تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹

ایلام - ایرنا - تاریخ این سرزمین از هزاره‌های کهن تاکنون هر صفحه‌اش مزین به نام سرداران و دلاورانی است که افسانه‌ها در برابر عظمت و هیبت‌شان رنگ می‌بازد.

به گزارش ایرنا، فردوسی پاکزاد "که رحمت بر آن تربت پاک باد" چه زیبا و شیوا در شاهکار شاهنامه‌اش سرگذشت آرش کماندار نجیب‌زاده ایرانی را در اشعاری زیبا به تصویر می‌کشد.

آنگاه که ایران و توران برای تعیین مرزهای ۲ سرزمین توافق می‌کنند، این آرش کماندار نامدار ایرانی است که کمان بر دست می‌گیرد و بر بالای کوه استوار دماوند می‌ایستد و از یزدان مدد می‌جوید و با تمام توان تیر از چله کمان رها می‌سازد.

تیر آرش سه شبانه روز سوار بر بادها، هزار فرسنگ پیش می‌رود تا در سرحدات کرانه رود جیحون در بلخ فرود می‌آید و رود جیحون مرز ایران توران می‌شود اما آرش بعد از انداختن تیر جانش را برای ایران فدا می‌کند.

آرش کماندار، قصه‌ای جالب و قابل کُرنش در شاهنامه فردوسی است که فداکاری مردان این سرزمین برای دفاع از مام میهن تا پای جان نقل می‌کند و حکایتش مایه مباهات هر ایرانی و ایران‌دوست است.

این سرزمین از آرش‌ها کم نداشته است و به گواه تاریخ سواره نظام تیرانداز اشکانی که هیچ دشمنی یارای هماوردی با آنها را نداشته است گوشه‌ای از رشادت فرزندان این آب و خاک را در طول قرن‌ها نشان می‌دهد.

اما امروز هم ایران همیشه سربلند، مردان نامی کم ندارد و نام‌هایی نامی و نام‌آور در تارک آسمان این دیار می‌درخشند که هرکدام به تنهایی یک لشکر هستند.

دیشب جهان حیران عظمت و شجاعت مردانی بود که در عملیات وعده صادق(۲)، موشک‌های ایران از چله کمانداران سپاهیان اسلام و حافظان اقتدار و امنیت این سرزمین رها شده و بر مواضع نظامی و امنیتی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین فرود آمد، در این میان همچون عملیات وعده صادق یک، نام و نشان یک اسطوره، باز هم جلوه‌گیری و خودنمایی می‌کرد؛ شهید "حسن طهرانی مقدم" پدر موشکی ایران.

اگر دیروزها آرش کمانگیر، تیر از کمان برای سربلندی ایران رها ساخت و جان به جان آفرین تسلیم کرد، "حسن طهرانی مقدم" نیز آرش دوران ما بود که جان عزیز را فدای اعتلای کشورش کرد و حاصل تلاش‌های این مرد بزرگ، همان شد که دیشب جهانی را در بُهت و شگفتی از قدرت موشکی ایران عزیز فرود برد.

روزگاری که در دفاع مقدس دست ایران کوتاه از هر سلاح و تسلیحاتی بود و به سختی اندک موشک‌هایی را از سوریه، لیبی و کره شمالی خریداری می‌کرد، شهید طهرانی مقدم افق‌های دورتر و فردای ایران را می‌دید.

او در دوران جنگ تحمیلی که همه ارکان نظامی کشور درگیر نبرد با رژیم بعث بودند در جبهه‌ای دیگر به دفاع از کیان ایران اسلامی پرداخت که اکنون ایران اسلامی مدیون همان درایت و جبهه نبرد اوست.

"طهرانی مقدم" بدان جهت پدر موشکی ایران نامیده می‌شود که به فراست دریافته بود ایران برای تامین امنیت خویش به سپرهای موشکی نیاز مبرم دارد و گام در یک وادی سخت و طاقت‌فرسا نهاده بود.

او که جانش را در این راه فدا کرد توانست با کمک و مدد الهی و تلاش و کوشش زیاد، نسل‌های اولیه موشکی و پهپادی را پایه گذاری و کارخانه‌های ساخت قطعات را نیز یکی پس از دیگری احیاء کنند و در نهایت استفاده از سوخت جامد به جای مایع را برای موشک ها ابداع کرد.

موشک‌های نسل اول طهرانی مقدم در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی وارد عرصه نبرد و دفاع از کیان ایران عزیز شدند و این مولودهای تازه کشور روز به روز مسیر تکامل را طی کردند.

روزگاری که پدرموشکی ایران، کار خود را برای ساخت موشک‌ها و پهبادها آغاز کرد، هدفش نابودی اسرائیل دشمن اول ایران و اسلام و مسلمانان جهان بود.

آرش، قهرمان افسانه‌ای شاهنامه تیر را از چله کمانش راه کرد عمرش به سر آمد و ندید که تیرش هزار فرسنگ را در نوردید و به کرانه جیحون رسید، شهید طهرانی مقدم هم نیز عروج کرد و این روزهای افتخارآمیز ایران را ندید که موشک‌هایش امروز از هزاران کیلومتر فاصله در قلب تلاویو فرود آمده‌اند و دنیا و ابرقدرت‌ها را در برابر هیبتشان متحیر ساخته اند.

امروز ایران به یکی از قطب‌های اصلی موشکی و پهپادی جهان تبدیل شده است و در دنیای امروز که حرف اول را زور و قدرت می‌زند ایران نیز حرف‌ها برای گفتن دارد و موشک‌های مافوق صوت و رادارگریزش بُهت همگان را برانگیخته است.

ایران در طول تاریخ جنگآوران زیادی داشته است و امروز نیز صفحات تاریخ این دیار خالی از شیرمردان شرزه نیست که راه طهرانی مقدم، آرش دوران ما را با جدیت ادامه دادند و سنگر را در نبود فرمانده افق نگرشان، خالی نکردند.

همانگونه که آرش در کوه دماوند جانش را بر سر تیر نهاد و شهید طهرانی مقدم که خاری در چشم گروهک منافقین و عیادی استکبار بود نیز به همراه ۱۶ تن از سربازانش به علت انفجار در زاغه مهمات در سال ۱۳۹۰ به شهادت رسید.

شعار شهید طهرانی مقدم همیشه این آیه از قرآن بود که " وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه ". (در برابر دشمنان هر قدر توانایی دارید از نیرو و قدرت آماده‌ سازید) به‌عبارتی یعنی در انتظار نمانید تا دشمن به شما حمله کند و آنگاه آماده مقابله شوید، بلکه از پیش باید به حد کافی آمادگی در برابر هجوم‌های احتمالی دشمن داشته باشید.

او بیش از ۵۰ ابداع در زمینه تسلیحات دفاعی از خود برای شاگردانش و ایران عزیزمان به یادگار گذاشت تا نسل‌های پهپادی و موشکی ایران به مرحله کنونی رسیده است که در مخیله دشمنان نیز نمی‌گنجد.

امروز این موشک‌ها در آسمان و زمین و دریا عمق راهبردی دشمنان را نشانه و توان حرکت لجستیکی را از دشمن گرفته اند.

هرچند شهید طهرانی مقدم اکنون در نزد خداوندش "عندربهم یرزقون" است اما ما در برابر این اسطوره با عظمت ایرانی سر تعظیم فرود می‌آوریم و بر روان پاکش درود می‌فرستیم و بر آینده نگریش برای تامین امنیت ایران آفرین می‌گوییم.