اردبیل- ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اعلام کرد: شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز تحقیقات کشاورزی این استان به دانش فنی تولید ۱۵ نوع محصول جدید باغی و کشاورزی از طریق کشت بافت دست یافته است.

کمال شهبازی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، ظرفیت تولید این شرکت فعال در مرکز را تولید ۵۰۰ هزار اصله انواع درخت مثمر و انواع گیاه کشاورزی ذکر کرد و گفت: دانش تولید این محصولات بومی‌سازی و به مرحله تولید تجاری رسیده است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر روش کشت‌بافت کاربردهای تجاری گسترده‌ای در تکثیر گیاهان مختلف از جمله پایه‌های کوتاه‌کننده درختان مثمر و غیرمثمر و نیز حذف عوامل بیماری‌زا از گیاهان پیدا کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: این شرکت دانش‌بنیان در تولید انواع پایه رویشی نهال درختان مثمر و غیر مثمر و انواع گیاهان دارویی و گل‌های زینتی با روش بیوتکنولوژی و کشت بافت با هدف تولید انواع نسل جدید پایه و نهال سالم و اصیل کشت بافتی به منظور گذر از باغبانی سنتی به سوی باغبانی صنعتی و مدرن در حال فعالیت است.

وی بیان کرد: واحد تحقیق و توسعه این شرکت هم اکنون با ظرفیت اشتغال ۱۱ نفر در حال اجرا و تکمیل پروتکل و دانش فنی تولید انواع محصول کشاورزی و بومی‌سازی گونه‌های کشت شده است.

شهبازی دستیابی به دانش فنی و بومی شده درختان مثمر شامل پایه رویشی جدید برای هلو، شلیل و بادام، پایه جدید برای گیلاس و آلبالو، پایه پرمحصول برای گلابی، پایه جدید برای آلو و زردآلو از جمله موفقیت های جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ذکر کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دستیابی به دانش فنی تولید گیاه پرارزش کُبَر (کاپاریس) یا علف مار برای اولین‌بار در ایران و پروتکل آنزیم سلولاز را از جمله یافته‌های شرکت دانش‌بنیان رویان نوین مغان همکار با این مرکز اعلام کرد.