تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس قزاقستان لایحه توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران را برای تصویب، بررسی می‌کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری کازینفروم، نورتی سابیلیانوف رئیس کمیته اصلاحات اقتصادی و توسعه منطقه‌ای قزاقستان در همین راستا، اظهار داشت: هدف توافقنامه «تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران»، گسترش همکاری‌های اقتصادی-تجاری و ایجاد شرایط مناسب برای توسعه ارائه کالاها در بازارهای شرکا و جذب سرمایه‌گذار به کشورهای این اتحادیه است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد.

براساس این گزارش، این توافقنامه که با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری امضا شده است، به ایجاد شرایط مناسب برای توسعه بازار کالاهای قزاقستانی و جذب سرمایه‌گذار در کشورهای عضو این اتحادیه کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دی‌ماه گذشته با جمهوری اسلامی ایران قرارداد تجارت آزاد امضا کرد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجالس کشورهای عضو و مجلس شورای اسلامی است. طرفین تعرفه‌ها را برای ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به صورت کامل حذف خواهند کرد.

پیش از این مراحل تصویب این موافقت‌نامه در مجالس کشورهای بلاروس، روسیه و قرقیزستان انجام شده است. ارمنستان و قزاقستان به عنوان ۲ عضو دیگر اتحادیه اوراسیا و همچنین جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور طرف قرارداد با این اتحادیه نیز برای اجرایی شدن قرارداد تجارت آزاد، باید مراحل قانونی تصویب را طی کنند.