کرمان - ایرنا - مدیرکل پست استان کرمان با بیان اینکه تاسیس سورتینگ هوشمند می‌تواند نقش موثری در کاهش نارضایتی مردم داشته باشد گفت: تجزیه ۳۰ هزار خدمت پستی اکنون به صورت دستی انجام می‌شود که ممکن است موجب ایجاد اشتباه شود.

به گزارش ایرنا، سعید مقیمی‌نژاد روز دوشنبه در نشست خبری افزود: ساخت مرکز تجزیه مبادلات هوشمند استان کرمان در برنامه قرار گرفته اما لازمه اجرای آن اختصاص زمین است که در نشست با مسئولان قول های مساعدی دریافت کردیم و طی روزهای آینده زمین مناسب برای ساخت این مرکز تخصیص خواهد یافت.

وی اظهار داشت: این مرکز بایستی در مجاورت پایانه مسافربری، فرودگاه و راه آهن باشد که این موارد موجب ایجاد محدودیت هایی شده اما این طرح به زودی اجرایی خواهد شد تا کمبود نیروی انسانی جبران و کیفیت و سرعت خدمات پستی استان بهبود یابد.

مدیرکل پست استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش با تبریک روز ۱۷ مهرماه به عنوان روز جهانی پست تصریح کرد: از اهداف اصلی پست کرمان افزایش کیفیت فرایند توزیع مرسوله پستی در استان بود و بیشتر برنامه ها انجام شده و تعدادی در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در این زمینه تغییر در ساختار نیروی انسانی و پیمانکاران موتوری و خودرویی داشتیم که تبدیل وضعیت به شرکتی شدند و در کنار آن احیای دفاتر پستی بود که با استفاده و تقویت توان بخش خصوصی طی سه ماه گذشته دفتر پستی چترود، دانشگاه شهید باهنر، اداره ثبت احوال شهرستان کرمان و بخش ماهان افتتاح شد و افتتاح دفاتر علاوه بر ارائه خدمات، از تردد شهروندان هم استانی به مرکز جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: روزانه ۳۰ هزار خدمت از جمله قبول توزیع، کدپستی، خدمات الکترونیکی پستی را به صورت فیزیکی و الکترونیکی در استان کرمان به شهروندان ارائه می دهیم.

مدیرکل پست استان کرمان عنوان کرد: پست با توجه به ظرفیت و توانی که دارد نقش موثری در توسعه و رونق کسب و کار به ویژه کسب و کارهای خانگی و روستایی با ایجاد بستر ارتباطی بین تولیدکننده و خریدار دارد و سرویس روستا بازار را بین صنایع دستی و خریداران با پایین ترین نرخ ممکن داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هشت تا ۹ درصد از خدمات ما را تجارت الکترونیک تشکیل می دهد و تلاش می کنیم و با افزایش کیفیت خدمات پستی این درصد را افزایش دهیم.

مقیمی نژاد افزود: در کنار آن طرح جی نفت ( استانداردسازی آدرس های پستی) را پیگیری کردیم که در برخی از مناطق استان کرمان اجرایی شده و در حال انجام است و برای طرح جی نف نخستین این است پلاک شهرداری را در املاک و شهرها داشته باشیم اما استان کرمان در بسیاری نقاط فاقد پلاک است لذا باعث ایجاد سردرگمی برای شهروندان و برگشت مرسوله پستی می شود.

وی عنوان کرد: کد پستی اکنون آدرس ناقصی دارد و پلاک عمده شهر کرمان صفر است که این مشکل باعث افزایش تعداد مرسوله در باجه معطله و حضور مردم در اداره پست می شود.

مدیرکل پست استان کرمان گفت: با پیگیری های انجام شده اکنون چند شهرستان ازجمله شهربابک و بردسیر این پروژه اجرایی شده و گلباف ۲ هفته قبل و کوهبنان از امروز آغاز شده است.

نبود پلاک بزرگترین مشکل کرمان

وی ادامه داد: نداشتن پلاک بزرگترین چالش ما در شهر کرمان (با وجود بیشترین مرسوله ها) است که پیگیری های متعددی را از سوی شهرداری و سازمان مدیریت انجام دادیم و مقرر شد که از فردا جلسه هماهنگی بهنگام سازی و نصب پلاک شهرداری و کدپستی شهر کرمان در شهرداری برگزار شود و امیدوارم خروجی این نشست آغاز طرح در شهر کرمان باشد.

