تبریز - ایرنا - مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۶ هزار تنی تولید هلو در استان خبر داد و گفت: تولید هلو در استان سال گذشته ۵۲ هزار تن بود.

به گزارش ایرنا، مسعود جعفرنژاد روز چهارشنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: امسال برداشت هلو به ۵۸ هزار تن در آذربایجان شرقی می رسد و این جهش به رغم خسارت ناشی از سرمای دیررس بهاره، تگرگ، تندباد و سیل محقق شده است.

وی افزود: از مجموع سطح زیر کشت هلو در استان چهار هزار و ۴۰۰ هکتار بارور و ۱۰۰ هکتار غیربارور است.

وی ادامه داد: متوسط عملکرد باغ های هلوی استان ۱۳ تن در هکتار برآورد شده و در باغات شاخص این میزان به ۵۰ تن در هر هکتار نیز می‌رسد و براساس آخرین آمارنامه کشاورزی کشور، آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید هلو، رتبه سیزدهم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به وضعیت شهرستان‌های تولیدکننده این محصول گفت: شهرستان شبستر با ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از۵۰ درصد محصول استان، رتبه اول تولید هلو در استان را دارد و پس از آن، شهرستان‌های مراغه، مرند و میانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
جعفرنژاد عمده ارقام تولیدی استان را هلوی خونی هسته ‌جدا و کارتی، انجیری تابستانی، انجیری زعفرانی و مالکی و هلوی کوثری اعلام کرد و افزود: به دلیل خاک حاصل خیز و شرایط اقلیمی مناسب و توجه به توصیه های کارشناسی از سوی کشاورزان و باغداران استان، کیفیت و طعم هلوی استان بسیار متفاوت و بازارپسندتر از سایر استان‌ها است.

وی بیان کرد: از این رو، بازار فروش این محصول در اکثر استان‌های کشور فراهم شده و بخشی از آن به کشورهای همجوار از جمله روسیه صادر می‌شود.
وی گفت: حدود ۴۰ درصد از تولید هلو، معادل ۲۱ هزار تن، به‌صورت فرآوری شده در واحدهای استان و کشور مصرف و ۶۰ درصد معادل ۳۱ هزار تن به‌صورت تازه‌خوری در داخل استان و سایر استان‌های کشور عرضه می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: برگزاری جشنواره‌های متوالی محصولات کشاورزی، علاوه بر معرفی محصول و ارتقای کیفیت آن، می‌تواند زمینه جذب سرمایه‌گذار برای صنایع تبدیلی را فراهم کرده و باعث ارزآوری، تولید ثروت و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در منطقه شود.

آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و در حدود یکصد هزار هکتار باغ و قلمستان است.

سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید و ۳۲۰ میلیون دلار محصول به ۵۲ کشور اروپایی و آسیایی صادر می شود.