تهران- ایرنا- تشخیص سرطان پستان ممکن است باعث احساس تنهایی در افراد شود؛ برای غلبه بر این مشکل، جراحان سرطان پستان کالج جراحان آمریکا (ACS) نکاتی را برای کنار آمدن با این خبر ناراحت‌کننده‌ و مدیریت این بیماری بیان کرده‌اند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه مِدیکال اِکسپرس، اولین نکته این است که هر درمانی به مرحله و نوع سرطان پستان در فرد بستگی دارد. گزینه‌های جراحی متعددی برای درمان سرطان پستان وجود دارد. برای درمان سرطان پستان سه‌گانه منفی نیز درمان‌هایی وجود دارد که ترکیبی از ایمونوتراپی (ایمنی‌درمانی) و شیمی‌درمانی است.

سرطان پستان سه‌گانه منفی، نوعی نادر از سرطان پستان بدخیم است که تقریباً ۱۵ درصد موارد ابتلا به سرطان پستان را شامل می‌شود.

به گفته کالج جراحان آمریکا یکی از انواع ایمنی‌درمانی، پِمبرولیزوماب با نام تجاری کیترودا است که هم‌زمانی استفاده از آن در کنار شیمی‌درمانی، مؤثر است و اکنون به استاندارد مراقبت برای درمان انواع خاصی از سرطان پستان سه‌گانه منفی تبدیل شده است.

دکتر کاترین یائو (Katharine Yao) از اعضای کالج جراحان آمریکا می‌گوید: این واقعاً مهم است که بیمار و پزشک درباره ترجیحات و ارزش‌های بیمار در هنگام تصمیم‌گیری درباره نوع درمان صحبت کنند و بیماران گفت‌وگویی صادقانه و فردی با گروه مراقبتی خود داشته باشند.

یائو خاطرنشان کرد: هر تصمیم درمانی باید متناسب با تشخیص و اهداف بیمار باشد مثلاً اینکه وی ترجیح می‌دهد در جراحی، بافت غیر طبیعی پستان برداشته و پستان حفظ شود (لامپکتومی) یا پستان به صورت کامل، با بازسازی یا بدون بازسازی برداشته شود (ماستکتومی).

ابتلا به سرطان پستان ممکن است سلامت روان را تحت فشار قرار دهد؛ بنابراین مراقبت از سلامت عاطفی خود در هنگام ابتلا به این بیماری بسیار مهم است.

دکتر دانیلا اوچوا (Daniela Ochoa) از دیگر اعضای کالج جراحان آمریکا می‌گوید: تشخیص سرطان به این معنی نیست که همه چیزهای عادی در زندگی شما از بین می‌روند. مقابله با افزایش استرس ناشی از تشخیص و درمان سرطان به همه عوامل استرس‌زای عادی زندگی ممکن است بسیار سخت باشد؛ به همین دلیل مدیریت استرس و حفظ سلامت عاطفی جنبه مهمی از برنامه درمانی است.

اوچوا توصیه می‌کند: از مددکاران اجتماعی و روانشناسان آموزش‌دیده بالینی که در کمک به بیماران برای مقابله با سرطان مهارت دارند، مشاوره بگیرید.

اعضای کالج جراحان آمریکا معتقدند مهم‌ترین عامل برای مقابله با این بیماری، گروهی است که به بیمار کمک می‌کند که شامل جراح، انکولوژیست (پزشکی که در زمینه تشخیص، درمان، پیگیری و مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان تخصص دارد)، پرستاران، مددکار اجتماعی یا روانشناس و دیگران می‌شود. هنگامی که سرطان پستان تشخیص داده می‌شود، زنان ممکن است ابتدا با یک جراح یا انکولوژیست (متخصص سرطان) ملاقات کنند تا درباره گزینه‌های پیش روی خود برای درمان صحبت کنند؛ اما مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان پستان نباید پس از یک بار مراجعه یا پس از اتمام جراحی پایان یابد.

بهتر است بیماران مبتلا به سرطان پستان از اعضای خانواده یا دوستان معتمد خود بخواهند آن‌ها را در ملاقات‌ با پزشک همراهی و در یادداشت‌برداری و پرسیدن سؤال به آن‌ها کمک کنند.

با توجه به شیوع بالای سرطان پستان در جهان، ماه اکتبر (۱۰ مهر تا ۱۰ آبان) میلادی برای آگاهی بخشی نسبت به این بیماری انتخاب شده است تا مردم درباره این نوع سرطان بیشتر بدانند و راه‌های تشخیص زودهنگام آن را یاد بگیرند. اهمیت تشخیص زودهنگام، درمان جامع و نیاز به ارائه پشتیبانی از افراد با تجربه‌ای که این بیماری را شکست داده‌اند، در مقابله با بیماری سرطان پستان اهمیت ویژه‌ای دارد و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت برای امسال شعار «هیچ فردی نباید به تنهایی با سرطان پستان روبه‌رو شود» را انتخاب کرده است.