مقیمی نژاد یادآور شد: ایجاد ۳۰ درصد پلاک کوبی شهر کرمان نیز از مصوبات شورای برنامه ریزی استان کرمان است و این اتفاق دسترسی مردم به کد پستی اماکن راحت تر می شود و زمینه ساز اجرای طرح جی نف به عنوان لازمه سرشماری سال ۱۴۰۵ اجرایی می شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ منطقه شهر کرمان در حال حاضر پلاک شهرداری ندارد افزود: به عنوان مثال نامه رسان در این شرایط نمی تواند آدرس را پیدا کند در حالی که پلاک نفش موثری در میزان مرسوله های باجه معطله دارد و در صورتی که طرح نصب پلاک شهرداری در شهر کرمان اجرا شود به شدت مرسوله های باجه معطله کاهش پیدا می کند.

مدیرکل پست استان کرمان تصریح کرد: باید تاییدیه آدرس الکترونیکی از سامانه سخا برای برخی خدمات دریافت شود که این موضوع نیز به نامه رسان کمک می کند؛ سامانه سخا که آدرس محل سکونت را تایید می کند، اعتبار سه ماهه دارد و افراد می توانند اطلاعات محل سکونت خود را تغییر دهند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات خاص پست استان کرمان یادآور شد: برخی خدمات نیابتی دستگاه های اجرایی به پای پست نوشته می شود و در حالی که بخشی از کار و رسالت ما خدمات نیابتی است، ما در این زمینه اکنون برای چاپ و توزیع شناسنامه با ثبت احوال همکاری می کنیم و فقط چاپ یک شناسنامه ممکن است تا ۲ ماه زمان ببرد، مردم تاخیر در این بخش را به پای پست می نویسند.

مقیمی نژاد گفت: کیفیت توزیع مرسوله در استان کرمان متعارف و خوب است و برخی مرسوله ها باید در صورت شناسایی نشدن آدرس، مرجوع شوند اما ما آنها را در باجه معطله نگهداری می کنیم.

وی با بیان اینکه حجم مرسوله های وارده پست کرمان ۲ برابر میزان صادره است عنوان کرد: وجود پراکندگی، وسعت استان پهناور کرمان نیز بر مشکلات این حوزه افزوده است اما پست خود را ملزم به ارائه خدمات به تمامی نقاط استان می داند.

مدیرکل پست استان کرمان با بیان اینکه ۲ تا چهار درصد از ۳۰ هزار خدمت پستی باعث ایجاد نارضایتی می شود گفت: در ۹۶ درصد خدمات پستی هیچ نارضایتی نداریم.

نرخ پست قابل قیاس با بخش خصوصی نیست

وی اضافه کرد: نرخ خدمات پستی قابل قیاس با بخش خصوصی نیست و ما با ارائه ۳۰ هزار خدمت شرکتی زیانده هستیم و درآمد ما کفاف هزینه ها را نمی دهد و در واقع ادارات سودده پست کشور زیان اداره پست کرمان را جبران می کنند.

مقیمی نژاد با اشاره به افزایش تعداد نیروهای انسانی گفت: این موضوع باعث افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه های پست شد؛ از ابتدای خرداد ماه امسال میزان ۷۵ درصد از پیک موتوری ها رسمی شدند.

وی ابراز داشت: احیای دفاتر پستی را در دستور کار قرار دادیم و طی پنج ماه گذشته بیش از پنج دفتر راه اندازی کردیم که در این زمینه می توان به دفاتر گل‌گهر سیرجان، ثبت احوال کرمان، چترود، دانشگاه شهید باهنر و ماهان اشاره کرد و تا اواخر هفته هم دفتر شهرستان عنبرآباد راه اندازی می شود.

مدیرکل پست استان کرمان با بیان اینکه افزایش تعداد این دفاتر خدمات رسانی را تسهیل می کند افزود: احداث ناحیه چهارم توزیع شهر کرمان در دستور کار قرار گرفته است و اجرای پروژه جی نف (استاندارد سازی آدرس) با نصب پلاک شهرداری و کدپستی انجام می شود.

وی با اشاره به ضرورت همکاری سازمان ها عنوان کرد: در مجاورت اداره پست کرمان مناطق الله آباد، ۱۴ معصوم، شیشه گر و سیدی را داریم که مشخص نیست ساختار شهری یا روستایی دارند، در حالی که این مناطق برای دریافت سهمیه نفت سفید خود باید کد پستی داشته باشند، این افراد به ما مراجعه می کنند و نواقص را از ما می دانند.

مقیمی نژاد ادامه داد: آدرس حاشیه های شهر کرمان سال ها در حال بررسی است که سرانجام در نشستی طی روزهای گذشته آدرس در مناطق الله آباد و ۱۴ معصوم به شهر کرمان الحاق شدند.

وی بابیان اینکه اداره پست عنبرآباد را روز پنجشنبه آینده افتتاح می کنیم گفت: ۱۰ شهرستان اصلی استان کرمان به اضافه شهرستان انار دفاتر دولتی پست دارند و مابقی شهرستان ها به صورت دولتی و خصوصی اداره می شوند.