اسلامشهر - ایرنا - مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تلاقی ریل راه‌آهن با پروژه کمربندی شمالی اسلامشهر گفت: برای رفع مشکلات به وجود آمده در اجرای این پروژه، توافق در کلیات وجود دارد و در جزئیات هم به‌زودی توافقات لازم انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، جبار علی ذاکری ضمن بازدید از مجموعه مرکز لجستیکی آپرین و پروژه در حال احداث کمربندی شمالی اسلامشهر از همکاری راه آهن با مجموعه مدیریت شهری اسلامشهر برای رفع مشکلات اجرای طرح کمربندی این شهر خبر داد.

وی در حاشیه بازدید از مجموعه آپرین که با همراهی سمیه رفیعی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، حسین حبیبی فرماندار شهرستان، امام جمعه اسلامشهر و جمعی از مسئولان شهری انجام شد اظهار کرد: امروز بازدیدی از مجموعه راه‌آهن در شهرستان اسلامشهر و پروژه در حال احداث کمربندی شمالی اسلامشهر داشتیم، موضوعات و مشکلات وجود آمده بر سر اجرای این طرح مورد بازدید میدانی و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: برای اجرای پروژه کمربندی شمالی اسلامشهر از قبل توافقاتی در کلیات، به عمل آمده بود و اقداماتی هم انجام شده است، این پروژه در مسیر اجرا در ۲ نقطه با خطوط ریلی راه‌آهن و بخشی از مجموعه آپرین تلاقی دارد که در این بازدید از نزدیک مسائل مورد بررسی قرار گرفت و برای جزئیات اجرای طرح در جلسات تخصصی که با حضور کارشناسان معاونت فنی و زیر ساخت راه‌آهن با مجموعه شهرداری اسلامشهر موضوعات بررسی و مشکلات برطرف خواهد شد.

ذاکری با اشاره ضرورت همکاری میان شهرداری و راه‌آهن، تصریح کرد: امیدواریم با تشکیل جلسات کارشناسی میان طرفین مسائل بوجود آمده برطرف شود و هرچه سریع‌تر این پروژه تکمیل و مورد بهره‌برداری شهروندان این منطقه قرار گیرد.

وی در مورد درخواست های مردم شهرستان از راه آهن که توسط فرماندار اسلامشهر مطرح شد تأکید کرد: با توجه ‌به وجود زیر ساخت‌های موردنیاز برای ایجاد ظرفیت مسافرگیری از مبدأ ایستگاه اسلامشهر به مقصد مشهد مقدس، از نظر فنی و تخصصی موضوع را با واحدهای مرتبط بررسی خواهیم کرد و در صورت امکان این ظرفیت را افزایش خواهیم داد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی با اشاره به درخواست فرماندار اسلامشهر برای استفاده از اراضی راه‌آهن برای ایجاد شهرک صنعتی و تولیدی در این منطقه، خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله این موضوع را در جلسات کارشناسی و تخصصی بررسی کرده و در صورت عدم ممنوعیت‌های قانونی در جهت رفع مشکل مردم اقدامات لازم را انجام‌ خواهیم داد.

نماینده مجلس : پروژه مترو اسلامشهر در ردیف بودجه ی استانی قرار دارد

سمیه رفیعی نماینده مجلس ضمن تاکید بر پیگیری بودجه پروژه ی مترو اسلامشهر گفت: پروژه مترو اسلامشهر در ردیف بودجه ی استانی قرار دارد و در لایحه ی بودجه امسال نیز تعریف شده و پیگیری خواهیم بود که ردیفی از محل پروژه های استانی داشته باشد.

با حضور رفیعی جهت پیگیری مشکلات پروژه ی کمربند شمالی اسلامشهر با شرکت راه آهن که با حضور مدیر عامل راه اهن توافقات ضمنی صورت گرفت،مشکلاتی از سوی خبرنگاران مطرح شد.

از جمله مشکلات اصلی مطرح شده، وجود بندر خشک آپرین در اسلامشهر بود که این پروژه ی ملی به غیر از آلودگی عایدی دیگری برای شهر و شهروندان اسلامشهر ندارد، و مقررشد این مورد توسط رفیعی پیگیری شود.

در ادامه نماینده مردم تهران در جواب خبرنگاران به تحمیل هزینه های سنگین و تخصیص درآمد و منابع شهرستان به پروژه ی مترو که ملی و استانی است گفت: پروژه مترو اسلامشهر در ردیف بودجه ی استانی قرار دارد، در لایحه ی بودجه امسال نیز تعریف شده و پیگیر خواهیم بود که ردیفی از محل پروژه های استانی داشته باشد.

مترو اسلامشهر در دی ماه ۱۳۹۷ و در زمان دولت دوازدهم کلنگ‌زنی شد. این پروژه ۱۰/۵ کیلومتری اکنون، پس از گذشت سه دوره ریاست جمهوری و تنها با وجود پیشرفت ۶۲ درصدی، همچنان فاصله زیادی با بهره‌برداری دارد و با توجه به اهمیت این پروژه برای کاهش ترافیک در اتوبان‌های جنوب استان تهران، هزینه‌های سنگینی را به شهرستان اسلامشهر تحمیل کرده و هنوز مشخص نیست تا چند سال دیگر منابع و دارایی‌های این شهرستان در این پروژه مصرف خواهد شد.

ارتقاء خدمات دهی ایستگاه راه‌آهن آپرین در اسلامشهر

همچنین حسین حبیبی در حاشیه این بازدید اظهار داشت: با توجه به اهمیت تکمیل کمربندی شمالی که موجب تسهیل در تردد مردم خواهد شد و تکمیل این پروژه که منوط به تعامل و همکاری راه آهن است، توافقات اولیه برای رفع تعارضات صورت گرفت.

وی تصریح کرد: امیدوارم این گره بزرگ بعد از قریب به ۳ سال برطرف شود تا مردم بتوانند به سهولت از این مسیر تردد کنند.

فرماندار اسلامشهر در ادامه با اشاره به درخواست های مردم برای ارتقاء خدمات دهی ایستگاه راه‌آهن آپرین در اسلامشهر گفت: همچنین از مدیرعامل راه‌آهن درخواست شد تا بستری برای مسافرگیری در این ایستگاه بویژه قطارهایی که به مقصد مشهد مقدس از ایستگاه آپرین عبور می کنند، فراهم شود.

حبیبی ادامه داد: با توجه به وجود صنایع، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی متعدد در این شهرستان، از مدیرعامل راه آهن خواسته شد تا زمینی برای استقرار و راه اندازی شهرک صنعتی مصوب در اسلامشهر در اراضی راه آهن در نظر گرفته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه ای که با حضور خانم رفیعی نماینده مجلس و حجةالاسلام برقراری امام جمعه اسلامشهر در فرمانداری برگزار شد پروژه های مهم و زیر ساختی شهرستان از جمله نهضت مسکن ملی، متروی اسلامشهر، بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی، تکمیل شبکه فاضلاب شهری، تأمین آب کشاورزی و غیره مورد بحث و بررسی قرار گرفت که امیدواریم با کمک مسئولان و حمایت و پیگیری نمایندگان مجلس در روند تکمیل این پروژه تسریع صورت گیرد.

شهرستان اسلامشهر در جنوب غرب استان تهران قرار دارد.