تهران بزرگ - ایرنا - بزرگراه آزادگان یکی از طولانی‌ترین بزرگراه‌های پایتخت به طول ۳۸ کیلومتر از شمال غرب به جنوب شرقی تهران است، این بزرگراه یکی از شاهراه‌های کلانشهر به شمار می‌رود، شاید اگر بزرگراهی همچون آزادگان شرایط مطلوبی برای تردد شهروندان داشت چه بسا ترافیک‌های صبحگاهی و شامگاهی دیگر معابر، چاشنی روزانه مردم نبود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناهمواری‌ها و چاله‌های متعدد سطح بزرگراهی، فقدان روکش آسفالت و زیرسازی نامناسب عمده مشکلات شاهراه بزرگ شهری پایتخت یعنی «بزرگراه آزادگان» است، اگر چه اقداماتی از سوی مدیریت شهری در دوره‌های اخیر برای تسهیل تردد مردم در این بزرگراه انجام شده اما هنوز برخی از این مشکلات پابرجاست. نبود روشنایی کافی، جانمایی نادرست برخی پل‌های عابر پیاده و فقدان تابلوهای هدایت مسیر به اندازه کافی، بر مشکلات این بزرگراه افزوده است.

گویا به عقیده برخی از کارشناسان حوزه شهری یا ترافیک، مشکلات بزرگراه آزادگان تمام‌شدنی نیست، گویی باید دوباره کوبیده و ساخته شود، اما زمانی که به حجم تردد در این بزرگراه نگاه می‌کنیم ترمیم زیرساخت‌های این بزرگراه بر ساخت دوباره آن ارجحیت دارد زیرا بار ترافیکی سنگینی به صورت شبانه‌روزی به این بزرگراه تحمیل شده است.

بزرگراه آزادگان پیش‌تر تحت عنوان کمربندی تهران محسوب می‌شد اکنون یکی از طولانی‌ترین بزرگراه شهری این کلانشهر است ناگفته نماند که به دلیل تردد انواع خودروهای سنگین و شلوغی ۲۴ ساعته این بزرگراه یکی از حادثه‌خیزترین بزرگراه‌های پایتخت به شمار می‌رود، این بزرگراه از غرب تا تقاطع بزرگراه متوسلیان و پس از آن به بزرگراه آیت‌الله مهدوی کنی تا شمال ادامه دارد و از جنوب‌شرق به سه‌راه افسریه (میدان بسیج) ختم می‌شود.

شاهراه آزادگان به طول ۳۸ کیلومتر از سمت شمال غرب تهران به سمت جنوب شرقی کشیده شده و از راه‌های ورودی و خروجی پایتخت و کمربندی شهر تهران نیز به حساب می‌آید با توجه به اینکه حجم ترددهای شهری در این آزادراه بسیار بالاست اکنون حتی یکی از مسیرهای اصلی مسافران برای خروج از محدوده تهران است.

تصادف بالا در بزرگراه آزادگان به گواه پلیس

یکی از موضوعات دیگری که این بزرگراه را به عنوان پرخطر می‌دانند تعداد تصادفات رخ داده در این مسیر تردد مردم است بطوریکه سرهنگ علی‌اصغر شریفی رییس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران درباره بزرگراه‌های پرخطر که جان عابران پیاده و موتورسواران در آنها در خطر است، می‌گوید: بزرگراه‌های آزادگان و یادگار امام به عنوان پرخطرترین نقاط حادثه‌خیز برای این گروه‌ها در پایتخت محسوب می‌شود.

همچنین سرهنگ رابعه جوانبخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: رتبه نخست تصادفات فوتی با ۱۶ درصد متعلق به بزرگراه آزادگان است. از آنجا که این بزرگراه کمربندی شهر تهران محسوب می‌شود تردد خوردوهای سنگین باری در این مسیر بسیار بالا است.

بیشتر بخوانید:

۱۶ درصد فوتی ناشی از حوادث رانندگی تهران در بزرگراه آزادگان رخ می‌دهد

شواهد و قرائن گویای آن است که در دوره‌های مختلف مدیریت شهری اقداماتی برای رفع مشکلات روبنایی و زیربنایی این بزرگراه انجام شده است اما با وجود صرف هزینه‌های سنگین هنوز مشکلات این مسیر پرتردد در پایتخت همچنان پابرجاست و گامی به جلو برداشته نشده است.

مشکلات زیرسازی در بزرگراه آزادگان

حال با توجه به مشکلاتی که هنوز در این بزرگراه مهم پایتخت باقی مانده است، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران ضمن تایید وجود مشکلات در معبر بزرگ آزادگان تهران گفت: هر چقدر سطح این معبر شهری آسفالت می‌شود باز هم کیفیت لازم احساس نمی‌شود گرچه کیفیت آن از گذشته بسیار بهتر شده است.

مهدی صداقتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل این معبر بزرگ مربوط به کف‌سازی ضعیف آن است که مربوط به دوره‌های پیشین مدیریت شهری بوده و صرفا با نوسازی روکش آسفالت حل نخواهد شد. اکنون زیرسازی این بزرگراه دچار مشکلات فراوانی است به طوری که هر چقدر فعالیت‌های مرتبط با نوسازی و کف‌سازی در این بزرگراه مهم در پایتخت انجام می‌شود، همچنان مشکلات به قوت خود باقی است و کار اصلاح به خوبی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه عمر آسفالت بزرگراه آزادگان از دیگر معابر تهران کمتر است، اظهار کرد: این مساله به دلیل وجود مشکلات موجود در کف‌سازی اولیه این بزرگراه است که در گذشته مقدمات زیرسازی آن ضعیف بودده است.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران افزود: سال گذشته برای رفع مشکل بزرگراه آزادگان، سطح تمام مسیر تندرو این بزرگراه به طول ۳۸ کیلومتر روکش جدید و آسفالت شد و امسال نیز نوسازی آسفالت در مسیرهای کندرو در حال انجام است اما ممکن است عمر مفیدی که از آسفالت‌ریزی انتظار داریم باز میسر نشود گرچه وضعیت آن بهتر از گذشته شده است.

صداقتی افزود: به نظر می‌رسد اگر بخواهیم اقدام اساسی برای رفع مشکلات این معبر انجام دهیم باید اقدام ترافیکی تحکیم بستر انجام شود کاری که در هشت کیلومتری انتهایی آزادگان از بزرگراه ساوه تا همت انجام شد و البته برای اینکار مجبور هستیم نیم باند این آزادراه را به مدت ۲۰ روز مسدود کنیم که این امر باعث پس‌زدگی ترافیک و قیف شدن مسیر بزرگراهی و در نهایت اذیت مردم می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته به مدت هشت ماه از سال به دلیل این اقدام عمرانی بخش وسیعی از مسیر بزرگراه آزادگان پایتخت مسدود بود و شهروندان مجبور بودند تنها در نیم باند تردد کنند که این موضوع سبب اذیت بیشتر مردم به ویژه رانندگان در این مسیر شد.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه آسایش مردم برای مدیریت شهری بسیار دارای اهمیت است، اظهار کرد: تلاش ما بر این موضوع است که اصلاح زیرسازی بزرگراه آزادگان با انحراف ترافیک در نقاطی که این امکان وجود داشته باشد به اجرا درآورید.

باید گفت برای مناسب‌سازی سطح این بزرگراه شهری و به حداقل رساندن آمار تصادفات در این مسیر پرتردد شهری؛ باید تدابیر مناسبی از سوی مدیریت شهری و دیگر دستگاه‌های متولی انجام شود و چاره‌ای اساسی برای حل این مشکل با همه متولیان واحد شهری اندیشیده شود.