معاون استاندار فارس: درآمدهای اماکن شاخص گردشگری فارس باید به استان برگردد

 شیراز – ایرنا – معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس گفت: اداره سایت‌های گردشگری شاخص فارس شامل آرامگاه‌های حافظ و سعدی، تخت جمشید و مجموعه تاریخی پاسارگاد به صورت هیات امنایی مصوبه دولت دوازدهم است که اجرایی نشده و باید محقق شود تا درآمد آن به استان بازگردد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد فرخزاده، یکشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: حافظیه ، سعدیه، پاسارگاد و تخت جمشید پرمخاطب ترین مراکز تاریخی کشور در یکسال گذشته بوده و بهای بلیت بازدید از آنها تا ۶۰۰ درصد افزایش یافته است اما این درآمد به خزانه واریز می‌شود.

وی اظهار کرد: از نظر ما این اماکن باید به صورت هیات امنایی اداره شوند و درآمد حاصل از آنها به استان برگردد تا صرف اقدامات علمی، پژوهشی، فرهنگی و مرمت آنها شود.

معاون استاندار فارس گفت: هیات امنایی شدن برخی از اماکن گردشگری کشور از جمله در فارس، مصوبه هیات دولت دوازهم است که اسحاق جهانگیری نیز در اواخر این دولت آن را ابلاغ کرده است.

فرخ‌زاده ادامه داد: این موضوع علیرغم دستور صریح رئیس جمهور شهید، با مخالفت وزارت میراث فرهنگی مواجه شده است؛ هرچند وزارت میراث فرهنگی می‌تواند با رویه‌هایی از جمله الزام بر تایید مصوبات این هیات از سوی وزیر یا ریاست مدیرکل میراث فرهنگی بر هیات امنا، حاکمیت بر این اماکن را حفظ کند اما تاکنون این مصوبه محقق نشده است.

وی بیان کرد: فارس مزیت های میزبانی از این سایت‌های گردشگری شاخص را از دست می‌دهد و همه از جمله رسانه‌ها باید برای اجرای این مصوبه دولت مطالبه گری کنند.

اختصاص ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه میراثی و زیارتی فارس

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس گفت: فعالیت و تلاش ما در ایام سفر رئیس جمهور شهید به فارس منجر به اختصاص هفت هزار میلیارد ریال از اعتبارات ملی، استانی و مسئولیت‌‎های اجتماعی وزارت نفت برای میراث فرهنگی و حدود چهارهزار میلیارد ریال نیز برای حوزه زیارت بویژه مرمت آثار تاریخی مذهبی شد.

فرخزاده افزود: یکی از این مصوبات راه‌اندازی شبکه ملی و بین‌المللی گردشگری در استان فارس است که کماکان بر زمین مانده است.

وی ادامه داد: در نشست با معاون اجرایی رئیس جمهور شهید، برای راه‌اندازی این شبکه چانه زنی شد و چرا که اگر قرار باشد، یک شبکه غیر سیاسی اقتصادی در این استان راه‌اندازی شود، گردشگری است تا ظرفیت‌های فارس و دیگر استان‌های کشور را معرفی کند.

فرخ‌زاده گفت: پیشتر شبکه ملی و بین المللی زیارت در مشهد راه‌اندازی شد و رادیوی زیارت نیز به تازگی آغاز به کار کرده است.

تصویب منطقه ویژه گردشگری در سپیدان؛ تدوین دستورالعمل ضروری است

معاون استاندار فارس گفت: در سفر هیات دولت سیزدهم به فارس راه‌اندازی پنج منطقه ویژه گردشگری در فارس مطرح و یکی از آنها در سپیدان تصویب شد.

وی افزود: در این سفر، مقرر شد چنانچه فارس در این منطقه ویژه گردشگری، عملکرد خوبی داشته باشد، مصوبه دیگر مناطق نیز صادر شود.

فرخ‌زاده اظهار کرد: لازم است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستورالمعمل معافیت‌ها و دیگر راهکارهای اجرای این مصوبه را در هیات دولت مصوب و به استانها ابلاغ کند، چرا که در غیر این صورت، منطقه ویژه سپیدان نیز اجرایی نمی‌شود.

اعتبارات بر زمین مانده فارس

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس با اشاره به اختصاص چهار هزار میلیارد ریال اعتبار سفر رئیس جمهور برای میراث فرهنگی فارس، گفت: از این میزان، سه هزار میلیارد ریال به طور ویژه برای موزه مشاهیر و موزه منطقه‌ای این استان اختصاص یافت، این اعتبار کاملا نقد بود و تنها باید صورت وضعیت ارائه و اخذ می‌شد، اما از مهر سال ۱۴۰۲ تاکنون اقدام خاصی برای آن نشده است.

وی با بیان اینکه مسئولان میراث فرهنگی فارس باید تلاش مضاعفی برای جذب این اعتبارات کنند، اظهار کرد: یکهزار میلیارد ریال اعتبارات مرمت بازار وکیل از محل مسئولیت های ا جتماعی نفت نیز مربوط به ۲ سال گذشته است که به تازگی جذب و به ۱۴ پروژه مناقصه تقسیم شده است.

فرخ‌زاده اضافه کرد: ۶ پروژه اجرایی شده و باید برای جذب این اعتبارات و عملیاتی کردن پروژه سرعت عمل به خرج داد.

سهم ناعادلانه فارس برای نگهداری از میراث ملی پرشمار

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس اظهار کرد: فارس مجموعه بزرگی از میراث تاریخی ثبت شده است و به نوعی موزه‌دار میراث ملی به شمار می‌رود اما اعتبارات ملی کنونی، کفاف نگهداری از این آثار را نمی‌دهد.

وی گفت: در جلسه هیات دولت در شیراز این مساله مطرح شد که در اختصاص این سهمیه باید آمایشی عمل شود و سهم فارس بنا به تعدد میراث ملی آن، بیشتر باشد تا بتواند به خوبی از آنها نگهداری کند.

فرخ‌زاده با اشاره به ثبت ملی بالاکفت به عنوان محله صنایع دستی و بافت تاریخی شیراز، گفت: فرماندار شیراز باید به عنوان مسئول ساماندهی معضلات اجتماعی، جمع‌آوری معتادان متجاهر را مدیریت کند.

او بیان کرد: باید در ورودی‌های بافت گیت بگذارند و تنها اجازه ورود محلی‌ها را بدهند تا شرایط برای بازدید گردشگران فراهم شود و هزینه این گیت‌ها نیز از رونق ایجاد شده در بافت تامین می‌شود؛ فضای آرام، امن و پاکسازی شده فرصت اقتصادی فوق‌العاده‌ای برای شیراز است.

معاون استاندار فارس: درآمدهای اماکن شاخص گردشگری فارس باید به استان برگردد

شهرداری شیراز متولی ساماندهی قبرستان تاریخی دارالسلام است

معاون استاندار فارس درباره موانع پیش روی احیا و ساماندهی قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز گفت: این سایت تاریخی ۲۲ هکتار است که اکنون ۱۳ هکتار آن موجود است، بر اساس قرارداد منعقد شده میان شهرداری شیراز، اوقاف و امور خیریه و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، مقرر شده با اعتبارات شهرداری، ۶.۸ هکتار از این سایت ساماندهی و شهرداری مدیر اجرای پروژه شود اما عده‌ای که توقع داشتند پروژه به آنها سپرده شود، با راه اندازی جوی منفی علیه اجرای این پروژه در فضای مجازی و همراهی شورای اسلامی پنجم، پروژه متوقف شد.

فرخ‌زاده افزود:اکنون نیز متولی ساماندهی ۶.۸ هکتار از دارالسلام شهرداری شیراز و ناظر کار میراث فرهنگی است و اوقاف نیز در بقاع متبرکه این سایت، وظیفه دارد طرح مرمتی خود را ارائه کند.

وی اعلام کرد: مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شیراز اعلام کرده که اخیرا طرح ساماندهی دارالسلام آغاز شده است.

دیپلماسی فارس و بصره برای رونق گردشگری

فرخ‌زاده درباره زائر گردشگر پذیری فارس نیز گفت: بر استان بصره که مهمترین شهر اقتصادی عراق است تمرکز کرده‌ایم و در چند مورد افراد صاحب نفوذ این استان به شیراز سفر کردند، در ۲ مرحله ۲ تیم ۱۳ نفره از شیوخ عام و خاص این استان با سفر به شیراز از ظرفیت‌های گردشگری سلامت مرکز استان بازدید کردند و نتیجه آن در افزایش توریست سلامت روشن بوده است.

وی اضافه کرد: شهرداری شیراز نیز کتابچه‌ای از ظرفیت‌های فارس تهیه کرده و لب مرز در میان زائران اربعین توزیع می‌کند تا از این فرصت نیز برای معرفی فارس استفاده شود.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس اظهار کرد: فارس ظرفیت‌های گردشگری رها شده بسیاری دارد که باید تدبیر شود؛ دریاچه مهارلو یکی از نمونه‌های ظرفیت ارزشمند گردشگری فارس است که بلاتکلیف باقی مانده است.

فرخزاده با اشاره به فعالیت خانه مسافرها و بوم گردیهای بدون مجوز در فارس، بیان کرد: هر چند طی ۲ سال گذشته جهش خوبی در ساماندهی این اماکن داشته‌ایم اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha