گنبدکاووس- ایرنا- داشتن محصولاتی سالم و جلوگیری از درگیری با آفات و بیماری‌های مانند «کک کلزا، سوسک سیاه گندم و زنگ زرد» در زمانی که کشت پاییزه محصولات کشاورزی گلستان آغاز شده نیازمند استفاده بهره‌برداران این بخش از توصیه کارشناسان حوزه حفظ نباتات است.

به گزارش ایرنا، ۱۵۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی و باغی گلستان با فعالیت در ۶۷۰ هزار هکتار از مزارع و باغ‌ها به عنوان یکی از استان‌های موثر در تامین امنیت غذایی شناخته می‌شوند که امسال کشت پاییزه خود را با اولویت گندم و کلزا از چند روز قبل آغاز کردند.

طبق اعلام مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان، زنگ زرد و سوسک سیاه گندم و همچنین کک کلزا از جمله آفت‌های شاخص محصولات کشت پاییزه در گلستان محسوب می‌شود، به عنوان مثال سال زراعی گذشته در بیش از ۷۰۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان مبارزه با بیماری‌های گندم از جمله زنگ زرد انجام شد و همچنین بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع هم درگیر ۲ آفت دیگر شدند.

کیانوش حق‌نما روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اینکه بذور توزیع شده کلزا در استان با حشره کش ضدعفونی نشده است به کشاورزان توصیه می‌شود برای دور ماندن از آفت کک کلزا خودشان این کار را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه ضدعفونی بذر کلزا با حشره کش معرفی شده توسط کارشناسان ۲۰ تا ۳۰ روز دوام دارد، افزود: این اقدام باعث جلوگیری از شیوع آفت کک کلزا می‌شود و دیگر نیازی به سم‌پاشی نیست.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: کک کلزا در مرحله ۲ تا چهار برگی کلزا بیشترین خسارت را به مزرعه وارد می‌کند و با تغذیه از برگ‌های جوان باعث سوراخ‌شدن آنها می‌شود و در نهایت رشد گیاه را کند می‌کند.

حق‌نما بیان کرد: در صورتی که بعد از یک ماه شرایط اقلیمی استان طبق پیش بینی هواشناسی به سمت کم بارشی برود احتمال شیوع برخی دیگر از آفت‌ها از جمله «سوسک سیاه گندم» هم وجود دارد.

وی افزود: کشاورزان به ویژه آنانی که در سال‌های قبل مزارع‌شان درگیر این آفت بوده اگر عملیات ضدعفونی بذور با حشره کش را در کشت پاییزه انجام دهند در سال کشاورزی جاری از شیوع آفت سوسک سیاه در مزارع خود جلوگیری خواهند کرد که این مساله باعث کاهش هزینه‌های سمپاشی و خطرات زیست محیطی می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: سوسک سیاه در زیر خاک فعالیت می‌کند و به طور عمده با خوردن جوانه‌ها و برگ‌های جوان گندم باعث بروز خسارت می‌شود لذا در صورت انجام ندادن ضدعفونی، در مراحل بعدی با انجام سم‌پاشی نمی‌توان کنترل خوبی بر روی آن انجام داد.

حق‌نما تاکید کرد: برای جلوگیری از آفت زنگ زرد لازم است کشاورزان از بذرهایی که توسط کارشناسان معرفی شده استفاده کنند و در صورت تاکید بر استفاده از بذور خود مصرفی حتما از نوع ارقام آن برای کشت در مناطق با سابقه آلودگی به بیماری مطمئن شوند.

وی افزود: پرهیز از کشت بذور حساس به زنگ زرد نقش مهمی در جلوگیری از شیوع این آفت در مزارع گندم استان گلستان دارد.

وی تاکید کرد: زنگ زرد گندم یک بیماری با انتشار شیوع بالا است و شرایط محیطی گلستان از استعداد انتشار بیماری زنگ زرد در مزارع گندم برخوردار است که کشاورزان تا زمان اطمینان از سلامت مزارع باید نسبت به سمپاشی و مبارزه با این آفت اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، آفت زنگ زرد یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد به سرعت گسترش می‌یابد.

این آفت به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی روی برگ‌های محصول ظاهر شده سپس این جوش‌ها به سرعت به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر ۲ سطح برگ نمایان می‌کنند که به‌ دنبال آن به کل محصول آسیب می‌زند.

نشانه‌های این بیماری به صورت پودر زرد رنگ بر روی برگ‌های گیاه قابل مشاهده است و اقدام به موقع نسبت به مبارزه با این بیماری بسیار با اهمیت است.