همدان- ایرنا- "فاطمه سلیمانی" پژوهشگر کارشناسی ارشد رشته آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی موفق به اختراع دستگاه ورزشی هماهنگی عصب و عضله و همچنین عضویت در فدراسیون جهانی مخترعان سال ۲۰۲۴ در حوزه علوم ورزشی و توانبخشی و فیزیوتراپی شد.

این پژوهشگر نخبه روز یکشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سنجش شاخص های آمادگی جسمانی از قبیل زمان واکنش یا سرعت عکس العمل یک شخص یا ورزشکار، همواره در علوم و رشته های ورزشی به خصوص بیومکانیک یا فیزیولوژی ورزش از اهمیت خاصی برخوردار بوده و چند دهه گذشته دستگاههای ورزشی مختلفی بدین منظور ساخته شدند.

فاطمه سلیمانی اضافه کرد: دستگاه های یاد شده با اندازه گیری این پارامترها، مشکلاتی از قبیل دقت پایین، ثبت و گزارش نشدن شاخص سرعت، نیاز به وجود یک رایانه، نبود قابلیت سنجش آزمایش سرعت گروهی دارند اما در این دستگاه ورزشی، از یک سیستم الکترونیکی هوشمند استفاده شده است.

وی افزود: این دستگاه یک وسیله سنجش سرعت عکس العمل، هماهنگی چشم و دست و هماهنگی عصب و عضله فرد به صورت انفرادی یا به صورت گروهی و به حالت رقابتی است.

کارشناسی ارشد رشته آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی گفت: دستگاه میز عکس العمل متشکل از ۲ مجموعه هشت تایی از دکمه حساس به ضربه و مجهز به سیستم نورپردازی با استفاده از ال.ای.دی که در ۲ طرف دستگاه چیده شده، است.

سلیمانی ادامه داد: این دستگاه با قابلیت انجام آزمایش سرعت عکس العمل به صورت انفرادی، رقابت ۲ نفره و با استفاده از قابلیت شبکه شدن چند دستگاه، می تواند آزمایش را به صورت مسابقه ای میان چند دستگاه اجرا و شرایط برگزاری مسابقه را میان چندین نفر به صورت همزمان فراهم کند.

وی با یادآوری اینکه سال ۲۰۲۳ نیز موفق به کسب مقام دوم و مدال نقره سوییس شدم، اظهار کرد: دستگاه ارزیابی قدرت عضلات دست و پنجه ورزشکاران با انتقال هیدرولیکی را در این سال اختراع کردم.

این مخترع بیان کرد: سنجش نیرو و قدرت عضلات یک فاکتور مهم در بسیاری از رشته های ورزشی محسوب می شود و در آمادگی جسمانی، استعدادیابی و سنجش ورزشکاران ورزش های پرتابی و گرفتن مانند کشتی، پرتاب دیسک و ارزیابی قدرت عضلات دست و پنجه بسیار حائز اهمیت است.

سلیمانی توضیح داد: اندازه گیری پارامتر قدرت این عضلات، به ۲ صورت مکانیکی و الکترونیکی تاکنون انجام می پذیرفت که هرکدام مشکلاتی از قبیل دقت پایین، ثبت نکردن و گزارش نیرو، نیاز به کالیبراسیون، نیاز به وجود یک رایانه داشت.

وی افزود: هدف از این اختراع حذف نیاز به کالیبراسیون و ارائه گزارش های مربوط نیروی لحظه ای و استقامتی، بدون استفاده از رایانه است برای این منظور، در این دستگاه، از یک مینی پیسی و سیستم هیدرولیکی الکترونیکی استفاده شده است.