یاسوج- ایرنا- طبق آمار سرشماری سال ۹۵، حدود ۲ هزار و ۲۳۲ روستا و آبادی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد هزار و ۶۴۳ روستا دارای سکنه و ۵۸۹ روستا خالی از سکنه هستند، اگرچه در ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی ،برای ایجاد زیرساخت های رفاهی روستاهای استان تلاش های فراوانی صورت گرفته اما خدمات صورت گرفته در میان عمق محرومیت این مناطق گم شده است.

به گزارش ایرنا، دردها و چالش های عمیق ،تاریخی و انباشت شده از گذشته در برخی روستاهای این منطقه به گونه ای است که وقتی قدم درآنجا می گذاری انگار که زمان در آن گم می شود و درعصری که به روزگار ارتباطات و پیشرفته ترین فناوری ها شهرت یافته اما مردمان این مناطق با کمترین امکانات اولیه گذران زندگی می کنند.

این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که وجود این دردها ومشکلات و کمبودها ورنج های عمیق مردمان این دیار مربوط به یک سال ودوسال و چند سال گذشته نیست، آنها سالهاست که با کمبود امکانات زیرساختی وزیربنایی در حوزه های گوناگون به ویژه بهداشت و مدرسه و آب و راه و گاز رنج می برند وهم اینک چشم انتظار رفع مشکلات و دغدغه های خویش از دولتمردان دولت چهاردهم هستند.

غم انگیزترو دردناک تر از دیدن این رنج ها زمانی است که برخی روستاها خود سرشار از گنجینه های فراوان و داشته ها و ظرفیت های کم نظیر خدادادی باشد اما برخی سوء تدبیرها و یا بی عدالتی ها و تبعیض ها و کم توجهی ها امکان بهره مندی مناسب از این همه پتانسیل ها را تاکنون ناممکن ساخته است.

روستاهای استان کهگیلویه وبویراحمد از لحاظ زیرساختهای اجرایی و عمرانی از محرومیت دیرینه ای رنج می برد. این روستاها دارای ظرفیت های بالقوه مناسبی برای توسعه است و توسعه عمران روستایی این استان نیارمند نگاه ویژه دولت است.

بیکاری و درآمد کم یکی از مشکلات اساسی مردم این استان است و موتور تولید و رشد کار برای محرومیت زدایی هر چه بیشتر باید در سبد دولت چهاردهم مورد توجه قرار گیرد.

اگرچه زنان رنج کشیده و کودکان در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد پا به پای مردان در کوران حوادث و زندگی به دنبال قرص نانی و توشه راهی برای فرزندان خویش هستند، اما در فراسوی همه این تلاش ها سیمای فقر و کمبود محسوس امکانات در این مناطق آزار دهنده است.

محمد بهرامی، نماینده شهرستان دنا در مجلس، در روزهای اخیر گلایه کرده است که استان کهگیلویه و بویراحمد به‌رغم برخورداری از منابع، در شاخص‌های توسعه یا آخرین رتبه را دارد یا در بین آخرین‌ها قرار گرفته است. این در حالی است که به گفته او، تاثیرگذاری منابع استان در اقتصاد کشور به بیش از پنج درصد هم می‌رسد.

۵۸۹ روستای کهگیلویه و بویراحمد خالی از سکنه هستند

مدیرکل روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ هزار و ۲۳۲ روستای کددار در این استان وجود دارد که از این تعداد هزار و ۶۴۳ روستا دارای سکنه و ۵۸۹ روستا خالی از سکنه هستند این آمار مربوط به سرشماری سال ۹۵ بوده و از آن موقع تاکنون آمار جدیدی گرفته نشده است.

کوروش درخشان‌زاده افزود: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت کل استان کهگیلویه و بویراحمد ۷۱۳ هزار و ۵۲ نفر است که ۳۱۵ هزار و ۴۸۶ نفر در روستاها سکونت دارند.

وی تاکید کرد: تعداد هزار و ۶۴۳ روستا دارای سکنه استان، ۶۰۰ مورد دارای دهیاری و شورا هستند.

مدیرکل روستایی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: توسعه پایدار روستاها ملزم برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری دقیق و کارآمد بود و مدیریت روستاها از طریق دهیاری و شورا به مردم داده شد.

