شیراز - ایرنا - توسعه روستایی و به سرانجام رساندن پروژه‌های محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی در مناطق مختلف روستانشین فارس در حال انجام است؛ پروژه‌هایی که میزان تأثیرگذاری‌شان بر زندگی روستاییان و نقش آنها در کاهش مهاجرت این قشر به شهر اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بسیاری از روستاهای فارس در حال حاضر کانون پایش و رصد توسعه به شمار می‌روند به گونه‌ای که طرح‌های محرومیت‌زدایی در این مناطق با هدف ماندگاری روستاها و رفع دغدغه‌های روستاییان در حال انجام است و اخیرا هم حدود هفت هزار و ۴۰۰ مسکن روستایی فارس با دریافت تسهیلات، مقاوم‌سازی شدند.

مقاوم‌سازی هفت هزار و ۴۰۰ مسکن روستایی فارس با دریافت تسهیلات

مدیرکل بنیاد مسکن فارس در این باره گفت: جلوه اصلی کمک حساب ۱۰۰ امام (ره) در تأمین مسکن روستایی نهفته، بسیاری از روستاییان حتی با گرفتن تسهیلات کم‌بهره هم نتوانسته‌اند خانه و مسکن خود را به اتمام برسانند و با بهره‌گیری از کمک‌های بلاعوض حساب ۱۰۰، واحدهای ساختمانی خودشان را تکمیل می‌کنند.

در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ حدود ۱۶هزار و ۳۰۶متقاضی مقاوم‌سازی مسکن روستایی در استان فارس برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند، از این تعداد ۱۵هزار و ۹۰۶ متقاضی عقد قرار داد بستند و ۱۴هزار و ۷۶۲ قرارداد در مرحله فونداسیون و اجرای زیر ساخت است.

سید علیرضا حمیدی درباره برخی از شاخص‌های توسعه مسکن روستایی در استان فارس افزود: این شاخص‌ها بیانگر آن است که در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ حدود ۱۶هزار و ۳۰۶متقاضی مقاوم‌سازی مسکن روستایی در استان فارس برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند، از این تعداد ۱۵هزار و ۹۰۶ متقاضی عقد قرار داد بستند و ۱۴هزار و ۷۶۲ قرارداد در مرحله فونداسیون و اجرای زیر ساخت است.

حمیدی ادامه داد: نگاهی به آمارهای موجود بیانگر آن است که تا پایان سال ۱۴۰۲ در استان فارس ۱۲ هزار و ۸۱۱ واحد مسکونی روستایی با بهره‌گیری از این تسهیلات در مرحله دیوار چینی است و ۱۲ هزار و ۱۶۷ واحد مسکونی حتی سقف را هم اجرا کرده‌اند و در مراحل پایانی ساخت بنا قرار دارند؛ هفت هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی نیز به اتمام رسیده و پایان کار دریافت کرده اند.

بازنگری طرح هادی روستاهای شهرستان سروستان

بازنگری طرح هادی روستاهای شهرستان سروستان از دیگر اقدامات توسعه روستایی در روزهای اخیر محسوب می‌شود که این طرح طی مراسمی با حضور مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌ سروستان، بخشدار کوهنجان، معاون فنی و عمرانی بخشداری و دهیاران مورد بررسی قرار گرفت.

مدیربنیاد مسکن شهرستان سروستان در این مراسم طرح هادی را سند توسعه ۱۰ ساله روستاها دانست و گفت: بازنگری طرح هادی روستاهای شهرستان سروستان، زمینه‌سازی برای شتاب بخشی به توسعه است.

عزت الله محمودی ادامه داد: طرح هادی، مهمترین ابزار توسعه مناطق روستایی است و کالبد سکونت‌گاه‌های روستایی را در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی احیا می‌کند.

مدیر بنیاد مسکن سروستان افزود: به طور کلی، اجرای طرح هادی در روستاها براساس توپوگرافی منطقه انجام می‌شود تا جایی که جمع‌آوری آب‌های سطحی معابر در روستاهای کوهستانی سهل‌تر از روستاهای دشتی بوده و این در حالیست که معابر در روستاهای کوهستانی کم عرض و مقدار زمین نیز در آنها کمتر است.

محمودی افزود: طرح هادی روستایی شامل ساماندهی و اصلاح بافت موجود روستا است و گستره آن نیز منازل و مناطق مسکونی، تجاری، کشاورزی و سایر نیازمندی‌های یک روستا را در آینده فرا می‌گیرد.

معاون فنی و عمرانی بخشداری بخش کوهنجان نیز با تقدیر از خدمات بنیاد مسکن خواستار ایجاد فرصت‌های توسعه روستایی در مناطق کم برخوردار این شهرستان شد.

پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه خیرساز روستای طغر شهرستان خفر

در روزهای اخیر همچنین از آخرین وضعیت واحدهای مسکن محرومین روستای طغر شهرستان خفر با حضور نماینده خیر نیکوکار بازدید شد و بنیاد مسکن از خدمات این خیر و نیکوکار عرصه تأمین مسکن محرومان قدردانی کرد.

