بیرجند - ایرنا - عملیات اجرایی مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق به مساحت چهار هزار متر مربع در دانشگاه بیرجند آغاز شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، رئیس این دانشگاه روز یکشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق گفت: با همیاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی و مرکز پژوهش‌های نصر سپاه استان، شاهد آغاز عملیات اجرایی این مرکز هستیم.

احمد لامعی‌گیو افزود: میراث مکتوب و نسخ خطی جزء آثار گرانبها بوده که در استان مغفول مانده است لذا دانشگاه بر آن شد با راه اندازی این مرکز حافظ میراث کهن در شرق کشور باشد.

وی در توضیح مشخصات این پروژه اظهار کرد: بنای مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق در فضایی به مساحت چهار هزار متر مربع احداث خواهد شد و زیربنای پروژه در فاز اول به مساحت ۵۰۰ متر مربع و در ۲ طبقه اجرا می‌شود.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به دریافت ۵۰ میلیارد ریال برای این پروژه از طریق استان گفت: برای ساخت این مرکز بودجه‌ای در حدود ۱۵۰ میلیارد رسال نیاز است که به منظور دریافت بودجه این پروژه با خیرین و سازمان برنامه و بوجه کشور وارد گفت و گو شده‌ایم.

وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی مجموعه نفیسی از آثار در منازل نگهداری می‌شود که در ۲ سال گذشته هزار نسخه از خانواده‌های بیرجندی برای نگهداری و احیا دریافت شده و در موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند نگهداری می‌شود.

لامعی‌گیو عنوان کرد: تلاش ما این است علاوه بر دریافت آثار از خانواده‌ها، آن تعداد از آثاری که از استان خارج شده نیز به این مرکز برگشت داده شود.

وی گفت: این مرکز براساس ساختار تدوین شده در مباحث مرمت و تدوین فعالیت خواهد کرد و در نهایت به عنوان یک مرکز پژوهشی در اختیار پژوهشگران و دانشجویان کشور خواهد بود.

رئیس مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق نیز با تقدیر از مرکز پژوهش‌های نصر سپاه استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی، به پیشینه ایجاد این مرکز پرداخت و افزود: کارگاه‌های متعددی برای معرفی مرکز با حضور اساتید برجسته برگزار شد.

زهرا علیزاده بیرجندی به جمع آوری نسخ خطی از طریق خاندان‌های قدیمی بیرجند اشاره کرد و افزود: همه ما برای حفاظت از این میراث رسالت مهمی داریم.

وی تاکید کرد: لازم است برای جمع آوری این نسخ ارزشمند، علاوه بر جلب اعتماد صاحبان نسخ، فضای مناسبی نیز ایجاد شود.

رئیس مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق گفت: مهمترین اهداف این مرکز شامل شناسایی و جمع آوری آثار مکتوب شامل نسخ خطی، اسناد وقف نامه‌ها، مهرنامه‌ها، قولنامه‌ها و سایر الواح، مسکوکات و دیگر آثار مکتوب جامعه، بازسازی و احیای آثار بر اساس آخرین شیوه‌های علمی، ثبت و ضبط و نگهداری آثار مطابق آخرین دستورالعمل‌های مراجع ذیربط و خدمت رسانی به پژوهشگران علاقه مند به بهره برداری علمی از آثار است.