شیراز - ایرنا - سنگ‌بنای مجمع خیران نخبه‌پرور در شیراز گذاشته شد و امروز در نیمی از کشور نوجوانان و جوانان نخبه‌ و استعدادهای برتر را حمایت می‌کند که رئیس بنیاد نخبگان فارس گفت: این مجمع نسخه‌ای از بنیاد نخبگان است که می‌کوشد شمار بسیار بیشتری از نخبگان را شناسایی و حمایت کند.

حبیب شریف که سه‌شنبه در نخستین روز ملی نخبگان به دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی فارس آمده بود، گفت: بنیاد ملی نخبگان فعالیت های بسیاری در زمینه شناسایی استعدادهای برتر و نخبه‌سازی، نخبه‌گماری و تکریم نخبگان دارد اما احساس شد که هنوز نقیصه هایی وجود دارد که نمی‌توان با استفاده از ظرفیت‌های این بنیاد حل کرد؛ این شد که ایده و هسته اولیه مجمع خیران نخبه‌پرور در کنار بنیاد نخبگان فارس شکل‌ گرفت.

او ادامه داد: سال ۱۳۹۵ سازمان مردم نهاد خیران نخبه‌پرور راه اندازی و در واقع نسخه دیگری از بنیاد ملی نخبگان طراحی و ریل گذاری شد تا جوانان و نوجوانانی را که به دلیل برخی محدودیت‌ها نمی توانستیم سوار بر قطار بنیاد نخبگان کنیم، از این طریق حمایت شوند.

مدیرعامل مجمع خیران نخبه‌پرور که بنیاد ملی نخبگان در فارس را هم مدیریت می‌کند، افزود: اهداف بنیاد ملی و خیران نخبه پرور مشترک است و اهداف سند راهبردی کشور در این مجمع نیز کپی شده است.

اما به گفته شریف، توجه ویژه و اولویت مجمع خیران نخبه‌پرور معطوف به دانش آموزان بویژه در مناطق محروم است و سپس حمایت از دانشجویانی که محدودیت‌های بنیاد مانع از حمایت آنها شده است.

او اضافه کرد: مجمع خیران نخبه‌پرور حتی از فارغ‌‍التحصیلان دوره دکتری و پسا دکتری که پس از تحصیل تا یکسال موفق نشده‌اند جایی برای خدمت بیابند، حمایت می کند تا با کمک به حل یکی از مسائل جامعه، فرصتی برای یافتن شغل متناسب با تخصص خود بیابند.

رئیس بنیاد نخبگان فارس با بیان اینکه توسعه پایدار هر کشوری بر نیروی انسانی کارآمد و توجه به استعدادهای انسانی آن استوار است، گفت: شکل‌گیری مجمع خیران نخبه‌پرور، فرصت خوبی برای استفاده از ظرفیت خیران و حمایت از استعدادهای جوان است؛ خیران بسیاری در استان فارس فعالیت می‌کنند اما بیشتر به عرصه سخت افزاری توجه دارند.

به اعتقاد شریف خیران باید به نخبگان کمک کنند تا آنها نیز به تکمیل زیرساخت‌های ساخته شده همت کنند؛ چرا که بیمارستان بدون حضور پزشکان حاذق و پرستاران و تکنیسین متخصص هویت ندارد و مدارس، بی معلم توانمند و مجهز به دانش روز، تکمیل و تجهیز نشده است.

مجمع خیران نخبه‌پرور چگونه از نخبگان حمایت می‌کند؟

مدیرعامل مجمع خیران نخبه پرور فارس توضیح داد: این مجمع در قالب تعریف و ثبت جوایزی به نام بزرگان فارس از دانش‌آموزان، دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان دانشگاهی حمایت می‌کند؛ جوایز خیران نخبه‌پرور، نقدی نیست بلکه براساس هوش و استعدادی که شناسایی شده، دوره‌ها و کارگاه‌هایی برای هدایت و توانمندسازی آنها برگزار می‌شود که هزینه آن از محل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری اعتبارات اختصاص یافته از سوی خیران تامین می‌شود.

به گفته او تا کنون ۶۶ جایزه به نام بزرگان استان تعریف شده و نخبگان دانش‌آموزی، دانشجویان و فارغ التحصیلان تحت لوای جوایزی به نام این بزرگان مورد حمایت توانمندسازی قرار می‌گیرند.

شریف ادامه داد: تقریبا هر هفته یک جایزه جدید در استان فارس با موضوعی خاص تعریف می‌شود.

مجمع خیران نخبه‌پرور در هشت سالگی

در زمان حاضر و با گذشت بیش هشت سال از شکل‌گیری مجمع خیران نخبه‌پرور در فارس، امروز بیش از ۱۵۰ خیر فارسی عضو این مجمع هستند و شمار دانش‌آموزان و دانشجویان حمایت شده نیز از یکهزار فراتر رفته است.

شریف گفت: فرآیند عضو گیری از میان خیران نخبه دوست که حتی مایل به کمک فکری باشند، ادامه دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان فارس گفت: با توجه به فعالیت گسترده و خوبی که مجمع خیران نخبه پرور در فارس داشت، از طرف بنیاد ملی نخبگان ماموریت یافت تا به تشکیل این سازمان مردم نهاد در دیگر استان‌های کشور نیز کمک کند.

او ادامه داد: فارس این افتخار را دارد که تاکنون به تشکیل مجمع خیران نخبهپرور در یازده استان کشور کمک کرده و این مجمع، همان برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان را نه با امکانات دولتی بلکه با استفاده از ظرفیت خیران دنبال می‌کند.