دهیار به‌عنوان نماینده دولت در روستاهاست و نیازمندی‌های جامعه محلی ما را برطرف و ظرفیت‌های روستاها را معرفی می‌کنند. در این چند سال توجه زیادی به دهیاری‌ها شد و اعتبارات خوبی به آن‌ها تزریق شد.

درخشان‌زاده عنوان کرد: یکی از اولویت‌های نظام توجه ویژه به روستاهاست چون روستا کانون تولید و ارزش‌آفرینی است و سنگر تأمین امنیت غذایی محسوب می‌شوند و نقش روستا در تولید و اقتصاد کشور تعیین‌کننده است.

وی ادامه داد: عده‌ای که گمان می‌کنند روستاییان تنها در بخش دامداری و کشاورزی فعالیت می‌کنند در اشتباه به سر می‌برند؛ زیرا روستاییان می‌توانند در تولید فرهنگ، هنر، سنن پیشتاز باشند.

اشتغال زایی در روستاها ایجاد کردیم تا مهاجرت نکنند

مدیرکل روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: خیلی از روستاهای ما که خالی از سکنه بودند به واسطه اشتغال‌زایی در روستاها مهاجرت معکوس داشته‌اند.

تلاش داشته‌ایم روستائیان استان را در زمینه صنایع‌دستی، پرورش مرغ بومی و محلی، اشتغال خانگی و بوم‌گردی توانمند کنیم.. رشد چشمگیری در اشتغال روستایی استان به‌ویژه در حوزه صنایع‌دستی وجود داشته است.

درخشان‌زاده افزود: بدون تردید آمار روستاهای خالی از سکنه استان به دلیل مهاجرت‌های معکوس افزایش‌یافته است و در این ۱۰ سال بازگشت معکوس زیاد داشته‌ایم به گونه ای که در بیش از ۳۰ درصد روستاهای خالی از سکنه دوباره مردم سکونت می کنند.

همچنین در بحث مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی کارهای خوبی در کهگیلویه و بویراحمد صورت‌گرفته است.

وی عنوان کرد: استان ما یکی از استان‌هایی است که می‌تواند به‌عنوان پایلوت و مرکز روستا محور قرار بگیرد به‌خاطر اینکه نیمی از جمعیت ما روستایی است.

مدیرکل روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت کل استان ۷۱۳ هزار و ۵۲ نفر است که ۳۱۵ هزار و ۴۸۶ نفر در روستاها سکونت دارند

درخشان‌زاده گفت: ۹۰ درصد روستاهای شهرستان دنا آسفالت است و روستاهای مارگون به دلیل پراکندگی کمتر از آسفالت برخوردارند. ۹۸ درصد روستاهای ما گازرسانی شده‌اند.

وی بیان کرد: باید تلاش کنیم باهمت مسئولان به‌ویژه جناب استاندار که عشایرزاده و روستازاده است زیرساخت‌های لازم را آماده کنیم و در کنار آن شغل ایجاد کنیم تا مجبور نشوند برای یافتن شغل به شهرها مهاجرت کنند. تسهیلات اشتغال‌زایی به افرادی که مایل به ایجاد شغل در روستاهای استان دارند، داده می‌شود.

تلاش برای جذب عضویت بیشتر روستائیان در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۱ هزار نفر در صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بیمه شده اند که ۱۵ هزار نفر از آن ها در ۲ سال اخیر عضو شده اند.

سعید کرمی افزود: بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی باید ۱۵۰ هزار نفر از عشایر و روستائیان استان زیرپوشش صندوق اجتماعی روستائیان و عشایر قرار بگیرند در حالیکه پس از گذشت ۱۹ سال از تاسیس این صندوق فقط ۳۰ درصد از جامعه هدف زیر پوشش قرار گرفته اند.

وی تاکید کرد: علت را ضعف اطلاعات عمومی مردم از مزایای خدمات این صندوق عنوان کرد و گفت: در صددیم با راه اندازی ۲۵ کارگزاری، شرایط را برای عضویت روستائیان و عشایر و استفاده بیشتر از تسهیلات حمایتی دولت در این زمینه فراهم کنیم.

