مشهد- ایرنا- مدیرعامل سازمان عمران و باز آفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد گفت: بخشی از تونل تاریخی ده دی به عنوان گنجینه تاریخی و هویتی شهر با تائیدیه اداره کل میراث فرهنگی، تا پایان سال برای بازدید شهروندان آماده می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمود عبدالله‌زاده روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند احیای تونل تاریخی ده دی، افزود: در عملیات حفاری اول بهمن ماه سال ۱۳۹۲ در بلوار امام خمینی (ره) مشهد این تونل کشف شد.

وی اضافه کرد: این تونل کاربری پدافندی داشته و بر اساس گمانه زنی ها بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد.

عبدالله‌زاده ادامه داد: این تونل شاخه های فرعی زیادی داشته و سازه بسیار مستحکمی است.

مدیرعامل سازمان عمران و باز آفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد گفت: احیای و مرمت این تونل توسط شهرداری و با کمک میراث فرهنگی در دست اجرا است و در حال خاک برداری و لایروبی و مشغول مرمت این تونل هستیم.

وی بیان کرد: در انتهای تونل و در قسمت جداره دیوارها از سنگ قبر استفاده شده و روی این سنگ قبر نقوشی به خط نستعلیق به کار رفته است.

وی اضافه کرد: ابعاد این تونل مشخص نیست و بر اساس یافته ها پیش بینی می شود از یک سمت به باغ ملی و از سمت غرب تونل نیز به خیابان کوهسنگی و بیمارستان سینا ادامه پیدا کند.

مدیرعامل سازمان عمران و باز آفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد افزود: پیش بینی می شود تونل دارای آب انبار باشد و به آب انبار محدوده خیابان امام خمینی(ره) متصل شود.

اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احیای تونل

مدیر پروژه ساماندهی بافت‌های تاریخی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: به منظور مطالعه و بازگشایی تونل تاریخی خیابان ده دی، ۵۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی مدیریت شهری اختصاص یافته و تاکنون ۱۰ میلیارد ریال برای بازگشایی و خاکبرداری از این تونل توسط مدیریت شهری هزینه شده است.

بهزاد چوپانکاره‌ افزود: این تونل در سال ۱۳۹۲ و در پی توسعه شهری، کشف و شناسایی شد و از همان هنگام اقدامات لازم به منظور خاکبرداری و مطالعه بر روی آن صورت گرفت.

وی ادامه داد: مطالعه و گمانه زنی ها بر روی این تونل تاکنون از سوی میراث فرهنگی ادامه داشته و این سازمان، مکلف شده تا جهت ساماندهی و مطالعه بر روی این پروژه تاریخی با همکاری میراث فرهنگی، اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیر پروژه ساماندهی بافت‌های تاریخی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد افزود: طبق کاوش و بررسی های انجام شده، در هر هفت متر این تونل، ۹ مدل آجر چینی متفاوت وجود دارد و همین نیز یکی از ویژگی های متمایز تونل ده دی با سایر تونل ها است.

چوپانکاره اضافه کرد: خاکبرداری از این تونل بخش اول عملیات احیای است تا طول تونل به صورت دقیق مشخص شود.

وی ادامه داد: در مرحله دوم نیز ۷۰ متر طول دیگر بازگشایی خواهد شد تا طول تونل به ۱۴۰ متر برسد.

وی افزود: طبق بررسی تاریخی شفاهی و اسناد موضوعی، احتمال دارد که طول این تونل به ۵۴۰ متر برسد.