نیویورک – ایرنا- واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت در پی پاسخ ایران به حملات اسرائیل اعلام کرد که مسکو ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان را محکوم می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات خاورمیانه در پی پاسخ موشکی ایران به حملات اسرائیل گفت: «روسیه قاطعانه کشتن نصرالله را محکوم می‌کند.»

او با انتقاد از حملات اسرائیل به لبنان و محکوم کردن ترور حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت که این حمله در شرایطی رخ داد که نصرالله در یک منطقه مسکونی مستقر بود.

سفیر روسیه تصریح کرد: این حذف سیاسی، تبعات فاجعه ‌بار بسیاری برای لبنان و خاورمیانه است. اطمینان دارم که اسرائیل این را می‌دانست و عامدانه تصمیم گرفت که اقدام کند.

حمایت روسیه از پاسخ موشکی تهران به اسرائیل

نبنزیا با بیان اینکه پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، ایران به این رویارویی کشیده شد، تصریح کرد:«خاورمیانه جلوی چشم ما به سمت یک جنگ تمام عیار می‌رود. این اتفاقات در خلاء نیفتاده است.» ایران، در دو ماه گذشته در شرایطی خاص «خویشتنداری کرد.»

او گفت: «عملیات خشونت‌آمیز اسرائیل در غزه» ادامه دارد و اکنون ماشین جنگی اسرائیل به لبنان» رفته است.

سفیر و نماینده روسیه در نشست شورای امنیت اضافه کرد: خاورمیانه هر روز به جنگ تمام عیار نزدیک می شود.عملیات های خشن و خون بار اسرائیل در غزه هر روز افزایش می باید جامعه بین المللی باید آن را متوقف کند.

او تصریح کرد: مرزهای لبنان و اسرائیل به شدت ملتهب است و ما نگران حمله زمینی اسرائیل به لبنان هستیم.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل روز جمعه ششم مهر ماه به پشتوانه حمایت‌های آمریکا در حالیکه برای سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، دستور ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را صادر کرد و واپیماهای رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه محلات مسکونی محله حاره حریک در ضاحیه بیروت را به شدت و به صورت پیاپی بمباران کردند.

برخی منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که حمله به ضاحیه جنوبی بیروت با ۸ الی ۱۲ جنگنده در آن واحد انجام و از بمب های سنگرشکن ۲ هزار پوندی آمریکایی استفاده شده بود.

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای که روز شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ منتشر شد شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان را تایید کرد.

«سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان» از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه در لبنان در حمله تروریستی رژیم سفاک صهیونی در جمعه ششم مهر ۱۴۰۳ به همرزمان شهید خود پیوست.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و مذاکره کننده این جنبش برای توافق آتش بس، بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید. یحیی السنوار که اسرائیل معتقد است حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) را سازماندهی کرد، پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران ، به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ برابر با اول اکتبر ۲۰۲۴ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در ترور اسماعیل هنیه و نیز ترور سید حسن نصرالله و سردار عباس نیلفروشان،نیروی هوا فضای سپاه با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک اهداف مهم نظامی امنیتی را در قلب سرزمین های اشغالی مورد هدف قرارداد.

به گفته سپاه، این عملیات با تصویب شورای عالی امنیت ملی و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت و پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع صورت گرفته است.

سپاه همچنین هشدار داد: اخطار داده می شود چناچه رژیم صهیونیستی به این عملیات که منطبق بر حقوق قانونی کشور و قوانین بین المللی است واکنش نظامی نشان دهد با حملات کوبنده و ویرانگر بعدی مواجه خواهد شد.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در تشریح جزئیات عملیات وعده صادق ۲ با بیان اینکه ۲ ماه گذشته، روزهای بسیار سختی برای ملت ایران و محور مقاومت بود، گفت: از هنگام ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنش حماس در تهران با درخواست مکرر آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و دیگران مبنی بر اینکه شما خویشتنداری کنید تا آتش بس را در غزه برقرار کنیم، دوره سختی در خویشتنداری را پشت سرگذاشتیم اما رژیم جنایتکار صهیونیستی با حمایت و حتی چراغ سبز آمریکایی ها جنایت خود را افزایش داد و قتل عامی را علیه مردم لبنان به ویژه مجاهد کبیر شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و همچنین مستشار عالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لبنان سردار شهید نیلفروشان اجرا کردند که جنایت های بسیار بزرگی بود.

سرلشکر باقری افزود: حتی با وجود این جنایت ها جمهوری اسلامی ایران رعایت موازین لازم را به انجام رساند و تنها پایگاه‌های نظامی زده شد؛ سه پایگاه نظامی هوایی اصلی رژیم صهیونیستی از جمله مقر موساد، پایگاه هوایی نواتیم محل اصلی نگهداری جنگنده‌های F۳۵، پایگاه هوایی هاتسریم پایگاه مبدا عملیات ترور سید حسن نصرالله، رادارهای راهبردی و مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها و نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه پیرامون غزه مورد هدف قرار گرفت. در این عملیات زیرساخت اقتصادی و صنعتی رژیم صهیونیستی و مردم مورد هدف قرار نگرفتند در حالی که این کار کاملا امکان پذیر بود.