لزوم مقاوم سازی بیشتر مسکن های روستایی کهگیلویه و بویراحمد

حدود۵۰سال پیش مردم روستاهای کهگیلویه و بویراحمد عموما در خانه های خشت و گلی و یا ساخته شده از سنگ، سیمان و گچ و کاملا غیر مستحکم زندگی می کردند و خبری از مقاوم سازی و طرح هادی و آسفالت و صدور سند مالکیت نبود.

استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ بلاخیزی جزو استان های برتر کشور است و هر ساله شاهد آنیم که حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل در کهگیلویه و بویراحمد رخ می دهد. براساس آمار معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ۲۴ روستای استان در معرض رانش و ریزش قرار دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۵ هزار واحد مسکونی روستایی در این استان وجود دارد که ۶۲ درصد آن ها مقاوم سازی شده است‌.

زبیر موسوی اظهار کرد: ۶۲ درصد کل منازل روستایی استان، مقاوم سازی شده این در حالی است که میانگین کشوری در زمینه مقاوم سازی ۵۷ درصد است و این استان پنج درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: سال جاری تسهیلات ویژه مسکن روستایی پرداخت شده است و تاکنون درخواست تسهیلات پنج هزار متقاضی که معرفی شده اند، پذیرفته شده و عقد قرارداد صورت گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: هفت هزار سهمیه استان در زمینه تسهیلات روستایی بوده که این پنج هزار نفر منجر به عقد قرارداد شده و جزو استان های برتر در کشور بوده ایم.

موسوی عنوان کرد: ۲۵۰ مهندس عضو سازمان نظام مهندسی بر ساخت مسکن های روستایی در استان نظارت می کنند.

وی ادامه داد: به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هم از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت شده است و استان در زمینه بازسازی مسکن های روستایی جزو استان های برتر است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حوزه عمران روستایی هم کارهای خوبی در طرح هادی روستایی و تملک زمین انجام شده به گونه ای که در اوایل سال ۱۴۰۲ تاکنون اجرای طرح هادی ۱۶۷ روستا انجام گرفته است‌.میزان ۷۱ هکتار زمین در ۵۴ روستا تملک کرده ایم و ۶۲۰ قطعه زمین واگذار شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته یک میلیون متر مکعب آسفالت انجام داده شد و جزو نهادهایی هستیم در زمینه جذب قیر اول شدیم.

موسوی ادامه داد: ۲۶ هزار و ۱۲۲ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و از این تعداد هشت هزار و ۴۶۱ متقاضی تایید شده اند. سه هزار و ۵۲ نفر افتتاح حساب داشته اند و به ۲ هزار و ۷۹۴ نفر زمین داده شده و تخصیص پروژه شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در کل استان ۴۱۶‌واحد بنیاد ساخت داریم که ۲۸۸ مورد واگذار شده است و مابقی هم ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد معادل بیش از ۳۱۴ هزار نفر در روستاهای این استان زندگی می‌کنند و از این رو برنامه ریزی در حوزه روستایی تأثیر بسزایی در بخش زیادی از جمعیت این استان دارد.

بهره مندی بیش از ۹۸ درصد روستائیان کهگیلویه و بویراحمد از اینترنت

مدیر کل ارتباطات، فناوری و اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون بیش از ۹۸.۷ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کهگیلویه و بویراحمد به اینترنت پر سرعت و شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

سید محمود رادمنش افزود: ظرف دو سال گذشته ۲۶۶ روستای کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۰۵ طرح به اینترنت پرسرعت متصل شدند که با اجرای این طرح ۱۹۰ روستا زیر پوشش ایرانسل و ۷۷ روستا تحت پوشش همراه اول قرار گرفته است.

وی بیان کرد: هم اکنون بیش از ۷۰۵ روستای استان به شبکه اینترنت پرسرعت متصل هستند که دسترسی روستاییان به اینترنت پرسرعت در دولت سیزدهم ۵۰ درصد افزایش داشته است.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، جمعیت استان بیش از ۷۱۳ هزار نفر است که بیش از ۵۹۴ هزار و ۷۵۲ مشترک اینترنت پر سرعت در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و یک هزارو ۶۴۳ روستای دارای سکنه در این استان وجود دارد که ۷۲۱ روستای آن بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارند تعداد روستاهای متصل به اینترنت پهن باند استان ۸۲۷ روستاست.

ضریب نفوذ همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد ۹۵.۹۹ درصد و ضریب نفوذ ایرانسل ۳۸.۱۲ درصد و ضریب نفوذ اینترنت ثابت ۵.۲۴ درصد، ضریب نفوذ پهن باند سیار ۷۴.۷۰ است.

گردشگری روستایی در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند توجه بیشتر

در سال‌های اخیر، تمایل به تجربه‌ی زندگی ساده و آرامش بخش در محیط‌های روستایی به عنوان یک الگوی سفر جدید به مرور رشد کرده است. کهگیلویه و بویراحمد یکی از نقاط جذاب ایران است که با مناظر طبیعی بکر و فرهنگ محلی سنتی، ظرفیت‌های فراوانی برای گردشگری روستایی دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، یکی از مناطق مهم جنوب غربی کشور است که در آن حدود ۵۰ درصد مردم در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. این آمار به وضوح نشان‌دهنده اهمیت بزرگی است که روستاها در این منطقه برای توجه به گردشگری دارند.

این استان با دارا بودن یک هزار و ۶۷۶ روستا، از تعداد بی‌نظیری از روستاها برخوردار است. از این تعداد، ۷۰۰ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستند و در این روستاها بخش قابل توجهی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منطقه، از جمله آبشارها و غارهای تاریخیدر کنار هم قرار دارند. این ثروت‌های طبیعی و فرهنگی به وضوح نشان‌دهنده توانمندی‌های بزرگ برای توسعه گردشگری روستایی در این منطقه است.

کارشناسان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد می گویند:استان با وجود ۱۴ منطقه نمونه گردشگری، داشتن یک هزار و ۷۵۰ روستا با صدها جاذبه چون بافت‌های تاریخی، طبیعی و آب و هوای متنوع ، زنان سخت کوشی که از دیرباز در کنار کار در مزارع به تولید محصولات صنایع دستی هم مشغول بوده اند ظرفیت های مغفول زیادی برای درآمدزایی دارد که در صورت شکوفا شدن می تواند به مهاجرت معکوس از شهر به روستا نیز منجر شود به همین علت دولت مصمم است تا با تشویق جوامع محلی به ایجاد واحدهای خدمات گردشگری کشاورزی و اقامتگاه های بومگردی در این خصوص گام های اثربخشی بردارد.

این صاحب نظران اعتقاد دارند که کاهش مساله مهم تمرکز در کلان شهرها و آلودگی هوا، حاشیه نشینی، مشاغل کاذب و آسیب های اجتماعی از پیامدهای تجربه شده آن در سال های اخیر بوده نیازمند توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی ساکنان مناطق روستایی و پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهر است.

برخی از روستاهای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد از جمله ده بزرگ، مارین، کریک، کاکان، الگن، کوخدان و ده شیخ مشخص شده‌اند که دولت با همکاری با فعالان اقتصادی، به توسعه گردشگری روستایی در این مناطق اقدام می‌کند. این روستاها به واسطه دارا بودن ظرفیت‌های منحصر به فردی، توانمندی‌های بسیاری برای جذب گردشگران در تمام فصول سال دارند.

در این زمینه، ظرفیت‌های متعددی برای جذب گردشگران در این روستاها وجود دارد. از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به آبشارها، غارهای تاریخی، تنوع زیستی، فرهنگ و آداب و رسوم محلی، هنرهای دستی محلی،غذاهای سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اشاره کرد. توسعه گردشگری در این مناطق علاوه بر ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی، می‌تواند به حفظ و ارتقای فرهنگ و زندگی مردم محلی نیز کمک کند.

توسعه گردشگری روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان یک فرصت مناسب برای توسعه مناطق روستایی و افزایش رفاه جمعیت محلی مطرح می‌شود. تلاش‌های فعالان اقتصادی و حمایت دولتی در این زمینه می‌تواند به تحقق اهداف پایداری و توسعه در مناطق روستایی این استان کمک کند.

توسعه گردشگری روستایی در کهگیلویه و بویراحمد، با توجه به ظرفیت‌های فراوان منطقه، می‌تواند به رشد اقتصادی، حفظ فرهنگ محلی و بهبود شرایط زندگی مردم منطقه کمک کند و نیاز است توجه ویژه ای از سوی دولت سیزدهم به این مقوله شود.

