بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: میزان ترانزیت انجام شده از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان در نیمه نخست امسال، ۱۵ هزار و ۷۱۱ دستگاه کامیون به وزن حدود ۴۰۵ هزار تن کالا و ارزش بیش از ۶۷۱ میلیون دلار بوده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، مهدی جعفری در جلسه تعیین نرخ فروش فرآورده‌های نفتی در باک خوروهای تجاری در بازارچه‌های مرزی و پایانه مرزی ماهیرود افزود: این میزان ترانزیت (حمل و نقل محموله‌های کالایی مختلف بین دو کشور) نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۶۶۲ درصد، وزن ۷۱۹ درصد و به لحاظ ارزش ۴۸۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: مجاهدت‌ نیروهای دستگاه‌های مستقر در مرز که در سخت ترین شرایط کاری با همدلی و ایثار در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده در مبادلات تجاری استان گام بر می‌دارند، جای تقدیر و تشکر دارد.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: توسعه مبادلات تجاری با افغانستان و رونق مبادلات تجاری از طریق بازارچه‌های مرزی استان یکی از پیشران‌های تعریف شده برای اقتصاد خراسان جنوبی به ویژه مرز ماهیرود است.

وی گفت: اقداماتی مانند افزایش ساعت کاری مرز ماهیرود، ارائه خدمات در روزهای تعطیل، افزایش ورود ناوگان از سمت افغانستان، توسعه و تکمیل زیرساخت‌های مرز و بازارچه مرزی ماهیرود از جمله ساخت برج نوری و انبار در راستای رونق اقتصادی مرز و استان بوده است.

جعفری بیان کرد: هدف‌گذاری تعیین شده برای صادرات قطعی استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۵۰ میلیون دلار است.

وی افزود: با اتخاذ تمهیدات لازم، تلاش و همکاری دستگاه‌های متولی با رهنمودهای استاندار مبنی بر توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه، در ۶ ماه اول سال جاری، میزان صادرات قطعی استان ۶۰۷ هزار تن به ارزش ۱۰۳ میلیون دلار رقم خورد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۳۱ درصد رشد داشته و بدین ترتیب تاکنون ۶۹ درصد از هدف تعیین شده برای صادرات استان در سال جاری محقق شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: کل صادرات انجام شده از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان در این مدت بیش از یک میلیون و ۲۵۵ هزار تن کالا به ارزش حدود ۳۹۳ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل از نظر وزن ۲۰ درصد و به لحاظ ارزش ۴۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین در این جلسه با اهدای لوح سپاس از طرف استاندار از مدیرکل گمرکات استان تقدیر شد.

استان خراسان جنوبی در چهار شهرستان با افغانستان دارای مرز مشترک است و چهار بازارچه مرزی دارد که فعال ترین آنها پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه است.