تهران- ایرنا- به همت کمیته ملی المپیک نخستین همایش ملی صلح و ورزش برگزار و بر نقش ورزش در صلح تاکید شد.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، نخستین همایش ملی صلح و ورزش با حضور مسئولان کمیته ملی المپیک، جمعی از روسای فدراسیون‌ها، شرکت کنندگان همایش و برگزیدگان در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

این همایش از سوی کمیسیون صلح و ورزش کمیته ملی المپیک با فراخوان عمومی در چهار بخش همایش علمی با عنوان صلح و ورزش، جشنواره مطبوعات با عنوان قلم، صلح و ورزش، جشنواره تولید محتوا با عنوان صلح و ورزش و جایزه ملی صلح و ورزش، از صبح امروز در سالن استاد فارسی آغاز و تا عصر ادامه داشت که در خاتمه با حضور مسئولان از برگزیدگان این همایش با اهدا لوح و نشان صلح تقدیر به عمل آمد.

در مراسم اختتامیه همایش، مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک، اظهار داشت: نظر به جایگاه و ظرفیت ورزش در تاریخ تنش‌ها و منازعات در یک سو و گسترش صلح و دوستی از سویی دیگر، کمیسیون صلح و ورزش در زمره یکی از کمیسیون‌های کمیته ملی المپیک با تکیه با روح و آموزه‌های المپیک با هدف توسعه گفتمان جامعه، صلح، عدالت و ارتقای روابط بین‌الملل جهت نقش دیپلماسی عمومی و تعامل با دیگر کشورهای جهان با اشاعه ارزش‌ها و باورهای فرهنگ ایرانی اسلامی از طریق قدرت ورزش فعالیت می‌کند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در ادامه از ورزش به عنوان ابزاری کم‌هزینه برای صلح یاد کرد و اظهار داشت:در سال ۲۰۰۰ در نیویورک، ۱۸۹ کشور دنیا در کنار هم قرار گرفتند و ۷ هدف اصلی را برای هزاره سوم پیش‌بینی کردند. از این ۷ هدف دو هدف مرتبط با صلح بود، اولی برابری و عدالت جنسیتی و حمایت از زنان و دومی ارتقای دوستی جهانی برای توسعه و پیشرفت و نشر ورزش با هدف صلح جهانی است.

وی در ادامه گفت: میدان ورزش بستر صلح است و یکی از ویژگی‌های ورزش، بازتاب پیام صلح و دوستی است. ورزش به عنوان عنصری مهم در زندگی بشر و همچنین در نزدیک شدن اقوام و گروه‌های مختلف در جامعه نقشی موثر دارد.

در پایان این همایش از برگزیدگان با اهدای هدایایی تقدیر شد و و با اهدای جایزه ملی صلح و ورزش به امیر میرزازاده، دارنده مدال برنز کشتی فرنگی المپیک پاریس، بابت رفتار پهلوانه در مقابل حریف خود در دیدار رده‌بندی تجلیل به عمل آمد.

منبع: کمیته ملی المپیک