تهران بزرگ - ایرنا - بهشت زهرای تهران به عنوان بزرگترین آرامستان ایران با قدمتی حدود ۵۴ سال، این روزها دیگر جای زیادی برای دفن اموات ندارد، ‌ مدیریت شهری پایتخت چند مکان جدید برای آرامستان در نظر گرفته اما شنیده‌ها حاکی از آن است با وجود اینکه بهشت زهرا تکمیل ظرفیت شده ولی ۳۰ درصد از ظرفیت قبور این آرامستان همچنان خالی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سازمان بهشت زهرا(س) مدت‌هاست که بیش از برآورد اولیه این آرامستان میزبان اموات شهر تهران شده است، همین مساله باعث شده که مسوولان، متولیان و مدیران شهری این کلانشهر بر لزوم احداث آرامستان‌های جدید و احیای نمونه‌های قدیمی درون شهر تاکید کنند.

حال باید دید که توسعه و احداث این آرامستان‌ها مسیری درست برای حل مشکلات موجود است یا نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب می‌شوند، هر چند که بهشت زهرا با ۳۱۴ هکتار وسعت از زمان تاسیس در طول این سال‌ها چندین بار طرح توسعه‌ای داشته، یکبار سال ۱۳۷۶ در بخش شمالی آن ۱۱۰ هکتار و یکبار دیگر در سال ۱۳۸۷ در بخش شرقی آن ۱۶۰ هکتار به مساحت این آرامستان بزرگ تهران افزوده شد و طبق برخی آمارهای غیررسمی اکنون ۲ میلیون نفر در این آرامستان آرمیده‌اند.

سازمان بهشت زهرا در چندین مرحله زنگ خطر پُر شدن این قبرستان را به صدا درآورده است، گاه با اضافه کردن زمین‌های جدید در بخش‌های شمالی و شرقی و گاهی هم با ۲ یا ۳ طبقه کردن قبور، اما هنوز ظرفیت‌هایی در حدود ۳۰ درصد آن خالی است که باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

بنابراین با وجود چنین اقداماتی فقط در چندین سال خیال شهر برای استفاده از این آرامستان راحت شده اما هنوز سایه خطر تکمیل ظرفیت بهشت زهرا همچنان بر سر پایتخت سنگینی می‌کند. باید راهکارهایی برای ایجاد آرامستان‌های جدید یا برنامه‌های عملیاتی دیگر داشت تا ظرفیت این آرامستان بیشتر از این تکمیل نشده است.

اگر چه خبرهایی از تکمیل ظرفیت این آرامستان به گوش می‌رسد اما به تازگی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفته است که اکنون ۲۰ سال از موضوع آرامستان‌ها عقب هستیم و تا پایان سال، فرصت و ظرفیت دفن اموات در بهشت زهرا وجود دارد و در صورتی که آرامستان جدید احداث نشود، روزانه ۴۰ نفر از اموات روی زمین خواهند ماند.

محمدجواد تاجیک همچنین گفت که چند نقطه در سطح شهر برای احداث آرامستان جدید انتخاب و سعی شده تا پراکندگی در سطح شهر لحاظ شود که احداث آرامستان توجیه‌پذیر باشد او درخواست و تاکید داشت با توجه به اینکه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار قبر برای ۵۰ سال آینده نیاز داریم، به این اقدام سرعت داده شود.

آیا آرامستان‌های جدید ایجاد می‌شود

احداث آرامستان‌های جدید نیز مدتی است از سوی مسئولان شورای اسلامی شهر مطرح می‌شود و مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفته است: آرامستان‌های جدید در شرق، جنوب شرق و جنوب غرب پیش‌بینی شده است و برای ۲ فضای دیگر باید پیوست ترافیکی ارائه شود و پس از تصویب این مصوبه، اقدامات لازم انجام خواهد شد زیرا در حال خریداری زمین برای این اماکن هستند.

همزمان با اخبار منتشره حول محور سازمان بهشت زهرا به ویژه کمبود قبر، احداث آرامستان‌های جدید و محدودیت‌های آینده در ارائه خدمات مرتبط با متوفیان، اطلاعیه‌ای از سوی روابط عمومی این سازمان مبنی بر وصول مطالبات خود از شهروندان، در فضای رسانه‌ای منتشر شد، طبق این اطلاعیه سازمان بهشت زهرا(س) مکلف به اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران درباره دریافت مطالبات پیشین خود از شهروندان شده است.

براساس این اطلاعیه، شهروندانی که در این آرامستان، قبور رزرو شده دارند و بدهی مربوط به آن را با سازمان تسویه نکرده‌ باید میزان باقی‌مانده را به قیمت روز، پرداخت کنند همچنین برای بدهکاران شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شده تا با تخفیف و تقسیط، این بدهی را با بهشت زهرا(س) تسویه کنند، زمان تعیین شده از سوی بهشت زهرا پایان آبان‌ماه سال جاری است.

قبور خالی باید تعیین تکلیف شود

روابط عمومی سازمان بهشت زهرای تهران زمان پرداخت مطالبات مردم به این سازمان را قابل تمدید دانسته و اعلام کرده است که به احتمال زیاد شرایط ویژه پرداخت (تخفیف و تقسیط) تا موعد بعدی برداشته خواهد شد.

مهمترین موضوع در این اطلاعیه مربوط به قبور خالی‌ و تعیین تکلیف نشده از سوی افراد رزرو کننده است زیرا طبق مصوبه شورای اسلامی شهر، در صورت عدم مراجعه مشمولان به بهشت زهرا، این سازمان می‌تواند درباره سرنوشت قبور خالی یاد شده تصمیم‌گیری کند.

براساس آمارهای موجود قبور خالی رزرو و تسویه نشده بهشت زهرا حدود ۳۰ درصد از کل ظرفیت بهشت زهرا است بنابراین در صورت تعیین تکلیف آنها می‌توان مدت زمان دیگری نیز اموات را در این آرامستان خاکسپاری کرد.

اما اصل ماجرا اینجا است که تعداد زیادی از مردم پس از اقدام به دفن متوفی خود در طبقه ابتدایی قبر، به دلایلی مختلفی مانند اختلافات خانوادگی تمایلی به دفن متوفی بعدی خود در همان قبر را ندارند از این‌رو قبر دیگری را در قطعات دیگر انتخاب کرده که دو طبقه رزرو شده‌ دیگر آن نیز ممکن است به سرنوشت پلاک قبر قبلی دچار شود.

براساس آمارهای سازمان بهشت زهرا، روزانه حدود ۱۰۰ متوفی در این قبرستان به خاک سپرده می‌شوند.