فارس بر مدار محرومیت‌زدایی

۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۷:۳۷
کد خبر: 85531874
فارس بر مدار محرومیت‌زدایی

شیراز - ایرنا - توانمندسـازی مناطق محروم و تقویت زیرساخت های روسـتاها رویکردی است که با هدف کاهش فقر و بیکاری و با اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در استان فارس در حال انجام است؛ رویکردی که با پیگیری و بازدیدهای میدانی از طرح‌های در حال اجرا به صورت هفتگی دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیشبرد اقدامات در حوزه محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف فارس با هدف ایجاد انگیزه برای سکونت در این مناطق و توسعه استان یکی از مهمترین رویکردهای متولیان در این عرصه به شمار می‌رود.

طبق اعلام بنیاد مسکن فارس در «سال جهش تولید با مشارکت مردم» برنامه‌هایی به منظور توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف استان تعریف شده که تلاش برای اجرایی کردن این برنامه‌ها در اولویت قرار دارد.

سروستان در مسیر توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی

شهرستان سروستان که در ۸۰ کیلومتری شرق شیراز و ناحیهٔ مرکزی استان واقع شده یکی از مناطقی است که اجرای این برنامه‌ها و پیشبرد پروژه‌های محرومیت‌زدایی در آن به صورت ویژه در دستورکار است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان سروستان تشخیص، تعیین و رفع نیازمندی‌های مسکن مقاوم، تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های مسکن شهری و روستایی عمران و آبادانی روستاها را از مهمترین برنامه‌ها در این شهرستان دانست و گفت: این عملیات شامل تهیه و اجرای طرح‌های هادی و تثبیت مالکیت و اراضی، تهیه و اجرای طرح‌های لازم برای بازسازی و نوسازی مناطق مسکونی آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه می‌شود که از جمله مهمترین حوزه‌های فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستند.

علی اکبر مهرزاد اضافه کرد: بازنگری طرح هادی پایه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرستان سروستان از جمله شاخص‌های توسعه در این شهرستان است؛ این طرح‌ها در روستاهای شیری - رکن آباد - تل پوکه - دولت آباد اجرایی شده است.

بدون شک هر چه دغدغه مناطق محروم برای دسترسی به خدمات کمتر شود به توسعه اقتصاد این مناطق کمک بیشتری می‌شود، لذا نیاز است که اقدامات اساسی برای رفع مشکلات مردم در مناطق محروم به صورت مستمر و با جدیت بیشتری در اولویت باشد.

وی از اجرای طرح هادی بهسازی روستاها شامل کف سازی بتنی – آسفالت تک لبه کانیوا محوطه‌سازی پارک و تسطیح و ریگلاژ در ۱۰ روستا با اعتبار چهار میلیارد تومان خبر داد و گفت: طرح‌های مشارکتی نیز به تعداد یک روستا با اعتبار پنج میلیارد تومان در این شهرستان به سرانجام رسید.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان سروستان از واگذاری زمین روستایی به متقاضیان واجد شرایط به تعداد ۴۰ قطعه و پیگیری صدور سند ۲۸۰ هکتار از اراضی تحت تملک بنیاد مسکن در ۱۷ روستا خبر داد و گفت: صدور سند ۳۳/۵ هکتار از این اراضی در هفت روستا و صدور اسناد شهری و روستایی به تعداد ۲۳۰ جلد از دیگر اقدامات بنیاد مسکن است.

خرم‌بید بر مدار توسعه

خرم‌بید نیز از دیگر شهرستان‌های فارس به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر در مسیر توسعه و محرومیت‌زدایی قرار گرفته؛ شهرستانی که در شمال فارس و در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرم بید درباره پروژه‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی در این شهرستان گفت: بنیاد مسکن در واحد بازسازی مسکن شهری و روستایی با اعطای تسهیلات ۲میلیارد ریالی به تعداد ۱۹۸فقره با اعتباری معادل ۳۹۶ میلیارد ریال و تسهیلات متمم به تعداد ۱۹۰فقره با اعتباری معادل ۱۹۰میلیارد ریال در این حوزه عملکرد قابل توجهی داشته است.

بهرام دوستی روشن ادامه داد: اعطای تسهیلات ۳.۵ میلیارد ریالی در برنامه آتی به تعداد ۲۵۰فقره و با اعتباری معادل ۷۵۰میلیارد ریال، تسهیلات ۲.۵ میلیارد ریالی احداثی به تعداد ۱۳فقره۳۲ با اعتباری معادل ۳۲.۵ میلیارد ریال ، تسهیلات قرض الحسنه بانک مهر به تعداد چهارفقره با ۲میلیارد ریال اعتبار، تسهیلات ۳۰۰میلیون ریالی تعمیری به تعداد ۳۴ فقره با اعتباری معادل ۱۰.۲ میلیارد ریال از دیگر اقدامات شاخص در بنیاد مسکن این شهرستان به شمار می‌رود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرم بید از تفاهمنامه مشترک با کمیته امداد امام خمینی (ره) در قالب احداث پروژه پنج هزار واحدی به تعداد چهار فقره با اعتباری معادل چهار میلیارد ریال و بیمه حوادث ساختمان به تعداد ۱۶۸فقره خبر داد و در خصوص امور بازسازی و مسکن روستایی و شهری گفت: صدور پروانه ساخت ۲۸فقره، اصلاح معبر ۹فقره و تعیین حدود وضعیت ۹۵فقره از کارکردهای شاخص در این حوزه است.

