گنبدکاووس- ایرنا- رئیس اداره دامپزشکی گنبدکاووس از جوجه‌ریزی ۱۶ میلیون و ۷۶۷ هزار قطعه مرغ گوشتی در واحدهای مرغداری این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: نظارت بر جوجه‌ریزی و مایه‌کوبی (واکسیناسیون) طیور برعهده این اداره است.

نادر گوگلانی روز چهارشنبه به‌مناسبت ۱۴ مهرماه روز دامپزشکی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گنبدکاووس حدود ۲۰۰ واحد مرغداری گوشتی دارد که در نیمه نخست امسال این واحدها برای مایه‌کوبی جوجه‌ها، افزون بر ۶۲ میلیون دُز واکسن دریافت کردند.

وی از مایه‌کوبی دام‌های سبک و سنگین (گوسفند، بز، گوساله، گاو، شتر و اسب) در گنبدکاووس توسط دامپزشکی خبر داد و افزود: در ۶ ماهه نخست امسال افزون بر یک میلیون و ۳۲۹ هزار دُز واکسن علیه بیماری‌های دامی در این شهرستان تزریق شده است.

گوگلانی، سمپاشی بدن ۱۰۱ هزار و ۷۲۰ راس دام و ۱۰۶ هزار مترمربع اماکن دامی را از دیگر اقدامات دامپزشکی گنبدکاووس در نیمه نخست امسال برشمرد و اضافه کرد: در این مدت ۲۸ هزار و ۴۵۰ فقره انواع گواهی بهداشتی حمل دام و فراورده‌های خام دامی صادر شد.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس همچنین از کشف و نابودکردن ۲ هزار و ۲۶۹ کیلوگرم انواع فراورده‌های خام دامی فاسد و غیربهداشتی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این ارتباط ۲۵ فروشنده متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی همچنین از نظارت بهداشتی دامپزشکی گنبدکاووس بر صادرات خوراک دام و فراورده‌های دامی به خارج از کشور خبر داد و بیان کرد: در نیمه نخست امسال ۹۹ هزار کیلوگرم خوارک آماده آبزیان و ۶ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم تخم مرغ از این شهرستان صادر شده است.

گوگلانی، انجام هزار و ۲۴۸ مورد بازدید از واحدهای دامی، طیور، زنبور عسل، آبزیان و مراکز خصوصی، برگزاری ۷۴ مورد کلاس آموزشی مرتبط با دامپزشکی برای فعالان این بخش، انجام چهار هزار و ۴۸۵ مورد کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز تولید، نگهداری و عرصه فراورده‌های خام دامی و برگزاری هشت مورد اردوی جهادی در مناطق کم برخوردار جهت مایه کوبی دام‌ها و سمپاشی آنها را از دیگر فعالیت‌های اداره دامپزشکی گنبدکاووس در نیمه نخست امسال اعلام کرد.

شهرستان گنبدکاووس افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.