شهرکرد- ایرنا- یک متخصص تغذیه با تاکید بر پرهیز از نوشیدن آب سرد در فصل سرما اظهار داشت: مصرف آب سرد باعث ضعف حلق و تارهای صوتی می‌شود و با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی توصیه می‌شود که از نوشیدن آب سرد و یخ جلوگیری شود.

سیاوش فاضلیان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای حفظ سلامتی در فصل پاییز که طبع سرد و خشک دارد بهتر است مصرف مواد غذایی مناسب این فصل با طبع گرم بیشتر مصرف شود از همین رو توصیه می‌شود میوه‌های شیرین در برنامه غذایی خانواده‌ها قرار گیرد.

وی گفت: علاوه بر گوشت قرمز، گوشت شتر، بلدرچین و غلات مانند گندم، حبوبات مانند نخود و لوبیا، مواد غذایی آب‌پز، میوه‌های شیرین و آبدار مانند انار و انگور شیرین و سیب، کشمش، مویز، بادام، زرده تخم‌مرغ، شیره خرما و انگور، مربای بالنگ، به‌، سبزیجات، چغندر، هل، دارچین، انجیر، شیر با عسل، شیربرنج، فرنی و کنجد از جمله مواد غذایی با طبع گرم مناسب فصل پاییز است.

این پزشک چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در کنار مواد غذایی با طبع گرم، از دمنوش‌های مناسب فصل پاییز نیز می‌توان به دمنوش زنجبیل، آویشن، میخک، نعناع، دارچین و جعفری اشاره کرد چراکه این دمنوش‌ها مصونیت بدن را در برابر بیماری‌ها بالا می‌برد و برای رفع سینه درد و سرفه نیز مناسب است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: از میوه‌های پرخاصیت این فصل نیز نباید غافل شد و تره‌فرنگی، خرمالو، زالزالک، انار، مرکبات و شغلم نیز در برنامه و سبد غذایی خانوار گنجانده شود.

وی به غذاهای ممنوعه در فصل سرما نیز اشاره کرد و گفت: توصیه می‌شود غذاهای آماده و فریز شده، انواع سس، کنسرو، سرکه، پنیر شور، میوه‌های ترش، گوجه فرنگی و ترشیجات در این فصل کمتر مصرف شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: با توجه به شیوع ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان از همین رو با یک رژیم غذایی مناسب می‌توان در برابر این بیماری‌ها تا حد زیادی مصون ماند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با بیش از یک میلیون نفر جمعیت یکی از مناطق سردسیر کشور به شمار می‌رود که در همین ماه‌های فصل پاییز دما در برخی مناطق این استان به زیر صفر می‌رسد، از همین رو رعایت نکات تغذیه‌ای و بهداشتی می‌تواند گام موثری برای حفظ سلامتی در این فصل باشد.