پیشبرد پروژه‌های محرومیت‌زدایی در داراب

داراب هم که در ۲۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده در طول سال‌های اخیر شاهد اتفاقات خوبی در عرصه توسعه و محرومیت‌زدایی بوده؛ اتفاقاتی که منجر به تحولات قابل توجهی در این شهرستان شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب اخیراً گزارشی از فعالیت‌های توسعه در این شهرستان ارائه داده و با تأکید بر تحولات به وجود آمده ناشی از توسعه روستایی در مناطق روستایی این شهرستان گفته است: هر چند در سالهای گذشته حجم فعالیت های توسعه در مناطق روستایی بالا بوده اما حجم محرومیت‌ها نیز در این مناطق بالاست و می‌طلبد تا در سال پشتیبانی تولید توسعه روستایی در این شهرستان شتاب بیشتری گیرد.

محمدرضا حسن زاده از پرداخت ۵۳۴ فقره تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با همکاری بانک‌های عامل با اعتبار ۱۰۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: بنیاد مسکن با معرفی متقاضیان به بانک زمینه پرداخت ۶۴۰ فقره تسهیلات ۳۵۰ میلیونی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با اعتبار ۲۲۴ میلیارد تومان را فراهم کرده، همچنین با معرفی متقاضیان به بانک برای دریافت تسهیلات متمم تسهیلات، ۳۲۷ فقره تسهیلات با اعتبار ۴۹ میلیارد تومان به این افراد پرداخت شده است.

حسن زاده درباره اجرای ۴۰۰ هزار متر مربع آسفالت معابر در۵۳ روستای شهرستان نیز گفت: این طرح‌ها از محل اعتبارات عمرانی و مشارکت دهیاری‌ها با اعتبار ۱۲۰میلیارد تومان به سرانجام رسید.

به گفته او، تهیه و بازنگری طرح هادی در ۴۲ روستای شهرستان با اعتبار هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و واگذاری ۱۲۰ قطعه زمین به جوانان فاقد مسکن و واجدین شرایط در روستاها به مساحت ۳۵ هزار متر مربع از دیگر عملکردهای بنیاد مسکن شهرستان داراب است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب تشکیل پرونده صدور رای و صدور ۶۲۴ جلد اسناد مالکیت شهری و روستایی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک و ارائه خدمات فنی و پاسخ استعلام به تعداد ۲۶۸ فقره پروانه ساختمانی با فعالیت ۲ دفتر فنی و نظارت ۴۰ ناظر فعال در روستاها به مساحت ۳۳ هزار ۴۸۵ متر مربع را از دیگر کارکردهای بنیاد مسکن دانست.

روستای سلطان آباد شیراز در مسیر توسعه

در روزهای اخیر مسائل و مشکلات روستای سلطان‌آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز نیز با حضور مسوولان بنیاد مسکن این شهرستان، دهیار و اعضای شورای اسلامی روستا مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز در این نشست برخی از شاخص‌های توسعه روستایی در این کلانشهر را عنوان کرد و گفت: روستای سلطان آباد در سال‌های مختلف از این خدمات برخوردار بوده است.

محسن ابراهیمی اجرای طرح بهسازی معابر ۲۰ روستا با اعتبار ۲۷۵ هزار میلیون ریال، بازنگری طرح هادی ۱۲ روستای شهرستان شیراز با اعتبار ۲۶هزار و ۴۰۰ میلیون ریال را از کارکردهای بنیاد در این شهرستان دانست.

به گفته او واگذاری و تعیین تکلیف بیش از ۱۰۰ قطعه زمین به جوانان فاقد مسکن و افراد واجد شرایط در روستاهای شهرستان، واگذاری هشت قطعه زمین جهت فضای آموزشی بصورت رایگان، واگذاری هزار و ۸۵۰ متر در روستای نوروزآباد جهت فضای آموزشی نیز از کارکردهای بنیاد مسکن است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز تملک بیش از ۵۰ هکتار زمین روستایی جهت تفکیک، واگذاری به متقاضیان دارای شرایط و جوانان روستا و اخذ اسناد تملکی بیش از ۶۰ هکتار زمین را از عملکرد های شاخص این بنیاد در این کلانشهر قلمداد کرد.

فارس بر مدار محرومیت‌زدایی

اجرای رویکردهای توسعه و محرومیت‌زدایی در زرقان

زرقان نیز که در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد از دیگر شهرستان‌های بزرگ فارس است که رویکردهای توسعه و محرومیت زدایی روستایی در آن با شتاب قابل‌توجهی در حال اجراست.

اخیراً هم معاون پشتیبانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس از زیرساخت‌های توسعه روستایی در شهرستان زرقان بازدید کرد و در این بازدید لزوم شتاب‌بخشی به اجرای طرح‌های توسعه در این شهرستان را مورد تأکید قرار داد و گفت: شهرستان زرقان از جمله مناطقی است که طرح های توسعه در آن اجرایی شده است.

