مشهد- ایرنا- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: این استان رتبه هفتم وصول درآمدهای عمومی کشور را در نیمه نخست امسال کسب کرد.

سید حامد حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس۱۵۲ هزار و ۴۲۲ میلیارد ریال درآمدهای عمومی استان در نیمه نخست امسال وصول شده است.

وی ادامه داد: میزان درآمدهای عمومی مصوب استان در سال جاری ۳۶۹ هزار و ۲۰۶میلیارد ریال و میزان درآمدهای عمومی مصوب برای ۶ ماه ابتدای سال معادل ۱۸۴ هزار و ۶۰۳ میلیارد ریال تعیین شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: با وصول بیش از ۱۵ هزار میلراد تومان در نیمه نخست امسال تا پایان شهریور ماه ۸۲.۶ درصد از این درآمدها محقق و ۱۷.۴ درصد عدم تحقق ثبت شده است.

حسینی افزود: میزان درآمدهای عمومی در نیمه نخست پارسال معادل ۱۰۴ هزار و ۷۶۴ میلیارد ریال ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه امسال شاهد رشد ۴۵ درصدی وصول درآمدهای عمومی در استان هستیم.

وی با برشمردن ردیف های درآمدهای استانی اضافه کرد: حدود ۹۳ درصد عملکرد درآمدهای عمومی خراسان رضوی از محل درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها از محل درآمدهای حاصل از خدمات و فروش کالا، درآمدهای حاصل از جرایم و خسارت، واگذاری دارایی های سرمایه ای و درآمدهای متفرقه است که این درآمدها به حساب خزانه واریز می‌شود.

به گزارش ایرنا، درآمد دولت شامل وجوه مالیاتی و غیرمالیاتی است که درآمدهای غیرمالیاتی به درآمدهای حاصل از ارایه خدماتی گفته می‌شود که دستگاه‌های دولتی بر اساس قانون در ازای انجام آن، مجاز به دریافت بهای خدمات هستند که این درآمد به حساب خزانه واریز می‌شود.

از جمله این موارد می توان به برخی خدمات انتظامی، ثبت اسناد، گمرک، جهاد کشاورزی، پزشکی قانونی، استاندارد، میراث فرهنگی، محیط زیست، فنی و حرفه‌ای، ثبت احوال، تعاون و کار، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و انتقال خون اشاره کرد.

درآمد مالیاتی درآمدی است که توسط دولت‌ها از طریق مالیات جمع‌آوری می‌شود، مالیات، منبع اصلی درآمد دولت در بسیاری از کشورهاست و ممکن است از منابعی مانند افراد، شرکت‌های دولتی، تجارت، بهره مالکانه، منابع طبیعی و یا کمک‌های خارجی تامین شود.