پیش‌بینی تجارت ۱۲ میلیارد دلاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران

مسکو- ایرنا- وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: با توجه به ظرفیت‌ها، امکان رشد گردش تجاری بین این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به ۱۲ میلیارد دلار در آینده نزدیک وجود دارد.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا واقع در مسکو، آندری اسلپنف این سخنان را روز دوشنبه در نشست گفت‌وگوی تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در حاشیه مجمع اقتصادی این اتحادیه در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد بیان کرد.
در این نشست که با حضور سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نسبت به رشد مبادلات تجاری این اتحادیه با کشورمان ابراز امیدواری کرد.

پیش‌بینی تجارت ۱۲ میلیارد دلاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران

اسلپنف در این نشست که با حضور رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع، معادن و کشاورزی استان تهران و مقاماتی از کشورهای عضو از جمله وزیر اقتصاد ارمنستان، معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه و رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان این کشور، رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان قرقیزستان و اتحادیه ملی کارآفرینان قزاقستان برگزار شد، گفت:‌برگزاری جلسات تجاری منظم، ایجاد زیرساخت‌های تجارت همچون خانه‌های تجاری از راه‌حل‌های عملی برای شناسایی فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها و دستیابی به تجارت ۱۲ میلیارد دلاری بین طرفین است.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: ما باید با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها برای از میان برداشتن موانع فراروی توسعه تجارت میان این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران تلاش کنیم.
وی یادآور شد:‌ اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران از دیرباز شریکان اقتصادی یکدیگر بوده‌اند و بر این باور هستیم که در صورت عملیاتی شدن فرصت‌های امیدوارکننده برای همکاری بین طرفین، گامی در راستای منافع همه این کشورها خواهد بود.
اسلپنف با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای برپایی سومین نمایشگاه بزرگ اوراسیا در دسامبر ۲۰۲۴ (آذرماه ۱۴۰۳) در تهران، از برنامه خود برای سفر به ایران و بازدید از این نمایشگاه خبر داد.

بنا بر این گزارش، دیگر سخنرانان این نشست نیز با اشاره به امضای توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دسامبر ۲۰۲۳ (دی‌ماه ۱۴۰۲)، این موافقت‌نامه را دارای اهمیت ویژه در تقویت مبادلات تجاری طرفین توصیف کردند؛ موافقت‌نامه‌ای که برای حدود ۸۷ درصد طیف محصولات در سبد تجارت طرفین را از پرداخت تعرفه گمرکی معاف می‌کند.

پیش‌بینی تجارت ۱۲ میلیارد دلاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران

رویداد گفت‌وگوی تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ایروان پایتخت ارمنستان شامل میزگردهایی با موضوعاتی همچون توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تقویت همکاری‌های صنعتی بود.
در این میزگردها همچنین مأموریت‌ هر یک از بخش‌های کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و همچنین فرایندهای مالی برای ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری در مسیر ارتقای مبادلات تجاری بین طرفین بررسی شد.
در حاشیه این رویدادها،‌ نشست‌های رو در رو بین نمایندگان شرکت‌هایی از پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعالان تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.


مجمع اقتصادی اوراسیا ۹ و ۱۰ مهرماه در ایروان پایتخت ارمنستان به عنوان رئیس دوره ای این اتحادیه در حال برگزاری است. علاوه بر برخی مقامات عالی کشورهای عضو اتحادیه، شماری از کارآفرینان و مدیران ۳۰۰ شرکت از این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران نیز در این رویداد شرکت کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور به منظور شرکت و سخنرانی در نشست روسای دولت‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ عازم ارمنستان می‌شود.


اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش‌تر دی‌ماه ۱۴۰۲ با جمهوری اسلامی ایران قرارداد تجارت آزاد امضا کرد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجالس کشورهای عضو و مجلس شورای اسلامی است.
پیش از این، مراحل تصویب این موافقت‌نامه در مجالس کشورهای بلاروس، روسیه و قرقیزستان انجام شده است. ارمنستان و قزاقستان به عنوان دو عضو دیگر اتحادیه اوراسیا و همچنین جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور طرف قرارداد با این اتحادیه نیز برای اجرایی شدن قرارداد تجارت آزاد، باید مراحل قانونی تصویب را طی کنند.
پیش از این، در ملاقات روزهای آغازین خردادماه ۱۴۰۳ کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با ساگیتنایف رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا، درخواست رسمی عضویت ناظر کشورمان در این اتحادیه تحویل مقام اتحادیه شده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha