سنندج- ایرنا- وجود مشکلاتی مانند نبود حامی مالی و زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری از جمله کمبود سالن تمرین و تجهیزات ورزشی مهمترین چالش های هیات تنیس روی میز کردستان است.

به گزارش ایرنا، ورزش تنیس روی میز استان کردستان علاوه بر اینکه دارای پیشکسوتان بزرگ و خوشنامی است، قهرمانانی را هم تقدیم جامعه ورزشی کرده است و اکنون نیز استعدادهای درخشانی دارد که در آینده نه چندان دور حرف های بیشتری برای گفتن خواهند داشت.

برای آشنایی بیشتر با مشکلات این رشته ورزشی در استان، با "کیوان تیشه گران" دبیر هیات تنیس روی میز کردستان گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.

ایرنا: رشته ورزشی تنیس در استان کردستان در چه جایگاهی است و برنامه هیات برای ارتقا این رشته ورزشی چیست؟

تیشه گران: رشته تنیس روی میز استان کردستان در ادوار گذشته در سطح بین المللی، کشوری و استانی از جایگاه خاصی برخوردار بوده است و اکنون نیز با حضور ورزشکاران کردستانی که در بدنه هیات حضور دارند، جزو سه تیم برتر تنیس روی میز استانی در کشور هستیم.

رشته تنیس روی میز کردستان طی سال‌های اخیر افتخارات چشمگیری را هم در بخش استانی و هم کشوری کسب کرده که از جمله آن وجود مربی بزرگی همچون «جمیل لطف الله نسبی» در قامت سرمربی تیم ملی ایران است.

برای ارتقا این رشته ورزشی در استان، آماده سازی زیرساخت ها به صورت سخت افزاری و نرم افزاری انجام می شود و با حمایت فدارسیون و اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان، توانمندتر از گذشته به توسعه و ارتقا سطح این رشته ورزشی در استان می پردازیم.

ایرنا: برای جذب مربی خوب و ورزشکارانی که دارای استعدادهای درخشانی در این رشته هستند چه اقداماتی انجام شده است؟

تیشه گران: پایه واساس پیشرفت و توسعه هر رشته ورزشی آموزش است، هیات رشته تنیس روی میز کردستان برای توسعه و پیشرفت مربیان و استعدادهای درخشان استان و شهرستان ها، دوره هایی را در زمینه مربیگری و داوری برگزار می کند تا مربیان و داوران از دانش روز برخوردار شوند.

با برگزاری این دوره ها می توان پرورش مربی و استعدادهای درخشان را افزایش داد. در سطح کشور در رشته تنیس روی میز تعداد محدودی مدرس فدراسیون به صورت سازمان یافته فعالیت دارند که از این تعداد ۶ نفر در باشگاه های استان کردستان حضور دارند و به عنوان نماینده فدارسیون، دوره های آموزشی را در سطح مربیگری برای استان های همجوار برگزار می کنند.

ایرنا: ورزشکاران این رشته در آخرین مسابقات چه مقامی را به دست آورده و آیا این مقام شایسته استان است؟

تیشه گران: هیات تنیس کردستان در تمام رده های سنی، هوپس، نونهالان، نوجوانان و بزرگسالان نفراتی را به مسابقات استانی، کشوری و ملی اعزام کرده است که توانسته اند عناوین برتری را برای استان کسب کنند و این جایگاه با همت و تلاش ورزشکاران رشته تنیس روی میز استان از سالیان گذشته تاکنون همچنان حفظ شده است.

هیات تنیس روی میز استان کردستان برای به دست آوردن جایگاه و اهداف بزرگتر تلاش خواهد کرد و امیدواریم بتوانیم سهمیه های بیشتری از مسابقات بین المللی را برای کشورمان و استان کردستان رقم بزنیم.

ایرنا: چه اقداماتی را برای بهتر شدن جایگاه استان در رقابت های تنیس روی میز پیگیری می کنید؟

تیشه گران: موفقیت و پیشرفت تنیس روی میز در استان کردستان نیازمند برنامه، بودجه، مسائل سخت افزاری و نرم افزاری و حمایت های مالی برای موفقیت بیشتر است که این بسترها با حمایت سرمربی تیم ملی کشورمان در حال انجام است.

برای به دست آوردن جایگاه بهتر در رشته تنیس روی میز، تقویت و ارتقای سطح فنی ورزشکاران، انجام تمرینات روزانه و داشتن بدن آماده، رمز موفقیت و قهرمانی در این رشته ورزشی است.

ایرنا: یکی از مشکلات این رشته ورزشی در استان، کمبود سالن تمرین است، هیات برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام داده است؟

تیشه گران: هر هیات ورزشی مشکلات و کمبودهای خاص خود را دارد، مشکلاتی که هیات تنیس با آن دسته و پنچه نرم می کند نبود امکانات مانند سالن، زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری، توپ، مربی خاص رشته تنیس روی میز در شهرستان ها و حاشیه شهر سنندج است.

هیات استان کردستان برای جبران کمبودهای این رشته ورزشی سعی کرده است امکانات موجود را به طور مساوی در بین باشگاه ها و ورزشکاران خارج از سنندج تقسیم کند که تا حدودی این مشکلات برطرف شود.

هیات تنیس روی میز در تلاش است با برگزاری کلاس ها، آموزش های لازم و پذیرش نیروی های متخصص، توانایی ورزشکاران تینس روی میز استان و شهرستان ها را ارتقا دهد.

ایرنا: تنیس روی میز در کدام یک از شهرستان به صورت منظم فعال است و برنامه هیات برای راه اندازی و تقویت رشته تنیس روی میز در سایر شهرستان ها چیست؟

تیشه گران: شهرستان های سنندج، سقز، بیجار، مریوان، قروه و بانه در رشته تنیس روی میز فعال هستند اما سقز یکی از شهرستان‌های برتر استان است.

اولین هدف ما برای راه اندازی و تقویت رشته تنیس روی میز، افزایش جامعه مخاطب و سپس انجام فعالیت در رده های پایه و بازیکن سازی و تلاش بیشتر برای تقویت تیم های استان است و بنا داریم با توسعه این ورزش خانواده محور، زمینه رشد استعدادها را فراهم کنیم.
 

ایرنا: رشته ورزشی تنیس تا چه اندازه ای از حمایت های اداره کل ورزش و جوانان استان برخوردار بوده و این هیات برای جذب سرمایه گذار در این رشته، چه اقداماتی انجام داده است؟

تیشه گران: رشته های ورزشی استان کردستان در فقر حامی مالی به سر می برند و هیچ نهاد دولتی و حتی خصوصی حاضر به پرداخت هزینه های ورزش در استان نیست؛ شاید در سال به صورت محدود، بخش خصوصی حمایتی کوتاه از تیم های ورزشی استان داشته باشد اما این حمایت ها تداوم ندارد.

استان کردستان در رشته تنیس روی میز دارای یک تیم مقتدر است که از ورزشکاران بومی تشکیل شده است و در تلاش هستیم بتوانیم برای استان تیم بهتری تشکیل دهیم.

کمک اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان بسیار اندک و ناچیز است و جوابگوی هزینه های ورزشکاران نیست، هر هیاتی که دارای برنامه ریزی و سرمایه گذاری باشد، نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه تیم ورزشی خود دارد.

ایرنا: هم اکنون چند ورزشکار رشته تنیس روی میز در استان کردستان بیمه هستند؟

تیشه گران: بر اساس آمار رسمی، تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان در این رشته ۶۰۰ نفر است که از این تعداد حدود ۱۵۰ نفر در بخش بانوان و ۴۵۰ نفر هم در بخش مردان فعالیت دارند.