۱۰۷ روستا در کهگیلویه و بویراحمد صاحب شبکه آب پایدار و سالم شدند

۱۰۷روستا در کهگیلویه وبویراحمد که به دلیل فرسودگی شبکه توزیع و انتقال و هدر رفت بالا با قطعی های مکررو ناپایداری و کمبود آب مواجه بودند، با اصلاح و بازسازی شبکه و اجرای مجتمع های آبرسانی در دولت سیزدهم به آب سالم و پایدار برخوردار شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۱۰۷ روستا در مناطق مختلف این استان با جمعیت بیش از ۲۳ هزار نفر از آب سالم و پایدار برخوردار شدند.

امید صالحی بیان کرد: این میزان روستاها با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات محرومیت زدایی از آب سالم و پایدار برخوردار شدند.

وی ابراز کرد: برای آبرسانی به این روستاها ۲۶۱ کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال و یکهزار و ۳۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب اجرا شده است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲۶۰ هزار مشترک آب دارد که ۱۹۰ مشترک آب این استان ساکن شهرها و مابقی در روستاها سکونت دارند.

یکهزار و ۶۴ روستای کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی برخوردارند

سرپرست شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرف این ۲ سال تاکنون ۹ هزارخانوار استان از نعمت گاز خانگی بهره مند شدند

حمید طالبی تاکید کرد:برای گازرسانی به این تعداد خانوار ۴۵کیلومتر خط انتقال ایجاد شده است.

سرپرست شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:ز ابتدای دولت سیزدهم تاکنون چهار هزار و ۷۷۶انشعاب جدید گاز در کهگیلویه و بویراحمد نصب شده است.

وی با اشاره به سختگذر بودن بودن بخش های فاقد شبکه گاز باقی مانده کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: برای گازرسانی به هر خانوار در برخی نقاط دور دست استان ۴۵۰میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

وی تصریح کرد: با تلاش.های دولت سیزدهم میزان دسترسی به گاز در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد به ۹۸ درصد رسیده است.

طالبی ادامه داد: یکهزار و ۶۴ روستای و ۲۱ شهر استان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و شمار مشترکان گاز استان به ۲۲۶ هزار و ۷۰۰ مشترک رسیده است.

خروج ۵۴ خانوار روستایی استان از محرومیت شدید

در روزهای اخیر بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، گفته است بررسی‌های این مرکز نشان می‌دهد نرخ محرومیت در کل کشور، از ۱۸.۲ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۳.۱ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. به گفته او، شاخص‌های مورد نظر در سنجش محرومیت عبارت‌اند از: مواردی چون دسترسی به آب لوله‌کشی، شبکه برق، گاز لوله‌کشی، امکانات ضروری زندگی، مسکن ایمن و اینترنت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین به این نکته اشاره کرده است که در مناطق روستایی، بیشترین کاهش نرخ محرومیت متعلق به سه استان کهگیلویه ‌و بویراحمد، خراسان‌شمالی و کرمانشاه است که در این بازه ۱۵ساله به‌ترتیب ۵۴، ۵۳ و ۴۳ درصد از خانوارهای آنها از محرومیت شدید خارج‌ شده‌اند.

دو گزارش پایش فقر منتشرشده نشان می‌دهد کهگیلویه ‌و بویراحمد با وجود این آمار، همچنان شرایط خوبی نداشته است.

از سوی دیگر، کهگیلویه ‌و بویراحمد در برخی از شاخص‌های اقتصادی نیز همچنان شرایط خوبی ندارد. جدیدترین گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد دو شاخص تورم و بیکاری در این استان بالاتر از متوسط کشوری است.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

نکته حائز اهمیت در این رهگذر آنست که هرچه روستاها و ساکنان مناطق روستایی و عشایری تقویت شود و از امکانات زیربنایی و زیرساختی و یا رفاهی بهره مند شوند به همان میزان اقبال و امکان به ماندن آن فرد زارع و یا روستایی در زادگاهش نیز دوچندان خواهد بود.

این یک حقیقت است که هر گاه یک فرد روستایی به میزان کافی بهره مند از امکانات و توزیع عادلانه ثروت ها و منابع باشد هیچگاه آن شخص و یا آن کشاورز و دامدار روستایی مجبور به ترک زادگاه خود نمی شود و زندگی ساده و بی آلایش خود را به یک عمر زندگی در سراب کاذب شهرها واگذار نخواهد کرد.