در این بازدید که معاون اموربازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس، مدیر حساب ۱۰۰ امام (ره) و دفتر مشارکت های مردمی بنیاد فارس، مدیر بنیاد مسکن شهرستان خفر و دهیار روستا نیز حضور داشتند روند پیشرفت فیزیکی واحدهای در حال ساخت و تکمیل شده مسکن محرومین روستای طغر شهرستان خفر مورد بررسی قرار گرفت.

معاون اموربازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس که معتقد است هرجا خیرین در تأمین مسکن محرومان ورود کنند شتاب‌بخشی طرح‌ها دوچندان است گزارشی از تأمین مسکن محرومین با مشارکت خیرین و نیکوکاران ارائه داد.

فرج الله نصیری در خصوص آمار بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل و زلزله و سایر حوادث در استان فارس گفت: در مجموع یک هزار و ۶۵ واحد مسکونی در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ در استان فارس با بهره گیری از تسهیلات بنیاد مسکن بازسازی و نوسازی شده‌اند.

به گفته او،۵۹۳ واحد مسکونی در سیل لامرد و لار آسیب دیده بودند که این واحدها اکنون در مرحله بهره‌برداری قرار دارند، ۴۶۸ واحد مسکونی از سیل مانسون آسیب دیدند و بازسازی شدند و در شهرستان اوز هم اقدامات خوبی برای بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله این شهرستان انجام شده است.

خسرو جوکار مدیر بنیاد مسکن شهرستان خفر نیز در این بازدید گفت: پروژه ۴۰ واحدی مسکن محرومین روستای طغر شهرستان خفر با نام حیدر کرار حضرت امیرالمومنین(ع) نام‌گذاری شده که تا کنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در ساخت و تکمیل داشته است.

محرومیت‌زدایی از روستاهای خرم‌بید

شهرستان خرم‌بید فارس از دیگر مناطقی است که رویکرد توسعه روستایی در آن مورد توجه قرار گرفته و مدیر بنیاد مسکن این شهرستان در رابطه با اقدامات انجام شده در این زمینه گفته که بنیاد مسکن در زمینه بازسازی مسکن شهری و روستایی با اعطای تسهیلات ۲میلیارد ریالی به تعداد ۱۹۸فقره با اعتباری معادل ۳۹۶ میلیارد ریال و تسهیلات متمم به تعداد ۱۹۰فقره با اعتبار ۱۹۰میلیارد ریال گام‌های محکمی برداشته است.

بهرام دوستی روشن اعطای تسهیلات ۳.۵ میلیارد ریالی در برنامه آتی به تعداد ۲۵۰فقره و با اعتبار ۷۵۰میلیارد ریال، تسهیلات ۲.۵ میلیارد ریالی احداث یه تعداد ۱۳فقره با اعتبار ۳۲.۵ میلیارد ریال، تسهیلات قرض‌الحسنه بانک مهر به تعداد چهار فقره با ۲میلیارد ریال اعتبار، تسهیلات ۳۰۰میلیون ریالی تعمیری به تعداد ۳۴فقره با اعتبار ۱۰.۲ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات شاخص در مسیر توسعه این شهرستان دانست.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرم‌بید از تفاهمنامه مشترک با کمیته امداد امام خمینی (ره) در قالب احداث پروژه پنج هزار واحدی به تعداد چهارفقره با اعتبار چهار میلیارد ریال و بیمه حوادث ساختمان به تعداد ۱۶۸فقره خبر داد و درباره امور مربوط به بازسازی و مسکن روستایی و شهری گفت: ۲۸فقره صدور پروانه ساخت، ۹فقره اصلاح معبر، تعیین حدود وضعیت ۹۵فقره از دیگر اقدامات توسعه محور در این شهرستان به شمار می‌رود.

اجرای طرح توسعه و آسفالت معابر روستای زرجان شهرستان خفر

اجرای طرح توسعه و آسفالت معابر روستای زرجان شهرستان خفر از دیگر اقدامات در حوزه توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی به شمار می‌رود که برای پیگیری روند اجرای این طرح، مدیر بنیاد مسکن شهرستان خفر به همراه بخشدار بخش مرکزی این شهرستان از آن بازدید کردند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خفر که معتقد است آسفالت و توسعه معابر یکی از اقدامات اصلی برای ایجاد انگیزه ماندگاری در روستاهاست در این بازدید گفت: این بنیاد از همه ظرفیت‌های قانونی برای توسعه معابر در روستاها بهره‌گیری کرده است.

خسرو جوکار درباره بازسازی و مسکن روستایی هم گفت: پرداخت ۴۱۰ فقره تسهیلات مقاوم‌سازی واحد مسکونی با اعتبار ۸۲۰ میلیارد ریال از مهمترین اقدامات انجام شده در این شهرستان با هدف توسعه روستایی است.

