زنجان - ایرنا - کارشناس مسئول سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه حمایت اجتماعی یک منبع ارزشمند در توسعه رفاه و سلامت روانی است گفت: انواع مختلف حمایت اجتماعی ( عاطفی، ابزاری و اطلاعاتی)، همگی به سازگاری، تطابق و توانایی مقاومت سالمندان بویژه در شرایط دشوار و بحرانی کمک می‌کنند.

رحیمه حسین خانی روز پنجشنبه به مناسبت هفته سالمندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اهمیت حمایت های اجتماعی رفاهی سالمندان اشاره کرد و افزود: پژوهش‌ها نشان داده است که برخورداری از یک سیستم حمایتی اجتماعی رفاهی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامتی جسمی و روانی سالمندان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه انواع مختلفی از حمایت های اجتماعی وجود دارد، اضافه کرد: این حمایت ها به چهار دسته اصلی، عاطفی، ابزاری، اطلاعاتی و اجتماعی تقسیم بندی می شود.

این کارشناس ادامه داد: حمایت عاطفی به معنی درک و همدلی با سالمندان است که این حمایت شامل، گوش دادن به نگرانی‌های آنها، ارائه تشویق و ارائه هدایت در صورت نیاز است.

وی اظهار داشت: حمایت عاطفی موجب می‌شود افراد در زمان‌های دشوار احساس ارزشمند مورد حمایت واقع شدن را داشته باشند و از پشتیبانی اطرافیان برخوردار شوند.

کارشناس مسئول سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: حمایت ابزاری هم به ارائه کمک‌های عملی اشاره دارد که این حمایت ها می تواند مشتمل بر ارائه کمک‌های مالی، رفاهی، کمک در انجام امور روزمره یا ارائه منابع و اطلاعات باشد.

وی یادآور شد: پشتیبانی ابزاری با ارائه کمک‌های ملموس، به سالمندان کمک می کند تا بهتر با موقعیت‌های استرس زا سازگاری پیدا کنند.

حسین خانی به حمایت اطلاعاتی از سالمندان اشاره کرد و افزود: این نوع حمایت شامل ارائه راهنمایی و مشاوره است، افرادی که حمایت اطلاعاتی ارائه می‌دهند دانش، پیشنهادات و منابعی را به اشتراک می‌گذارند که دیگران را قادر می‌سازد تصمیمات آگاهانه بگیرند.

به گفته وی، پشتیبانی اطلاعاتی به افراد در حل مشکلات و انتخاب‌های بهتر کمک می‌کند.

این کارشناس ادامه داد: حمایت اجتماعی هم می‌تواند از منابع مختلفی مانند خانواده، دوستان، همکاران و حتی جوامع آنلاین به دست آید و اندازه و کارایی شبکه حمایت اجتماعی یک فرد تأثیر زیادی بر روی رفاه او می‌گذارد.

حمایت اجتماعی مولفه ای مهم در رویارویی با چالش ها

وی با اشاره به اینکه تحقیقات متعدد نشان داده است که سالمندانی که یک سیستم پشتیبان قوی دارند، از سلامت جسمی بهتری برخوردارند گفت: آنها سطوح کمتری از استرس را تجربه و علائم اضطراب و افسردگی بروز می دهند و کمتر احساس انزوا دارند.

حسین خانی افزود: همچنین خطر بروز بیماری های مزمن درآنها کمتر است و سرعت بهبودی سریعتر از بیماری ها یا عمل جراحی را تجربه می کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این، حمایت اجتماعی انعطاف پذیری و مکانیزم های مقابله را تقویت می‌کند اظهار داشت: این نوع حمایت به افراد کمک می‌کند تا به طور مؤثری در مواجهه با موقعیت‌های چالشی عمل کنند و با شرایط جدید سازگار شوند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در مواجهه با دشواری، افرادی که شبکه حمایت اجتماعی دارند، به طور معمول به سطح بالاتری از توانایی روانشناختی و سازگاری دست می‌یابند.

این کارشناس ادامه داد: ساخت و حفظ یک سیستم قوی از پشتیبانی برای افراد، منجر به کاهش استرس، کاهش خطر بروز مسائل سلامت جسمانی و روانی و بهبود کیفیت کلی زندگی آنها می شود.

وی اضافه کرد: برنامه های بازنشستگی، اعطای تسهیلات مالی و اقتصادی به سالمندان و برخورداری سالمندان از امنیت مالی مستلزم سیاست های حمایتی نهادهای ذیربط است.

به گفته حسین خانی، حمایت های اجتماعی اقتصادی از سالمندان، موجبات تکریم سالمندان را در جامعه فراهم کرده و تکریم آنان نشان از تقدیر از این سرمایه های ارزشمندی دارد که می توانند با انتقال تجربیات خود به نسل های جوان، باعث حفظ ارزش های اخلاقی و فرهنگی و به ایجاد جو آرامش و وحدت در جامعه منتج می شود.