سنندج- ایرنا- مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: پوشش خدمات مراقبتی سالمندان در استان سال گذشته به ۴۵ درصد رسید و ۵۳.۴ درصد از سالمندان آموزش‌های لازم را در این زمینه دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، اردشیر رحیم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: : براساس آخرین آمار، ۱۱.۷ درصد از جمعیت استان کردستان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با افزایش امید به زندگی، سهم سالمندان در جمعیت ایران رو به افزایش است به همین منظور، برنامه‌ای جامع برای ارائه خدمات مراقبتی به این گروه سنی تدوین شده است.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هدف از برگزاری روز سالمند را جلب توجه جامعه به نیازها و حقوق سالمندان برشمرد و گفت: با افزایش امید به زندگی، ایران نیز همچون بسیاری از کشورهای جهان به سوی جامعه‌ای سالمند پیش می‌رود و بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۱۴۳۹ سهم سالمندان در جمعیت کشور به ۲۸ درصد خواهد رسید، ضمن اینکه این تغییر جمعیتی، ضرورت توجه ویژه به نیازهای این گروه سنی را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

رحیم زاده با بیان اینکه در همین راستا، برنامه‌ای جامع با عنوان "مراقبت‌های ادغام‌یافته و جامع سالمندی" طراحی شده است، ادامه داد: این برنامه با هدف ارتقای کیفیت زندگی سالمندان، خدمات متنوعی از جمله مراقبت‌های بهداشتی شامل کنترل فشار خون، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، غربالگری سرطان روده بزرگ، ارزیابی تغذیه‌ای و افسردگی و اکسیناسیون است و همچنین آموزش‌های سبک زندگی سالم در جهت ارائه اطلاعات لازم برای حفظ سلامت جسمی و روانی در دوران سالمندی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت مداخله زودهنگام، اضافه کرد: توانایی‌های جسمی و ذهنی افراد با افزایش سن کاهش می‌یابد؛ بنابراین، مداخلات زودهنگام و پیگیری‌های مستمر نقش مهمی در حفظ سلامت و استقلال سالمندان ایفا می‌کنند.

از هفتم تا ۱۳ مهرماه ۱۴۰۳ به هفته ملی سالمندان نامگذاری شده و شعار ملی روز جهانی سالمندان" سالمندی فعال، فردایی برای همه" است.