مدیر بنیادمسکن انقلاب اسلامی زرقان نیز گزارشی از آخرین وضعیت شهرستان و عملکرد حوزه‌های مختلف بنیادمسکن انقلاب اسلامی شهرستان زرقان ارائه داد و با معرفی برخی پروژه‌های اجرایی بنیاد مسکن شهرستان زرقان گفت: اجرای آسفالت معابر روستایی در این شهرستان به ظرفیت ۷۴ هزار و ۹۵۵ متر مربع دنبال شده، این طرح‌ها در روستاهای شهرستان با اعتباری معادل ۱۰۷ هزار و ۹۸۹ میلیون ریال اجرایی شده است.

طهمورث محمودی ادامه داد: اجرای آسفالت مشارکتی روستای بند امیر با مساحت ۹ هزار ۸۹۰ متر مربع، اجرای آسفالت مشارکتی روستای حسین آباد با مساحت پنج هزار متر مربع، اجرای آسفالت مشارکتی روستای دژ آباد با مساحت ۱۱ هزار و ۵۳۷ متر مربع، اجرای آسفالت مشارکتی روستای شول با مساحت هفت هزار و ۶۳ مترمربع، اجرای آسفالت مشارکتی روستای فتوح آباد با مساحت ۲هزار و ۹۰۰ متر مربع و اجرای آسفالت مشارکتی روستای کورکی با مساحت ۱۵ هزار و ۵۷۱ مترمربع در این شهرستان انجام شده است.

زرین دشت، پیشتاز در اجرای طرح‌های عمران روستایی

از دیگر شهرستان‌های فارس که مسئولان استان معتقدند در اجرای طرح‌های روستایی و محرومیت‌زدایی پیشتاز است شهرستان زرین‌دشت است؛ شهرستانی که به مرکزیت حاجی آباد و با جمعیتی افزون‌بر ۸۰ هزار نفر در ۲۷۳ کیلومتری شیراز مرکز استان فارس واقع شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان زرین دشت با ارائه گزارشی از اجرای طرح‌های توسعه و محرومیت زدایی در این شهرستان، زرین دشت را پیشتاز در اجرای این طرح‌ها دانست و یاد آور شد: با اجرای طرح‌های عمران روستایی برگی زرین بر افتخارات بنیاد مسکن در این شهرستان افزوده شده است.

اگرچه نگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به روستاها بر اساس رویکرد محرومیت‌زدایی تعریف شده اما هنوز هم روستاها و مناطق بسیاری در جای جای استان هستند که نیاز مبرمی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند و تحقق این مهم، تداوم و استمرار اقداماتی جهادگونه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی را می‌طلبد.

مهرداد کاوه ادامه داد: پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به تعداد ۴۵۰ فقره به مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال و متعم تسهیلات ۳۵۰ میلیونی به تعداد ۳۰۰ فقره به مبلغ یک هزار و ۱۵ میلیارد ریال، پرداخت تسهیلات احداث حوادث روستایی و شهری به تعداد ۳۸ فقره و به مبلغ ۷۸ میلیارد ریال، پرداخت ۱۴۰ فقره تسهیلات تعمیرات حوادث شهری و روستایی به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال و پرداخت کمک بلاعوض احداث حوادث روستایی و شهری به مبلغ ۲۲ میلیارد ریال از جمله کارکردهای بنیاد مسکن در این شهرستان است.

او همچنین از پرداخت کمک بلاعوض تعمیرات حوادث شهری و روستایی بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال و پرداخت تسهیلات تفاهم نامه ۲۰ هزار واحدی به ۱۸نفر به مبلغ ۱۸ میلیارد ریال خبر داد و گفت: بنیاد مسکن با پرداخت وام بلاعوض تسهیلات تفاهم‌نامه ۲۰ هزار واحدی با همکاری مشترک بنیاد مستضعفان به ۱۸ نفر به مبلغ ۹ میلیارد ریال در این زمینه پیشتاز است.

به گفته کاوه پرداخت تسهیلات تفاهم‌نامه ۴۰ هزار واحدی مسکن مددجویی نیز با همکاری سازمان بسیج سازندگی سپاه برای ۱۸ نفر به مبلغ ۱۸ میلیارد ریال در این شهرستان دنبال شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان زرین دشت اضافه کرد: پرداخت وام بلاعوض تسهیلات تفاهم‌نامه ۴۰ هزار واحدی کمیته امداد امام خمینی (ره) به تعداد ۱۸ نفر به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و پرداخت کمک بلاعوض حساب ۱۰۰ امام ( ره ) با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال در این شهرستان پیگیری و اجرایی شده است.

اگرچه نگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به روستاها بر اساس رویکرد محرومیت‌زدایی تعریف شده اما هنوز هم روستاها و مناطق بسیاری در جای جای استان هستند که نیاز مبرمی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند و تحقق این مهم، تداوم و استمرار اقداماتی جهادگونه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی را می‌طلبد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha