسانه های فرهنگی و آموزشی برای استفاده فرزندان عشایر است که با توجه به سخت گذر بودن مناطق برای رفت و آمد و انجام امور ضروری زندگی اهمیت دسترسی آنها به انتن مخابراتی را بیشتر می کند.

وی بیان کرد: کم جمعیت بودن مناطق عشایری که در مواقع لزوم امکان دریافت کمک از سایرین را کاهش می دهد و یا با توجه به پراکنش خانوارها در دره ها و کوه ها و مسیرهایی که امکان ارتباط را دوچندان مشکل می کند و ضرورت دسترسی آسان و سریع به مراکز امنیتی و انتظامی در زمان خطر، سرقت احشام و یا حیوانات درنده از جمله ضروریاتی هستند که اهمیت دسترسی مناطق عشایری به وسایل ارتباطی را بیشتر می کند.
مدیر امور عشایر بروجرد افزود: همچنین ضرورت دسترسی به سازمانها و مراکز مسوول در زمان بروز حوادث غیر مترقبه، سیل، رعد و برق، طوفان، ضرورت اطلاع رسانی دوسویه دستگاهها در هوشیار سازی پیش از وقوع حوادث طبیعی و بحران ها، ضرورت آگاه سازی جامعه عشایری از مسائل امنیتی و انتظامی در موارد احتمالی، ضرورت انجام برخی امور اداری و درخواست ها از طریق دولت الکترونیک و جلوگیری از رفت و آمدهای غیر ضرور و دشوار برای عشایر از دیگر مواردی است که اهمیت دسترسی به وسایل ارتباطی را بیشتر می کند.
مصطفی نژاد اضافه کرد: اطلاع رسانی از بیماریهای دامی و اپیدمی ها و جلوگیری از گسترش آن، فراهم نمودن زمینه آموزش های غیر رسمی، آموزش تکمیلی مشاغل و استفاده از تجربیات ملی و جهانی در افزایش مهارت ها، آگاهی از روش های ترویجی بهبود دامپروری، کشاورزی، تهیه و تولید لبنیات و صنایع دستی، فراهم نمودن زمینه بازار رسانی محصولات و تولیدات عشایری و معرفی آن ها به جامعه و فراهم نمودن زمینه دریافت سفارش از مشتریان کالاها و محصولات عشایری از تمام نقاط کشور و جهان از دیگر موارد ضرورت دسترسی عشایر به وسایل ارتباطی است.
وی با اشاره به تاثیر گردشگری عشایر در اقتصاد محلی ادامه داد: با دسترسی به وسایل ارتباطی بیشتر می توان از ظرفیت گردشگری مناطق عشایری بهره برد و امکان ارسال تصویر و فیلم از گیاهان دارویی، محصولات، مناطق، زیبایی‌های طبیعت برای جذب گردشگران و توسعه بوم گردی موثر است.

امروز ارتباطات همه مرزهای تعریف شده مرسوم را در نوردیده است و دسترسی به وسایل ارتباطی جدید به عنوان یک مطالبه از سوی قشرهای مختلف مردم مطرح است، باید یادآور شد که طی سال های گذشته دولت در راستای اجرای سیاست خدمت رسانی به روستاییان و عشایر طرح هایی همچون uso را مطرح کرد، طرحی ویژه برای ارتباط رسانی به مناطق روستایی فاقد ارتباط، این طرح در صورت اجرایی شدن در همه مناطق به ویژه نقاط دورافتاده رضایت و بهره مندی مردم از وسایل ارتباطی را بیشتر می کند.