قم- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی قم گفت: در نیمه نخست امسال، ۱۰ هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی از جمله تخم‌مرغ، شیر و دنبه از این استان به کشورهای مختلف صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مهدی سرکشیک روز دوشنبه به مناسبت هفته دامپزشکی و در حاشیه بازدید خبرنگاران از کشتارگاه طیور بهاران قم در جمع خبرنگاران، افزود: عمده محصولات صادر شده، تخم‌مرغ به میزان پنج هزار تن و محصولات لبنی از جمله شیر خشک، کره و دنبه نیز به میزان پنج هزار تن بود.

وی اضافه کرد: از این میزان ۲۳۰ تن دنبه بوده که سال گذشته نیز یک هزار و ۶۳۰ تن از این محصول صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز ۱۷ هزار و ۲۰۰ تن انواع فرآورده‌های خام دامی از این استان صادر شد که از این میزان ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن معادل ۱۰ درصد تخم‌مرغ و پنج هزار تن محصولات لبنی بوده است.

سرکشیک ادامه داد: صادرات محصولات و فرآورده‌های خام دامی از قم به طور عمده به کشور عراق، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا صورت می‌گیرد.

به گفته وی، سال گذشته ۱۳۶ هزار تن تخم‌مرغ و ۲۵ هزار تن گوشت مرغ در این استان تولید شده است.

تزریق یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت سم علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام

وی در ادامه گفت: در نیمه نخست امسال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت سم علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام از جمله هاری، تب مالت، بروسلولز، طاعون و شاربن تزریق شد.

وی افزود: سال گذشته ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت راس دام سبک و سنگین واکسینه شدند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی قم، ۵۵۰ هزار راس دام سبک و ۱۰۰ هزار راس دام سنگین در استان قم وجود دارد که در نیمه نخست امسال، ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و ۱۵۰ هزار تن شیر تولید شده است.

وی ادامه داد: در استان قم چهار مجتمع دامپروری فعال است و مجتمع دامشهر نیز به‌نوعی بارانداز دام کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی، در استان قم ۲ واحد کشتارگاه دام و ۲ واحد کشتارگاه طیور فعال است.

سرکشیک با بیان این‌که ۵۵۰‌ واحد مرغداری در استان قم وجود دارد، اضافه کرد: از این تعداد، ۴۴۰ واحد فعال است و با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بیشترین تراکم مرغداری مرغ تخم‌گذار مربوط به قم است و این استان به‌عنوان قطب تولید تخم‌مرغ در سطح کشور شناخته می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته ۲۰ هزار و نیمه نخست امسال ۹ هزار و۹۰۰ نوبت بازدید و نظارت بهداشتی از مراکز عرضه و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی در استان صورت گرفت.

سرکشیک افزود: ۳۶ واحد بسته‌بندی گوشت مرغ و ماهی، ۲۲ واحد کارخانه فرآورده‌های گوشتی، ۲۵ واحد کارخانه‌های خوراک دام و طیور، ۳۷ مرکز درمانی و مایه‌کوبی دام و طیور، ۲۲ باب داروخانه دامپزشکی، ۱۴ واحد شرکت پخش دارو و مواد بیولوژیک و ۴۰ واحد کلینیک و مجتمع درمانی در استان قم فعال است.

وی گفت: ۳۲۶ زنبورستان در سطح استان قم وجود دارد که سال گذشته ۱۰ تن تولید عسل انجام شد.

به گفته وی، نظارت، هماهنگی و اقدام های دامپزشکی در سطح استان توسط ۶۰۰ همکار دکتر دامپزشک عمومی، متخصص، کارشناس ارشد، کارشناس، فوق‌دیپلم و اعضای نظام دامپزشکی صورت می‌گیرد که ۱۰۰ نفر در بخش دولتی و ۵۰۰ نفر نیز در بخش غیردولتی فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل کشتارگاه طیور بهاران قم نیز با بیان این‌که این کشتارگاه شامل ۲۲ سالن سردخانه است، گفت: ظرفیت نگهداری مرغ در این قفسه‌ها، ۱۰ هزار تن می‌باشد.

محمدرضا رجبی با بیان اینکه ۲۰ نفر در کشتارگاه بهاران مشغول به کار هستند، افزود: مرغی که از استان‌های مختلف وارد استان قم می‌شود، تحت نظارت دامپزشکی در سردخانه نگهداری و در بازه‌های زمانی مختلف جهت تنظیم بازار به چرخه مصرف منتقل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که کشتارگاه بهاران به‌عنوان سردخانه مرکزی کشور محسوب می‌شود، اضافه کرد: مرغ بسته‌بندی شده برای صادرات به استان‌ها و کشورهای مختلف نیز در سردخانه‌های این کشتارگاه نگهداری می‌شود.

به گفته وی، دمای سردخانه باید ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر باشد و مرغ موجود در سردخانه تا زمان مصرف یک سال قابلیت نگهداری دارد.

۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی نام‌گذاری شده است.