شهرکرد – ایرنا – فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه نخست امسال ۲۹۵ هکتار از اراضی ملی این استان در قالب ۲۴۷ عملیات رفع تصرف شد.

سرهنگ صادق محمدی روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از این میزان ۱۰۴ فقره به مساحت ۵۸ هکتار در قالب تبصره ۱ (جلوگیری و رفع تجاوز) بود که شامل ۳۶ فقره به مساحت ۱۷ هکتار اراضی جنگلی و ۶۸ فقره به مساحت ۴۱ هکتار اراضی مرتعی است.

وی اظهار داشت: همچنین ۱۴۳ فقره اجرای حکم قضایی به مساحت ۲۳۷ هکتار شامل ۵۶ فقره به مساحت ۱۰۰ هکتار اراضی جنگلی و ۸۷ فقره به مساحت ۱۳۷ هکتار نیز شامل اراضی مرتعی بوده است.

کشف ۸۰ فقره قاچاق چوب و زغال

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه نخست امسال ۸۰ فقره قاچاق چوب و زغال در این استان کشف و تعداد ۷۵ نفر دستگیر و تحویل مقام قضایی شده‌اند.

محمدی ادامه داد: از این تعداد پرونده ۱۴ تن و ۵۳۵ کیلوگرم چوب بلوط جنگلی، ۲ تن زغال و ۶ هزار و ۲۳۰ کیلوگرم محصولات فرعی شامل کرفس، موسیر و گلپر کشف شده است.

اطفای ۱۱۶ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه نخست امسال ۱۱۶ فقره آتش‌سوزی به مساحت ۵۴۷هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان تحت تاثیر آتش قرار گرفت.

محمدی اضافه کرد: از این میزان ۲۳۷.۹ هکتار در اراضی جنگلی و ۳۰۹.۳ هکتار در اراضی مرتعی حادث شده است.

وی یادآور شد: بیشترین مساحت آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی چهارمحال وبختیاری در شهرستان اردل و بیشترین تعداد آتش‌سوزی‌ها در شهرستان‌های خانمیرزا و لردگان به ثبت رسیده است.

به گفته محمدی، براساس بررسی‌های به عمل آمده ۲ مورد از عاملان این آتش سوزی‌ها تاکنون دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

وی بیشترین عوامل آتش‌سوزی‌های عرصه‌های منابع طبیعی در چهارمحال و بختیاری را عامل انسانی عنوان کرد و گفت: بخشی از این حوادث عمدی و بخشی دیگر نیز غیر عمدی بوده است.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۷۴۰ هزار هکتار وسعت استان شامل جنگل‌ها و مراتع متراکم و نیمه متراکم با تراکم پوشش بیش از ۲۵ درصد در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد که با اجرای طرح پهنه‌بندی و تعیین مناطق دارای خطر آتش‌سوزی بالا و تعیین این مناطق عوامل تسریع و وسعت سطح آتش‌سوزی را مدیریت و موجب کاهش خسارت به منابع طبیعی می‌شود.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.