تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱

شیراز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: مرمت حمام وکیل شیراز با اعتبار ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال آغاز شد.

به گزارش ایرنا، محمد ثابت‌اقلیدی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: مرمت و تزئینات وابسته به معماری بخش‌های موردنیاز و مرمت آهک‌بری بدنه بخش سربینه حمام ازجمله اقداماتی است که در قالب پرونده مرمتی این بنای ملی انجام می‌شود.
وی افزود: حمام تاریخی وکیل که به موزه گرمابه تبدیل‌شده است یکی از جاذبه‌های تأثیرگذار و مهم گردشگری استان است که همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

ثابت‌اقلیدی ادامه داد: صرف نظر از قدمت و اصالت بنا که به دوره زندیه برمی‌گردد و به دستور کریمخان زند ساخته‌شده، این حمام امروز با کاربری موزه بخشی از آداب‌ورسوم مردم این سرزمین را روایت می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: به باور فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی، حمام وکیل ، حمام وکیل شیراز یکی از شاهکارهای معماری دوره زندیه است؛ بنایی که دارای ستون‌های یکپارچه سنگی و مقرنس‌های گچی با عمق کم عمق و آهک‌بری‌ها و گچ‌بری‌های متفاوت و زیبایی است که داستان اساطیری معراج پیامبر (ص)، داستان شیرین و فرهاد و بیژن و منیژه را روایت می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های این حمام تاریخی، وجود گاو چاه در ضلع غربی بناست که آب‌رسانی به حمام را انجام می‌داده است.
ثابت اقلیدی یادآور شد: حمام وکیل در سال ۱۳۵۱ به شماره ۹۱۷ در فهرست ملی به ثبت رسیده و امروز با تبدیل به موزه گرمابه و جانمایی مجسمه‌های مومی، آداب‌ورسوم مردم شیراز به نمایش گذاشته‌شده است.
به گزارش ایرنا، در این بنای ملی با استفاده از مجسمه‌هایی از اقشار مختلف مردم در شیراز قدیم از جمله پهلوان، درویش، دهقان، کدخدا، گزمه، داروغه، حمال، تاجر و دیگر گروه‌ها فرهنگ، زندگی اجتماعی مردم فارس و شیراز و مشاغل مرتبط با گرمابه در گذشته آشنا می‌شوند.