زنجان - ایرنا - سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان گفت: هر چند ۲ کشور "پاکستان و افغانستان" در جشنواره ملی آش ایرانی شرکت کرده‌اند اما تلاش بر این است از سال آینده این جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، داریوش نادری شامگاه دوشنبه در آیین آغاز به کار هفدهمین جشنواره ملی آش ایرانی و هجدهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی و سوغات با بیان اینکه زنجان در صدر برگزار کنندگان رویدادهای ملی و بین المللی است، اضافه کرد: زنجان به عنوان شهر رویدادها معرفی شده است.

این مسوول گفت: برگزاری این نوع جشنواره و نمایشگاه‌ها به رشد صنعت گردشگری که به عنوان صنعت پاک شناخته می‌شود، کمک می‌کند.

بنیانگذار جشنواره ملی آش ایرانی زنجان نیز اظهارکرد: این جشنواره هفدهمین سال خود را طی می‌کند که می‌توان گفت به یک بلوغ و بالندگی رسیده است.

یحیی رحمتی با بیان اینکه نخستین دوره این جشنواره در سال ۸۴ در زنجان آغاز شد، افزود: این رخداد در فضای باز "گاوازنگ" برگزار شد که شروع بسیار خوبی داشت.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان با تاکید بر اینکه آش با این فلسفه انتخاب شد که جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ایرانیان دارد، گفت: آش به معنی خلاصه تمامی غذاها است.

وی با اشاره به جایگاه ویژه غذا در آیین‌ها و اعتقادات ایرانی‌ها افزود: میراث فرهنگی درآن سالها برنامه‌های مختلفی برگزار کرد اما آش پایه و فلسفه قوی‌تری داشت..

رحمتی با اشاره به اینکه جشنواره ملی آش ایرانی در گذر زمان، افت و خیرهایی داشته است، اظهار داشت: در مدت ۱۷ سال مشاوره های لازم را برای برگزاری هرچه بهتر این رخداد ارائه کرده‌ام.

بنیانگذار جشنواره ملی آش ایرانی زنجان با اشاره به اینکه زنجان باید از معبر به مقصر گردشگری تبدیل شود، خاطر نشان کرد: یکی از این راه‌ها برگزاری جشنواره‌ها است.

هفدهمین جشنواره ملی آش ایرانی و هجدهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی به میزبانی زنجان از ۱۶ تا ۲۰ مهر محل در محل نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان آغاز شده است.