گرگان- ایرنا- هفته هشتم کورس تابستانه - پاییزه اسبدوانی آق‌قلا روز جمعه ۱۳ مهر در میدان سوارکاری این شهرستان شمالی استان گلستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا رقابت‌های امروز در ۶ دور هزار و ۱۲۰۰ متری با شرکت ۶۲ سر اسب‌ از نژادهای ترکمن و دوخون در کلاس‌های مختلف برگزار شد.

دور اول کورس امروز با شرکت اسب‌های نژاد ترکمن کلاس پنج (۶۱ تا ۷۵ امتیاز) بیشتر از سه سال به مسافت هزار متر با شرکت ۹ اسب برگزار شد که اسب «عشق‌آباد » با چابک‌سواری «بهرام بینایی» زودتر از هشت حریف دیگر خط پایان را پشت‌ سر گذاشت و اول شد.

در این دور اسب‌های «تی‌تی گل جابر» و « تکاور نوری» به ترتیب با چابک‌سواری «محمدرضا نوری» و «بنیامین جرجانی » به ترتیب دوم و سوم شدند.

در دور دوم ۱۱ ‌اسب نژاد دوخون میدان آزاد بیشتر از سه سال وارد دپار شدند که در پایان این دور هزار متری، اسب‌های «بلک تایم»، «سوبهار» و «یاشیل» با چابک‌سواری «یاسر آموت»، «کیوان قلرعطا» و «بهرام بینایی» به ترتیب اول تا سوم شدند.

دور سوم امروز ویژه اسب‌های نژاد ترکمن مبتدی نبرده بیشتر از سه سال به مسافت هزار متر برگزار شد که اسب‌های «اصلان بیگ» با چابک‌سواری «محمدرضا نوری»، «رامان پسندی» با سوارکاری «مسعود چنگیزی‌پور» و «یاد گزل» با چابک‌سواری «مبین کم » به ترتیب با پشت سر گذاشتن ۶ اسب دیگر مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

۱۰ اسب‌ نژاد ترکمن کلاس ۶ (۴۶ تا ۶۰ امتیازی) بیشتر از سه سال در دور چهارم به مسافت ۱۲۰۰ متر با هم رقابت کردند که از میان چابک‌سواران نشسته بر اسب‌های این دور، «نورمحمد بهادر»، «یاسین زارعی‌کسلخه» و «بنیامین جرجانی» به ترتیب اسب‌های «دال بدو»، «بنیتا درپر» و «ژنرال کلهر» را زودتر از رقبا از خط پایان عبور دادند و اول تا سوم شدند.

دور پنجم ۱۳ اسب‌ نژاد دوخون کلاس ۶ (۴۶ تا ۶۰ امتیازی) بیشتر از سه سال برای مسافت ۱۲۰۰ متری وارد دپار شدند که اسب‌های «لوسی» با چابک‌سواری «یاسر آموت»، «ساکانا» با چابک‌سواری «موسی محمدی» و «ناز لاله» با سوارکاری «آق‌اویلی بشگرد» با پشت سر گذاشتن دیگر اسب‌های این دور، زودتر از خط پایان عبور کرده و اول تا سوم شدند.

دور ششم و پایانی کورس امروز ویژه اسب‌های نژاد دوخون کلاس پنج (۶۱ تا ۷۵ امتیازی) بیشتر از سه سال برگزار شد که در پایان این دور ۱۲۰۰ متری از میان ۱۰ اسب‌ شرکت کننده اسب‌های «نیوتیک»، «لاندا هورس»، و «ارتش» به ترتیب با چابک‌سواری «محمدرضا نوری»، «بهرام بینایی» و «الله‌بردی طوئی » مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

امتیازهای داخل پرانتز در هر دور، مربوط به مجموع امتیازات اسب‌های شرکت کننده آن دور در کورس‌های گذشته است که آن اسب‌ها در هفته‌های پیشین در گنبد کاووس، بندرترکمن یا کورس هفته اول آق‌قلا شرکت کرده بودند.

در پایان مسابقات امروز به مالکان، مربیان و چابک‌سواران اسب‌های برتر در مجموع بیش از ۹ میلیارد ریال جوایز نقدی اهدا شد.

هفته نهم کورس تابستانه اسبدوانی آق‌قلا اواخر هفته برگزار خواهد شد.

مسابقات اسبدوانی در شهرستان آق‌قلا که از آن به‌ عنوان یکی از پایتخت‌های سوارکاری کشور یاد می‌شود، سال‌هاست که در قالب کورس فصول مختلف باحضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی برگزار می‌شود.

مسابقات سوارکاری در بین مردم گلستان به‌ویژه ترکمن‌ها علاقه‌مندان بسیاری دارد و این رخداد ورزشی بیش از یک دهه است علاوه بر آق‌قلا در ۲ شهرستان بندرترکمن و گنبدکاووس گلستان نیز برگزار می‌شود.