کرمانشاه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: رعایت الگوی کشت بسیار مهم بوده و با توجه به منابع محدود آب و خاک باید به درستی مدیریت شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، علی چاله‌چاله در گردهمایی مدیران بخش کشاورزی به مناسبت آغاز کشت پاییزه در استان موضوع الگوی کشت را مهم بر شمرد و افزود: چالش کم‌آبی، خشکسالی و تغییرات اقلیم، ضرورت تغییر الگوی کشت را اجتناب‌ناپذیر کرده است از اینرو رعایت الگوی کشت باید به درستی رعایت و مدیریت شود.

وی اظهار کرد: از آنجا که کشاورزی از بخش‌های مهم اقتصادی است که سهم بالایی در اشتغالزایی و تامین امنیت ‌غذایی دارد و از طرفی استان کرمانشاه در کنار بسیاری از شهرها و استان‌های کشور با مشکل کم‌آبی مواجه است، به طور قطع اصلاح الگوی کشت راهکاری مهم برای حفظ منابع آبی و خاکی، خودکفایی و تامین امنیت غذایی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآور شد: طی سال زراعی گذشته شاهد توفیقات خوبی در بخش کشاورزی استان کرمانشاه در بخش های مختلف بودیم از جمله موفقیت در جشنواره شهید رجایی طی ۲ سال اخیر و شکستن رکورد تولید و خرید گندم در استان کرمانشاه و رتبه های برتر کشوری در کشت هایی چون جو، چغندر قند، ذرت و سایر محصولات که حاصل تلاش جمعی مدیران، کارشناسان و کشاورزان استان بوده است.

چاله‌چاله با اشاره نقش کارشناسان بخش کشاورزی در توسعه بخش کشاورزی افزود: مراکز جهاد کشاورزی می بایست خانه دوم کشاورزان باشد و در این مهم کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نقش برجسته ای دارند.

وی با تاکید بر نقش کارشناسان بخش کشاورزی در ارائه توصیه های فنی جهت مدیریت مزارع گفت: زمان آماده سازی بستر بذر، استفاده از ارقام مناسب، استفاده از کود و سم با نظر کارشناسان، استفاده از میزان بذر مناسب در هکتار از نکات مهمی است که نقش مهمی در افزایش بهره وری مزارع و تولید بهینه خواهند داشت.

چاله‌چاله همچنین نقش آمار در بخش کشاورزی را بسیار مهم تلقی کرد و افزود: آمار پهنه های کشاورزی باید جهت برنامه ریزی اصولی با واقعیت های دهستان ها سازگار باشد.

وی در زمینه تامین سوخت ادوات بخش کشاورزی نیز تاکید کرد: با پیگیری های صورت گرفته موضوع تامین سوخت ادوات بخش کشاورزی عملیاتی شده و امسال مشکلی جهت تامین سوخت کشاورزان نخواهیم داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این گردهمایی همچنین با اشاره به کشت های ممنوعه در استان افزود: مدیران بخش کشاورزی باید نهایت تلاش خود را جهت همکاری با شورای مبارزه با مواد مخدر استان جهت جلوگیری از انجام کشت های ممنوعه را به عمل آورند.

به گزارش ایرنا، در سال زراعی جاری پیش بینی شده است بیش از ۷۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان به زیر کشت پاییزه رود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.