مسکو- ایرنا- معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: انتظار است که قرارداد تجارت آزاد کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۵ میلادی اجرا و این امر به توسعه مبادلات تجاری منجر شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ دیمیتری ولواچ سه‌شنبه در جریان گفتگوهای تجاری در حاشیه مجمع اقتصادی اوراسیا تصریح کرد که حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه در سال ۲۰۲۵ ممکن است ۲۷ درصد افزایش یابد.
وی پیش بینی کرد که اجرایی شدن قرارداد تجارت آزاد سبب خواهد شد که مبادلات تجاری روسیه و ایران تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۶۸ درصد افزایش یابد.
وی در عین حال تاکید کرد که انتظار داریم که شاخص های تجاری بین دوکشور به طور واقعی بالاتر باشد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش‌تر دی‌ماه ۱۴۰۲ با جمهوری اسلامی ایران قرارداد تجارت آزاد امضا کرد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجالس کشورهای عضو و مجلس شورای اسلامی است. طرفین تعرفه‌ها را برای ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به صورت کامل حذف خواهند کرد.
پیش از این، مراحل تصویب این موافقت‌نامه در مجالس کشورهای بلاروس، روسیه و قرقیزستان انجام شده است. ارمنستان و قزاقستان به عنوان دو عضو دیگر اتحادیه اوراسیا و همچنین جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور طرف قرارداد با این اتحادیه نیز برای اجرایی شدن قرارداد تجارت آزاد، باید مراحل قانونی تصویب را طی کنند.


مجمع اقتصادی اوراسیا با حضور مقامات ارشد هشت کشور عضو دائم و ناظر به علاوه ‌جمهوری اسلامی ایران (قالب ۸ + ۱) به عنوان میهمان ویژه در ایروان پایتخت ارمنستان در حال برگزاری است.
محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه همزمان با دومین روز این مجمع در نشست روسای دولت‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که با حضور روسای هیات‌های این کشورها در ایروان برگزار شد، سخنانی ایراد کرد.
هیأت‌ اقتصادی ایران به ریاست سید محمد اتابک وزیر صمت نیز روز دوشنبه ۹ مهرماه در نخستین روز این مجمع حضور فعالی داشت.
وزیر صمت ضمن دیدار با برخی مقامات شرکت کننده در این رویداد از جمله وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا،‌ در رویداد گفت‌وگوی تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز حضور یافت.
این رویداد شامل میزگردهایی با موضوعاتی همچون توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تقویت همکاری‌های صنعتی بود.
در این میزگردها همچنین مأموریت‌ هر یک از بخش‌های کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و همچنین فرایندهای مالی برای ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری در مسیر ارتقای مبادلات تجاری بین طرفین بررسی شد.
در حاشیه این رویدادها،‌ نشست‌های رو در رو بین نمایندگان شرکت‌هایی از پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعالان تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
وزیر صمت را هیأتی متشکل از رئیس سازمان توسعه تجارت، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حدود یکصد نماینده شرکت‌های ایرانی و تشکل ها و تجار همراهی می‌کنند.
از شرکت‌های کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز حدود ۱۵۰ نماینده در این مجمع که با رویکرد ویژه به گفت و گوی تجاری با ایران برگزار می‌شود، شرکت کرده‌اند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد. این اتحادیه به مرکزیت مسکو فعالیت دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، خبرگزاری تاس و شبکه یک تلویزیون روسیه، خبرگزاری ارمنستان و شبکه یک تلویزیون بلاروس به عنوان شرکای رسمی در اطلاع‌رسانی این رویداد مشارکت دارند.

برچسب‌ها