۱۰ درصد هلوی کشور در آذربایجان شرقی تولید می‌شود

تبریز - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه میانگین تولید سالانه محصول هلو در کشور ۵۰۰ هزار تن است, گفت: سالانه ۵۰ هزار تن معادل ۱۰ درصد هلوی کشور در این استان تولید می شود.

به گزارش ایرنا، «اکبر کرامتی» روز دوشنبه در چهارمین جشنواره پایان برداشت محصولات کشاورزی و شکرانه پایان برداشت هلو در «شندآباد» شهرستان شبستر اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد معادل ۲۰ هزار تن هلو به صورت فرآوری شده در واحدهای فرآوری استان و کشور استفاده و ۶۰ درصد معادل ۳۰ هزار تن نیز به صورت تازه خوری در داخل استان و سایر استان‌ها مصرف می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی موجود در استان محصول هلو از کیفیت بالایی برخوردار است بنابراین بخشی از محصول تولید شده به روسیه و کشورهای همجوار صادر می شود.

کرامتی، با بیان اینکه شبستر در تولید هلو جزو شهرستان‌های برتر استان است و بیشترین سطح زیرکشت باغات هلو را دارد، ادامه داد: شهرستان‌های مراغه، مرند و میانه نیز رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه شبستر با بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ هلو حدود ۵۵ درصد سطح زیرکشت باغ هلوی استان را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: این شهرستان با تولید سالانه ۳۶ هزار تن هلو رتبه برتر تولید این محصول را در استان داراست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی متوسط تولید هلو در سطح کشور را ۱۳ تن در هر هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان در آذربایجان شرقی معادل ۱۵ تن در هر هکتار است و در باغات شاخص به ۴۵ تن در هر هکتار می‌رسد.

کرامتی، با اشاره به اینکه شهرستان شبستر در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی از قطب های استان و کشور است، افزود: این شهرستان در تولید محصولات کشاورزی مانند آلبالو و بادام دارای رتبه اول استانی است.

در این جشنواره از باغداران نمونه استان تجلیل شد و نمایشگاه محصولات کشاورزی، صنایع دستی و تولیدات بانوان روستایی در آن به نمایش گذاشته شد.

آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و در حدود یکصد هزار هکتار باغ و قلمستان است.

سال گذشته بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید و ۳۲۰ میلیون دلار محصول به ۵۲ کشور اروپایی و آسیایی صادر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha