بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با اشاره به آغاز برداشت زعفران در استان، گفت: پیش بینی می شود ۲۹ تن طلای سرخ از پنج هزار هکتار کشتزار این خطه برداشت شود.

صفدر صفدری روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشترین سطح زیر کشت زعفران مربوط به شهرستان فاروج در شرق خراسان شمالی و پیک برداشت نیز تا اوایل آبان ماه است.

وی افزود: سال زراعی گذشته پیش بینی ها مبنی بر برداشت ۲۲ تن محصول بود اما با توجه به سرمازدگی بهاره تا حدود هشت تن گل زعفران برداشت شد.

صفدری ادامه داد: سال زراعی جاری باران های مناسبی داشته ایم و سرمازدگی بهاره نیز رخ نداد که براساس پیش بینی ها تولید گل زعفران در سال جاری افزایش سه برابری خواهد داشت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: میانگین تولید زعفران این استان در هر هکتار بین پنج تا ۶ کیلوگرم است که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد زعفران تولیدی در خارج از خراسان شمالی به فروش می رسد، گفت: بخش قابل توجهی از این محصول نیز به کشورهای خارجی صادر می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی تصریح کرد: از سرمایه گذاران می خواهیم که در خصوص فرآوری و بسته بندی این محصول پای کار باشند زیراکه ارزش افزوده بالایی این محصول دارد.

تاکید بر برداشت مکانیزه زعفران

وی با تاکید بر برداشت مکانیزه گل زعفران، گفت: در این خصوص شرکتی مشغول فعالیت است که امیدوار هستیم نیازهای این بخش را با ساخت ماشین آلات برداشت رفع کند.

صفدری افزود: در هر یک هکتار مزرعه زعفران بیش ۱۰ تا ۱۵ نفر مشغول به کار و گاهی اوقات در فصل پیک برداشت با کاهش نیرو مواجه می شوند که برداشت مکانیزه می تواند این مشکل را برطرف کند.

زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت و کار می شود که فاروج رتبه اول را دارد و شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.