او از پرداخت ۱۴۵ فقره تسهیلات وام تعمیری حوادث روستایی و شهری با اعتبار ۴۳میلیارد ریال و پرداخت ۱۴۵ فقره کمک بلاعوض تعمیری حوادث روستایی و شهری با اعتبار ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: پرداخت ۷۴ فقره تسهیلات حوادث روستایی و شهری بااعتبار ۱۴۸ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال و پرداخت ۷۴ فقره کمک بلاعوض احداثی روستایی و شهری با اعتبار ۴۳ میلیارد و ۳۰ میلیون ریال از دیگر اقدامات انجام شده برای بهتر شدن وضعیت مناطق محروم این شهرستان است.

عملیات نقشه‌برداری و کنترل نقشه ثبتی در روستاهای کازرون

از دیگر اقدامات برای توسعه روستاهای فارس، اجرای عملیات نقشه‌برداری و کنترل نقشه ثبتی جهت صدور سند منازل مسکونی در روستاهای سیریزجان، تل بیدکان و کانرود از توابع بخش جره و بالاده شهرستان کازرون است که این عملیات به تازگی در این روستاها کلید خورده است.

اخیراً هم مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون، دهیار و شورای اسلامی این روستاها از آغاز اجرای این طرح بازدید کردند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون در این بازدید نقشه‌های ثبتی را یکی از اساسی‌ترین موارد برای تثبیت مالکیت اراضی دانست و گفت: بنیاد مسکن در مناطق روستایی با تثبیت اراضی اقدام‌های زیر بنایی برای توسعه روستایی انجام داده است.

قاسم داوودی که معتقد است صدور اسناد مالکیت در روستاها زمینه‌ساز رونق اقتصاد روستایی و تامین معیشت روستاییان است، افزود: صدور سند مالکیت یکی از برنامه‌هایی است که از سال‌ها پیش تاکنون در برنامه‌های توسعه دنبال شده و هویت انکارناپذیر به خصوص برای روستاها محسوب می‌شود.

او در خصوص مزایای سنددار کردن املاک روستایی گفت: این سند یک پشتوانه محکم برای فرد روستایی به شمار می‌رود که کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد.

به گفته مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون، اسناد املاک روستایی در بحث وثیقه بانکی نیز کاربردهای متفاوت دارد چراکه تا قبل از سند روستایی افرادی که ساکن روستا بودند برای دریافت تسهیلات به خصوص در بحث ضامن با مشکلاتی مواجه می‌شدند و مجبور به روش ضمانت زنجیره‌ای بودند اما اکنون فردی که ملک مسکونی او سند تک برگ دارد می‌تواند از آن به عنوان وثیقه استفاده کند.

روستاهای شیراز در مسیر توسعه روستایی

روستاهای شهرستان شیراز نیز مدت‌هاست در مسیر توسعه و محرومیت‌زدایی قرار گرفته‌اند و در این مناطق هم اقدامات قابل‌توجهی با هدف حل دغدغه روستانشینان و کاهش مهاجرت آنها به شهر انجام شده است.

به گفته محسن ابراهیمی مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز، اجرای طرح بهسازی معابر ۲۰ روستا با اعتبار ۲۷۵ هزار میلیون ریال، بازنگری طرح هادی ۱۲روستای شهرستان شیراز با اعتبار ۲۶هزار و ۴۰۰ میلیون ریال، واگذاری و تعیین تکلیف بیش از ۱۰۰ قطعه زمین به جوانان فاقد مسکن و افراد واجد شرایط در روستاهای شهرستان، واگذاری هشت قطعه زمین جهت فضای آموزشی بصورت رایگان، واگذاری میزان یک هزار و ۸۵۰ متر در روستای نوروزآباد جهت فضای آموزشی، تملک بیش از ۵۰ هکتار زمین روستایی جهت تفکیک، واگذاری به متقاضیان دارای شرایط و جوانان روستا و اخذ اسناد تملکی بیش از ۶۰ هکتار زمین از مهمترین اقدامات در حوزه توسعه روستایی به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر در این شهرستان انجام شده است.

برخی معتقدند توسعه روستاها و اجرای طرح‌های آبادانی در این مناطق می‌تواند تضمینی بلندمدت برای ماندگاری روستاها و رفع دغدغه‌های روستاییان باشد اما اینکه این رویکرد تا چه اندازه توانسته جامه عمل به خود بپوشاند، دغدغه‌ای است که جای بررسی دارد.

برخی معتقدند توسعه روستاها و اجرای طرح‌های آبادانی در این مناطق می‌تواند تضمینی بلندمدت برای ماندگاری روستاها و رفع دغدغه‌های روستاییان باشد اما اینکه این رویکرد تا چه اندازه توانسته جامه عمل به خود بپوشاند، دغدغه‌ای است که جای بررسی دارد.

بدون شک هر چه دغدغه روستاییان برای دسترسی به خدمات کمتر شود به توسعه اقتصاد روستا کمک بیشتری می‌شود، لذا نیاز است که اقدامات و پروژه‌های تعریف شده برای رفع مشکلات روستاییان در وهله نخست بتوانند زمینه رفع نیازهای اساسی این قشر را فراهم کنند، این اقدامات باید در زندگی روستاییان ملموس و مشهود باشند و نقش مؤثری در کاهش مهاجرت آنها به شهر ایفا کنند.