شهرکرد- ایرنا- مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در ۲ سال اخیر ۵۸۰ میلیارد ریال برای بازسازی قنات‌های این استان هزینه شد است.

به گزارش ایرنا، غلامرضا ذاکری روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از روند بهسازی قنات‌های استان تاکید کرد: این مبلغ از محل اعتبارات ملی و استانی برای مرمت، بازسازی و لایروبی ۱۹۶ رشته قنات در استان هزینه شد.

وی افزود: امسال ۱۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای مرمت، بازسازی و لایروبی ۱۲۰ قنات دیگر در چهارمحال و بختیاری مصوب شده است و برای اختصاص اعتبارات بیشتر در انتظار اختصاص بودجه‌های ملی و کمک‌های فنی‌واعتباری هستیم.

ذاکری تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۰ گروه چهار نفره برابر ۸۰ نفر برای مرمت، بازسازی و لایروبی قنات‌ها در چهارمحال و بختیاری فعال هستند و با احتساب اشتغال غیرمستقیم این تعداد به ۱۸۰ نفردر سال می‌رسد.

وی با اشاره به وجود ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از این تعداد تاکنون ۶۰۰ رشته قنات مرمت، بازسازی و لایروبی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بلندترین قنات استان به‌‎طول هفت کیلومتر در سفیددشت شهرستان بروجن قرار دارد.

وی گفت: همچنین قدیمی‌ترین قنات چهارمحال و بختیاری قنات " لغدنبه سامان" با چهار هزار و ۵۰۰ متر طول و افزون‌بر ۵۰۰ سال قدمت است که هم‌اکنون در دوران خشکسالی ۶۰ لیتر در ثانیه و در سال‌های ترسالی تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه خروجی (دبی) داشته است.

ذاکری بیشترین قنات‌های چهارمحال و بختیاری را مربوط به شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، سامان و بن اعلام و تاکید کرد: قنات‌های بِرُوی و رباط فرخشهر هم جزو قنات‌های قدیمی استان است.

وی رعایت حریم قنات‌ها را ضروری دانست و افزود: دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های خدمات‌رسان بایستی هنگام اجرای خطوط انتقال و جاده‌سازی به رعایت حریم قنات‌ها توجه ویژه داشته باشند.

ذاکری تصریح کرد: با توجه به تعداد قنات‌های چهارمحال و بختیاری به مقنی‌های بیشتری نیاز داریم و باید در این حوزه به متقاضیان آموزش دهیم که برای تحقق این مهم با اداره‌کل فنی‌وحرفه‌ای استان هماهنگی‍هایی شده است تا در مرمت، بازسازی و لایروبی قنات‌ها دچار مشکل نشویم.

وی یادآور شد: حفظ قنات‌های چهارمحال و بختیاری به‌عنوان سازه‌های میراث‌فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش ایرنا، قنات یک سازه قدیمی ابداعی از سوی ایرانی‌ها به‌شمار می‌رود که شامل کانالی است که تعدادی چاهک را به مادرچاه متصل و آب را به سطوح زمین منتقل می‌کند.

در زمان قدیم که انرژی‌های فسیلی و برق برای انتقال آب به زمین‌های کشاورزی وجود نداشت، مردم از قنات برای انتقال آب به این زمین‌ها استفاده می‌کردند.

هم‌اکنون از مجموع ۸۴۱ رشته قنات موجود در چهارمحال و بختیاری ۲۴۱ رشته خشک است.