تهران - ایرنا- متخصص ارتوپدی و استاد دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه ورزش برای سلامتی استخوان‌ها و مفاصل مناسب است، گفت: پیاده‌روی ساده، صرف نظر از اینکه به قلب، عروق، ریه و نشاط روحی ما کمک می‌کند، برای استخوان‌ها نیز مفید است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

مصطفی شاه رضایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا شاه رضایی اظهارداشت: برای اینکه استخوان های محکمی داشته باشیم، حتما باید وزن گذاری انجام شود که دچار پوکی استخوان نشویم.

متخصص ارتوپدی افزود: خون رسانی زانو در حین حرکت انجام می شود زیرا غضروف ها خون رسانی خوبی ندارند و از مایع بین مفصلی تغذیه می کنند بنابراین برای تغذیه، زانو باید خم و راست شود تا از آرتروز جلوگیری شود.

وی افزود: اصولا سلامت مفصل زانو به سلامت و حجم عضلات اطراف زانو نیز مرتبط است، در واقع عیار زانو فقط به سلامت غضروف آن نیست و به حجم و قدرت نگهدارندگی عضلات اطراف آن بستگی دارد.

این استاد تمام دانشگاه گفت: برخی افراد اگرچه آرتروز های پیشرفته ای دارند اما چون عضلات قدرتمندی دارند، علائم کمتری در این بیماری از خود نشان می دهند.



هر گروه سنی ورزش خاص خودش را دارد

وی تاکید کرد: هر گروه سنی ورزش خاص خودش را دارد و همکاران طب ورزش به این موضوع احاطه دارند که هر فرد نسبت به گروه سنی و توانایی فیزیکی چه ورزشی و به چه مقداری از آن را باید انجام دهد.

وی با بیان اینکه افراد باید در ورزش های دسته جمعی هم سن و سال های خود را انتخاب کنند، گفت: ورزش افرادی با جثه درشت و ضعیف به ویژه در ورزش های پربرخورد می تواند آسیب های خطرناکی در پی داشته باشد.

این متخصص ارتوپد اضافه کرد: ورزش افراد گروه سنی بالا با گروه سنی پایین به دلیل تفاوت در توانایی جسمی و تراکم استخوان توصیه نمی شود.

شاه رضایی تصریح کرد: در ورزش به شکل حرفه ای و رزمی حتما باید از ابزارهای درست بهره گرفته شود به عنوان مثال برای کوهنوردی حتما باید از کفش و عصای مناسب استفاده کرد. چنانچه افراد در حین ورزش با درد در ناحیه مفصل زانو مواجه شوند، بدین معناست که آن ورزش درحال آسیب به زانو است.

وی همچنین در مورد افرادی که با شاخص توده بدنی بسیار بالا که صرفا با پیاده روی و دویدن، قصد دارند وزن خود را پایین بیاورند، گفت: اصولا کاهش وزن حدود ۸۰ درصد با تغذیه و ۲۰ درصد با ورزش است و مثلا فردی که وزن اش ۱۰۰ کیلو است درحالی که باید ۶۰ کیلو باشد، برای کاهش وزن صرفا با پیاده روی و ورزش به مفصل زانوی خود آسیب می زند.


برای جراحی زانو اصرار نابه جا نکنید

وی در مورد اصرار نابه جای تعدادی از بیماران برای جراحی زانو، افزود: فرد تا زمانی که نیاز واقعی به جراحی نداشته باشد، نباید به این سمت سوق پیدا کند.

وی اظهارداشت: همه جراحی ها دارای عارضه هستند اگرچه عوارض با پیشرفت تکنولوژی و انتخاب درست بیمار و روش جراحی به حداقل رسیده است.

شاه رضایی ادامه داد: در گذشته بعد از عمل های جراحی، برای بیماران آنتی بیوتیک به مدت طولانی تجویز می‌شد اما اخیرا طبق مطالعات و مقالات جدید مشخص شده که بین افرادی که بعد از عمل جراحی، یک هفته یا دو هفته یا ۴۸ ساعت، آنتی بیوتیک مصرف کردند، از نظر بروز عفونت هیچ تفاوتی وجود ندارد.

این جراح زانو ادامه داد: مصرف آنتی بیوتیک باید بر اساس تجویز پزشک باشد، در غیر اینصورت بدن مقاوم می شود و چنانچه عفونتی وجود داشته باشد، این عفونت خودش را نشان نمی دهد و اگر هم نشان دهد، به آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهد.